نکته مهم شاید در این تجارت اهمیت این امر باشد که ایالات متحده همچنان به تحریم شرکت‌های خارجی که متقاضی تجارت با دولت ونزوئلا باشند ادامه می‌دهد، اما ونزوئلا توانسته اندکی در افزایش صادرات نفت خود موفق باشد.  بلومبرگ در گزارشی که طی روزهای گذشته منتشر کرده است مدعی شده که ایران به ونزوئلا کمک می‌کند بتواند نفت خوراک مناسب برای پالایشگاه‌های آسیایی را تولید کند و در بازاریابی برای فروش نفت خود موفق باشد.

افزایش صادرات به‌رغم تحریم‌ها

براساس گزارش‌های کشتیرانی و داده‌های حاصل از نظارت بر کشتی‌ها که توسط بلومبرگ جمع آوری شده است، صادرات نفت ونزوئلا در ماه نوامبر به رقمی بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است که تقریبا همه آن به چین صادر می‌شود. در همین حال، بر اساس آخرین آمار در یک سند داخلی دولت ونزوئلا که به مشاهده خبرگزاری بلومبرگ رسیده است، میزان تولید نفت خام در ۲۵ نوامبر سال جاری به ۴۸۴ هزار بشکه در روز رسیده است. این امر نشان‌دهنده کاهش ۴۸ درصدی تولید نسبت به سال گذشته است اما نشان می‌دهد که این کشور با وجود تحریم‌ها و فلج شدن بخش عملیات صنعت نفت خود، کماکان قادر است بیشتر از اکوادور نفت تولید کند.

روش‌های دور زدن تحریم

روز دوشنبه ایالات متحده، شرکت ملی واردات و صادرات الکترونیک چین( China National Electronics Import & Export Corporation) را به اتهام حمایت از تلاش‌های نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا برای تضعیف دموکراسی تحریم کرد. با این حال، منابع آگاهی به بلومبرگ گفته‌اند که جلوگیری از روابط نفتی میان چین و ونزوئلا بسیار پیچیده‌تر است. کشتی‌های نفتکش ونزوئلایی دستگاه‌های فرستنده سیگنال‌های ماهواره‌ای خود را خاموش می‌کنند و نام آنها را جعل می‌کنند تا بتوانند هویت خود را پنهان و از شناسایی‌شدن جلوگیری کنند.

هنگامی که مشتریان سنتی که از جمله آنها می‌توان به شرکت رپسول اسپانیا (Repsol SA) و شرکت رلیانس اینداستریز هند (Reliance Industries Ltd) اشاره کرد خرید نفت از ونزوئلا را در میانه تحریم‌ها متوقف کردند، مجموعه‌ای از شرکت‌های نه چندان معروف و شناخته شده خریدهای خود از این کشور را افزایش دادند. شرکت‌های ژیجیانگ نینگدا کمیکال (Zhejiang Ningda Chemical Co)، شرکت آرژیل اینترنشنال (Arzhil International) و سیروستراتی تکنولوژی (Cirrostrati Technology Co) از جمله هشت شرکتی هستند که محموله‌های نفت ونزوئلا را به آسیا انتقال می‌دهند. در چنین شرایطی موجودی ذخایر نفتی ونزوئلا در ماه جاری به طرز چشمگیری کاهش یافت. این در حالی است که اسناد داخلی شرکت دولتی نفت ونزوئلا، پترولئوس دی ونزوئلا که به اختصار پی‌دی‌وی‌اس‌آ (PDVSA) شناخته می‌شود، نشان می‌دهد شناورهایی مانند وینلند (Vinland)، پاسیفیک کیپ (Pacific Cape) و ویژن (Vision) که در بندر خوزه مشغول بارگیری هستند، از رده خارج شده و دیگر عملیاتی نیستند. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد این کشتی‌ها ماه‌ها قبل از تاریخ برنامه‌ریزی شده برای بارگیری در ونزوئلا به محل نگهداری و تعمیرات کشتی‌های قراضه ارسال شده‌اند. این نشان می‌دهد که از نام و شماره شناسایی انحصاری آنها توسط دیگر کشتی‌ها استفاده می‌شود.

بلومبرگ: ایران به ونزوئلا کمک می‌کند

به گزارش بلومبرگ، این کشور آمریکای جنوبی که بزرگترین ذخایر نفتی اثبات شده جهان را در خود جای داده است، طی سال‌های اخیر روابط خود با ایران را تقویت کرده و از این طریق تلاش می‌کند از انزوای ناشی از تحریم‌های ایالات متحده عبور کند. خبرگزاری بلومبرگ مدعی است که ایران نیز بنزین، قطعات پالایشگاهی و مهم تر از همه، محموله‌ای از میعانات گازی را به ونزوئلا تحویل داده است که از آن برای جلوگیری از خروج نفت در مهم‌ترین میدان تولیدی ونزوئلا، یعنی کمربند نفتی اورینوکو (Orinoco Oil Belt) استفاده شده است. از میعانات گازی برای رقیق‌سازی نفت‌خام تولید داخل قیر مانند ونزوئلا و مناسب کردن آن برای بازاریابی و عرضه به پالایشگاه‌ها در آسیا استفاده می‌شود.