گذر از سد 50 با بیش‌فعالی نفت

به گفته کارشناسان بی‌توجهی به چنین حجمی از رشد موجودی‌ها در آمریکا چیزی معمول نیست و نشان از این دارد که معامله‌گران این بازار با امید به خبرهای مثبت درباره واکسیناسیون در برخی کشورها و شروع قریب‌الوقوع آن در بعضی دیگر هیجان زیادی از خود نشان می‌دهند. به‌رغم کاهش تقاضا در آمریکا، مصرف جهانی سوخت به بالاترین سطح در دو ماه اخیر رسیده و شرق آسیا نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در این‌باره به صحنه بازار آورده است؛ به‌طوری که بزرگ‌ترین پالایشگاه هند در حال‌حاضر از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند. علاوه بر این، احتمال تصویب یک بسته محرک اقتصادی جدید در آمریکا بالا رفته و شاخص دلار هم تضعیف شده که از این طریق هم به تقویت نفت و در کل کامودیتی‌ها کمک شده است. با این حال، عوامل بنیادی بازار هنوز شکننده است و موجودی‌ها که مهم‌ترین دلیل داخلی برای پایین آوردن قیمت‌ها در ماه سیاه آوریل بود در سطحی بسیار بالا قرار دارد و تا تخلیه نسبی آن ماه‌ها فاصله است. رفتار نفت در روزهای گذشته یک شادی افراطی از نزدیک شدن به در خروجی اتاق قرنطینه را نشان می‌دهد که با وجود اینکه هنوز از آن بیرون نیامده اما امید به آینده بدون ویروس کرونا موجب اضافه پرش و به نوعی بیش‌فعالی آن شده است.

بهای نفت در معاملات روز جمعه به همین دلیل اندکی عقب‌نشینی کرد. نفت برنت ساعت ۱۶ به وقت تهران با ۲۱ سنت کاهش به ۵۰ دلار و ۴ سنت بر بشکه رسید. نفت‌خام آمریکا هم ۱۱ سنت پایین رفت تا ۴۶ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه معامله شود.   

سدشکنی طلای سیاه

در روزهای گذشته تزریق اولین واکسن به مادربزرگ بریتانیایی صحنه‌ای بود که امید را در دل مردمی که مرگ با ویروس کرونا را هر آن پیش‌روی خود می‌دیدند، به‌وجود آورد. علاوه بر این کشور، آمریکا نیز ممکن است شنبه یا یک‌شنبه واکسیناسیون را آغاز کند. کانادا هم با تایید اولین واکسن، هفته آینده نخستین دوزهای آن را تزریق خواهد کرد. اما آیا صرف شروع واکسیناسیون می‌تواند تقاضا را به‌طور واقعی در بازار نفت افزایش دهد؟ پاسخ خیر است. رشدی که در مصرف سوخت در شرق آسیا و برخی کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنیم قبل از واکسیناسیون شروع شده بود. با این حال، به چشم دیدن دست بالای بشریت در مبارزه با ویروس کووید-۱۹ امید به رشد تقاضا را بالا برده است.  نفت به همین دلیل و همینطور تحرکات آمریکایی‌ها برای نزدیک‌شدن به تصویب یک بسته محرک مالی جدید سد ۵۰ دلار را شکست. نفت برنت روز پنج‌شنبه با لمس مقطعی ۵۱ دلار بر بشکه در نهایت با ۸۴/ ۲درصد رشد در سطح ۲۵/ ۵۰ دلار به کار خود پایان داد. نفت‌خام آمریکا (وست‌تگزاس اینترمدییت) هم در این روز در ساعاتی بالای ۴۷ دلار بر بشکه معامله شد و در پایان روز ۷۸/ ۴۶ دلار قیمت‌گذاری شد. این قیمت‌ها بالاترین سطح از اوایل مارس (۹ ماه قبل) هستند و با وجود کاهش اندک قیمت در روز جمعه احتمالا ششمین هفته متوالی مثبت نفت نیز رقم بخورد. نفت‌برنت در سومین روز مارس به ۹/ ۵۳دلار و وست‌تگزاس به ۶۶/ ۴۸ دلار بر بشکه رسیده بود.

بازار نفت پیش از اثرگذاری واقعی واکسیناسیون برای افزایش تقاضا، به بالارفتن آن در آسیا دلگرم است. خریدهای اخیر پالایشگران چینی و هندی نشان می‌دهد تقاضا در بازار فیزیکی همچنان برای یک ماه دیگر نیز مورد حمایت قرار خواهد گرفت. بزرگ‌ترین پالایشگر هند که کشور سوم در مصرف نفت به‌شمار می‌رود، اعلام کرده از تمام ظرفیت همه ۹ واحد خود استفاده می‌کند، امری که نخستین‌بار از ابتدای سال رخ می‌دهد. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA به خبرگزاری رویترز گفت: «به‌نظر می‌رسد که قرنطینه در سرتاسر ایالات‌متحده و ضربه بالقوه به تقاضای نفت با روندهای بهبودی در برزیل، بریتانیا و بیشتر آسیا در حال جبران است.» تحلیلگران RBC که شامل هلیما کرافت و مایکل ترن می‌شوند در یک گزارش به بلومبرگ گفته‌اند هیجان در بازار مالی نفت به دلیل اینکه بشکه‌های نفتی با سرعتی بیش از انتظار در حال جذب شدن است، حمایت می‌شود. این گروه کارشناسان تاکید کرده‌اند: «عملکرد پالایشگاه‌های آسیا قوی باقی مانده، سطح نفت ذخیره شده در دریا به سرعت در حال کاهش است و تردد در اروپا به‌علت کاهش قرنطینه‌های منطقه‌ای بیشتر می‌شود.» بریتانیا که در ماه جاری میلادی از موج دوم شیوع کرونا خارج شد، در هفته گذشته جهش تقریبا ۱۰ درصدی در فروش سوخت جاده‌ای را به خود دید. مصرف سوخت در برزیل نیز از سطوح پیش از کرونا عبور کرده است با این حال، آمریکا تصویری نسبتا نامطمئن نشان می‌دهد؛ جایی‌که مصرف بنزین به کمترین سطح از ماه مه رسیده است.

از اواخر اکتبر تاکنون قیمت نفت آمریکا حدود ۳۰‌درصد به پشتوانه پیشرفت در تولید واکسن بالا رفته است. بازار نفت همچنین به افزایش تولید اوپک و متحدانش از ابتدای ژانویه هم روی‌خوش نشان داد چراکه نگرانی وجود داشت که این ائتلاف به متن توافق خود پایبند بماند و ۲ میلیون بشکه در روز به عرضه خود اضافه کند اما در نهایت فقط ۵۰۰ هزار بشکه رشد تولید تصویب شد. البته اوپک‌پلاس قرار است هر ماه برای تعیین سهمیه تولید ماه بعد جلسه برگزار کند. در این جلسات تا سقف ۵۰۰هزار بشکه می‌توان به تولید جمعی این گروه افزود یا از آن کم کرد. کوانگرائه کیم، تحلیلگر کامودیتی‌ها در شرکت سامسونگ‌فیوچرز با اشاره به اثر واکسن بر کاهش عدم‌قطعیت در بازار نفت، معتقد است رالی قیمتی احتمالا در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد. این تحلیلگر مستقر در سئول همچنین گفته وست‌تگزاس اینترمدییت نیز ممکن است به ۵۰ دلار بر بشکه هم برسد.      

رکورد موجودی‌های نفت

موجودی نفت در آمریکا در هفته گذشته ۲/ ۱۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد که دومین رشد بزرگ تاریخ به‌شمار می‌رود. این در حالی است که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند فقط ۴/ ۱ میلیون بشکه افزایش داشته باشد. تنها در یک هفته در آوریل امسال یعنی زمانی که بدترین اتفاقات نفتی در حال وقوع بود، رشد موجودی‌ها بیشتر بود. به گفته کارشناسان، این موضوع که بازار عکس‌العملی به افزایش موجودی‌ها نشان نمی‌دهد، موید ادامه رالی نفت با سوخت واکسن است مگر اینکه اتفاقات بزرگی در مورد توزیع واکسن یا افزایش شارپ عرضه در کوتاه‌مدت رخ دهد.

تقاضای جهانی بنزین و گازوئیل با استناد به شاخص گردآوری شده توسط بلومبرگ به اوج ۲ ماه اخیر رسیده است. اما در آمریکا وضع فرق می‌کند. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضای بنزین در این کشور به کمترین سطح فصلی از سال ۱۹۹۷ رسیده است. بدون در نظر گرفتن شرایط خاص هر فصل هم تقاضا به پایین‌ترین سطح از اواخر مه رسیده است. موجودی بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۴دسامبر حدود ۴ میلیون بشکه بالا رفت و به ۲۳۸ میلیون بشکه رسید. این سطح از موجودی بنزین بالاترین در فصل خود از دست‌کم اواسط دهه ۱۹۹۰ به‌حساب می‌آید و رشد هفتگی نیز بیشترین از آوریل است.