به گزارش خبرگزاری رویترز، اِل آیسامی، وزیر نفت ونزوئلا روز جمعه (۲۱ آذرماه) اعلام کرد که مسوولان برنامه حمله به پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا با ظرفیت تولید روزانه ۱۴۶ هزار بشکه را خنثی و دو مظنون این توطئه را دستگیر کرده‌اند. وی بدون ارائه شواهد گفت: حمله برنامه‌ریزی‌شده حمایت دولت‌های کلمبیا و ایالات متحده آمریکا را داشته است. وزیر نفت ونزوئلا افزود: این طرح تروریستی و خرابکارانه در کلمبیا برنامه‌ریزی شده است.

ال آیسامی همچنین اعلام کرد که آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا و آژانس امنیت ملی این کشور از این طرح آگاهی داشته‌اند و به تروریست‌های درگیر در این حمله مشاوره داده‌اند. وی تصریح کرد که مهاجمان همچنین قصد داشتند خط لوله عرضه بنزین از پالایشگاه به ایستگاه فرآوری سوخت یاگوا را منفجر کنند.پالایشگاه ال‌پالیتو اوایل ماه جاری تولید بنزین را متوقف کرد.

این کشور سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌دلیل کاهش سرمایه‌گذاری و نبود عملیات تعمیر و نگهداری در شبکه پالایشی ونزوئلا با ظرفیت پالایش روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، از کمبود بنزین رنج می‌برد. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در ماه اکتبر اعلام کرده بود که تاسیسات پالایشی آموی این کشور هدف حمله تروریستی قرار گرفته است. ظرفیت پالایشی این پالایشگاه ۶۴۵‌هزار بشکه در روز است.