تلاش چین برای افزایش تولید گاز طبیعی خود در حالی که تقاضا در مسیری همراه با رشد قرار دارد و به نظر می‌رسد کماکان تقاضا افزایش خواهد یافت، به حوزه تولید شیل وارد شده است. این کشور به دنبال جذب سرمایه برای توسعه گازهای شیل با استفاده از کاهش محدودیت‌هایی که در زمینه سرمایه‌گذاری اشخاص خارجی وجود دارد و پرداخت یارانه‌های هزینه‌ای است. به گزارش آرگوس مدیا، چین دارای ذخایر خوبی از گاز شیل است اما پروسه زمین‌شناسی برای استخراج این منابع بسیار چالش‌برانگیز و دشوار است، از همین رو چندان هم مشخص نیست این مشوق‌هایی که از طرف دولت چین در نظر گرفته شده است، خواهند توانست باعث جذب سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی می‌شود یا دشواری‌های زمین شناختی به این تسهیلات خواهد چربید.

به گفته آرگوس مدیا، استان گویژو اخیرا ۶ بلوک اکتشافی برای ذخایر گاز شیل ارائه کرده است، اما رقم پیشنهادی از سوی شرکت‌ها بسیار پایین‌تر از پیشنهادهای ارائه شده برای بلوکی مشابه در سال ۲۰۱۷ در همین استان است. چین طی سال‌های اخیر بسیار تلاش کرده تا بتواند انگیزه توسعه و تولید گاز شیل را در درون کشور خود ایجاد کند. چین در مواجهه با افزایش واردات گاز طبیعی و گاز مایع (LNG) برای تامین تقاضای روزافزون خود در تلاش است تا تولید داخلی گاز را افزایش دهد. بخشی از این تلاش‌ها را می‌توان در سیاست‌های تشویقی دید که برای تولید گاز شیل و تولید متان از زغال سنگ در نظر گرفته شده است. در سال ۲۰۱۰، واردات تنها ۱۵ درصد از زنجیره تامین گاز طبیعی چین را تشکیل می‌داد. تا سال ۲۰۱۸، سهم واردات در تامین گاز این کشور به حدود نصف (۴۵ درصد) کل زنجیره تامین رسیده است. از آنجا که مصرف به شکل چشمگیری از تولید گاز طبیعی داخل کشور پیشی گرفته است، چین طی سه سال گذشته به دنبال افزایش تولید خود بوده است.

جدیدترین مشوق‌های در نظر گرفته شده برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی شامل تمدید دوره اکتشاف برای شرکت‌ها از سه سال به پنج سال است و همچنین به شرکت‌های نفت و گاز خارجی برای فعالیت مستقیم در این کشور به شرط داشتن دفتر ثبت شده در چین اجازه فعالیت داده می‌شود. این یک اتفاق بسیار بزرگ و مهم محسوب می‌شود و بالاخره بخش نفت و گاز چین به‌طور رسمی فضایی برای مشارکت شرکت‌های خارجی بدون نیاز به تشکیل هلدینگ سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های چینی را به وجود آورده است که امری کاملا بی‌سابقه و نوین است. البته باید توجه کرد که غول‌های انرژی داخلی چین نیز بیکار ننشسته‌اند و آنها نیز در حال توسعه منابع گاز شیل هستند. به‌عنوان مثال، شرکت دولتی پتروچاینا (PetroChina) سال گذشته تقریبا ۷۴۱ میلیارد متر مکعب به ذخایر گاز شیل خود در استان سیچوان اضافه کرد و همچنین اعلام کرد که ۳۵۸ میلیون تن ذخایر اثبات شده در میدان نفتی کینگ چنگ (Qingcheng) دارد.