بیژن زنگنه دیروز پس از مراسم آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ قابل تحقق است، اظهار کرد: اگر تحریم نباشد و منابع محدودی که برای احیای چاه‌هایی که تولیدشان به‌دلیل تحریم کم شده است تامین شود، صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تحقق‌یافتنی است.  وی با بیان اینکه به‌عنوان وزیر یک دستگاه هرگز کاری را که نمی‌توانم انجام دهم نمی‌گویم و برای خود تعهد ایجاد نمی‌کنم، تصریح کرد: صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت عملی است و بازار آن هم وجود دارد و به نظر من قیمت نفت هم کاهش نمی‌یابد.  وزیر نفت ادامه داد: معتقدم اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت نفت دارد و سازوکار لازم هم تعبیه شده است. باید دید عاقبت تحریم‌ها چه خواهد شد، فعلا نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد.  زنگنه درباره اینکه در شرایط کنونی که در اوپک بحث کاهش تولید مطرح است، چطور ممکن است ایران تولیدش را اضافه کند و اوپک اجازه این کار را بدهد، گفت: اجازه نمی‌خواهد، افزایش تولید نفت حقمان است و بازار آن وجود دارد، ما برای افزایش تولید از کسی اجازه نخواهیم گرفت، اما باید صبر کرد.

وی به این پرسش که در صورت بازگشت آمریکا به برجام آیا با شرکت‌های خارجی وارد مذاکره خواهید شد، افزود: بگذارید برگردد؛ بعد.

بار مالی رایگان شدن گازبها کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است

وی با اشاره به مصوبه دولت درباره رایگان شدن گازبهای حدود ۳۳ درصد از مشترکان خانگی از ابتدای دی‌ماه امسال، اظهار کرد: بار مالی تامین این طرح کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است و بیشتر نمی‌شود و به ما گفته شده است که پس از ۶ ماه می‌توانیم برای جبران آن پیشنهادهایی به دولت ارائه کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: این هزینه ممکن است از مشترکانی که مصرف بالاتری دارند جبران شود، البته امکان دارد دولت چنین طرحی را هم تصویب نکند؛ ۴۰۰ میلیارد تومان هم در هزینه‌های کلان انرژی کشور رقم بزرگی نیست.

زنگنه با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور، اظهار کرد: خواهشی که از مردم دارم این است که اسراف نشود و به حد نیاز مصرف کنند. خانه‌ها را به حدی گرم نکنند که پنجره‌ها باز شود، اگر موتورخانه‌ها را هم تعمیر و بهینه‌سازی کنند، ما با سازوکاری که در نظر گرفتیم مبلغ آن را پرداخت می‌کنیم، به این دلیل که اتلاف انرژی زیادی از طریق موتورخانه‌ها انجام می‌شود. با این حال اگر صرفه‌جویی شود ما هم ناچار به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم شد.

کمیته نظارتی اوپک‌پلاس تصمیم‌گیرنده نیست

وی با اشاره به نشست آینده کمیته نظارتی اوپک‌پلاس گفت: آنها وضع مراعات‌ها را بررسی می‌کنند و تصمیم‌گیرنده نیستند؛ فقط درباره نحوه مراعات اعضا گزارش می‌دهند. مراعات هم در مجموع خوب بوده و آنچه بعضی اعضای اوپک بحق انتظار داشتند این است که کشورهایی که در ماه‌های گذشته تولید خود را به اندازه کافی کاهش ندادند، تا مارس ۲۰۲۱ به اندازه آن مقدار کاهش دهند و این مهم‌ترین کاری است که کمیته نظارتی باید درباره آن گزارش دهد.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که پیش‌فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق نفتی در بودجه ۱۴۰۰ از چه طریق امکان‌پذیر است، تصریح کرد: پیش‌فروش مطلق در لایحه بودجه نیست، نوشته شده است «فروش اوراق مالی یا پیش‌فروش»، این هم سازوکاری است و اگر مجلس تصویب کرد دولت هم می‌تواند اجرایی کند.

برنامه‌ای برای توسعه میادین جدید نفت و گاز نداریم

زنگنه درباره توسعه میدان‌های جدید گازی و نفتی، گفت: فعلا برنامه‌ای برای توسعه میدان‌های جدید نداریم. در بخش گاز تمرکز ما روی میدان‌های بلال، فرزاد، پارس جنوبی و کیش است و در بخش نفت، غرب کارون، جفیر، سپهر و میدان‌های ایلام است.

وی درباره آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز۱۱ پارس جنوبی، ادامه داد: در نیمه نخست سال ۹۶ قراردادی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بستیم که سه ضلع داشت، توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) و شرکت پتروپارس ایران که توتال با تحریم آمریکا از این قرارداد خارج شد، سهم آن به سی‌ان‌پی‌سی‌آی منتقل شد و آن هم بعد خارج شد و کار به‌عهده پتروپارس گذاشته شد.

وزیر نفت افزود: پتروپارس قول داد که زمستان سال آینده روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به شبکه تزریق می‌شود، این فاز پالایشگاه ندارد، فشارافزایی دارد که آن هم بیش از نصف هزینه ۴ میلیارد دلاری قرارداد را دربرمی‌گیرد.