سه هفته قبل نیز یک تانکر دیگر در پایانه عربستانی الشقیق به نظر می‌رسد به علت حمله به آن آسیب دید. به گزارش بلومبرگ، با وجود اینکه حمله به تانکر عربستانی در روز دوشنبه جزئی بوده اما نشانگر ریسک ژئوپلیتیک گسترده در این منطقه است که می‌تواند عرضه انرژی را تحت تاثیر قرار دهد.

بهای نفت خام آمریکا ساعت ۱۴ به وقت تهران با ۴۱ سنت افزایش معادل ۸۸/ ۰درصد به ۴۶ دلار و ۹۸ سنت بر بشکه رسید. همچنین نفت شاخص برنت نیز ۴۸ سنت بالا رفت تا با قیمت ۴۵/ ۵۰ دلار در هر بشکه معامله شود. هر دو شاخص نفتی در ساعات گذشته سطوح بالاتری را به خود دیده بودند.   

شرکت Hafnia که صاحب تانکر  BW Rhine است به خبرگزاری رویترز گفته انفجار زمانی اتفاق افتاده که این نفتکش در حال تخلیه بار در بندر جده بوده که پس از آن آتش سوزی روی می‌دهد و خدمه آتش را خاموش می‌کنند. این شرکت عنوان کرده ممکن است نفتی به دریا نشت کرده باشد اما این احتمال هنوز تایید نشده است. این تانکر ۶۰ هزار تن بنزین در ۶ دسامبر در بندر ینبع عربستان بارگیری کرده بود و در حال حاضر ۸۴ درصد از ظرفیتش پر است.

ویرندرا چوهان، تحلیلگر انرژی اسپکتس در این باره می‌گوید: «بازار در حال ارزیابی اختلال عرضه ناشی از چنین اتفاقات در برابر بازگشت عرضه نفت ایران است.» به گفته او، شیوع گسترده ویروس کرونا در غرب به تقاضا آسیب زده بنابراین «عجیب نیست که قیمت‌ها دستخوش تغییرات زیادی هستند.» برنت و وست تگزاس اینترمدییت شش هفته پیاپی بازدهی مثبت داشته‌اند و قیمت‌ها نسبت به اواخر اکتبر بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته‌اند.

عامل دیگر تقویت قیمت‌ها شروع واکسیناسیون در آمریکا بود. تزریق واکسن فایزر-بایون تک از دوشنبه در این کشور شروع شد که به خوش‌بینی‌ها نسبت به بازگشت سریع‌تر تقاضای سوخت جاده‌ای کمک کرد. این واکسن هفته گذشته مجوز اضطراری خود را در آمریکا دریافت کرد. همزمان شاخص دلار نیز تضعیف شده که کامودیتی‌هایی را که با این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند، را بهبود بخشید.

فعالان بازار همچنین به برنامه ایران برای تقریبا دو برابر کردن تولید نفت با انتظار رفع تحریم‌ها پس از آمدن جو بایدن به کاخ سفید توجه می‌کنند.

هری چیلینگوریان، استراتژیست نفت در BNP Paribas درباره بازار نفت به بلومبرگ گفت: «در حالی که دارایی‌های پرریسک مانند نفت به دنبال ریکاوری تجاری با توزیع واکسن کرونا هستند، انفجار در یک تانکر در جده یادآور این واقعیت است که (منطقه) خلیج فارس در معرض ریسک‌های ژئوپلیتیک است.»

علاوه بر این، نشانه‌هایی از قوی بودن بازار فیزیکی نفت وجود دارد. نفت عمان در بورس کالای دبی در ساختاری قرار دارد که در ادبیات مالی «وارونگی» نام دارد. در این ساختار قراردادهای با سررسید نزدیک‌تر با قیمت‌های بالاتری نسبت به سررسیدهای دورتر معامله می‌شوند که نشان از محدودیت عرضه در بازار فیزیکی دارد. همچنین شرکت نفت هند هفته گذشته واردات محموله‌های نفتی را افزایش داده و یک واحد پتروشیمی چینی نیز به دنبال دریافت نفت برای تحویل در ماه مارس است.