هوای تهران طی ۱۱ روز اخیر به‌صورت پیاپی آلوده بوده است علاوه بر این کیفیت هوای پایتخت در آذر ماه نیز کم و بیش به‌صورت مداوم آلوده بود و تهرانی‌ها طی این ماه تنها ۱۰ روز هوای قابل قبول تنفس کردند. این شرایط باعث شد که چند روز پیش زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران‌ و سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از وضعیت آلودگی هوای تهران با وجود محدودیت‌های رفت و آمد و تعطیلی برخی مشاغل گلایه کنند.

زهرا نژادبهرام در جلسه شورای شهر تهران ضمن اشاره به صحبت‌های عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر سوزاندن سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، یکی از دلایل آلودگی هوای تهران را استفاده از این سوخت در صنایع و نیروگاه‌ها ذکر و تاکید کرده بود که با چه تدبیری به جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه‌های شهروندان به‌عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود؟

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سازمان حفاظت محیط‌ زیست به‌عنوان دستگاه ناظر این موضوع را تایید نکرده است. محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌ زیست استان تهران پیش از این در گفت‌وگویی با «ایسنا» توضیح داده بود که تاکنون هیچ یک از واحدهای صنعتی و نیروگاه‌هایی که روی آلودگی شهر تهران تاثیر می‌گذارند سوخت مازوت مصرف نکرده‌اند.

علاوه بر محیط‌ زیست، شرکت ملی گاز ایران تاکید کرده بود که هنوز از «مازوت» در اطراف تهران و اصفهان و کلان شهرهای دیگر استفاده نمی‌شود و نمی‌توان آلودگی‌ هوا طی روزهای اخیر را به این مساله ارتباط داد.

درحالی محیط‌ زیست و سایر دستگاه‌های مسوول مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را رد کرده‌اند که اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که طی آبان و آذر امسال غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در ایستگاه‌های واقع در جنوب غرب و جنوب تهران افزایش یافته است. افزایش غلظت این آلاینده ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع دارد. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌توان نتیجه گرفت که یکی از علت‌های مهم آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر می‌تواند سوزاندن سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع استان تهران و حتی اطراف آن است.

آلاینده دی‌اکسید گوگرد یکی از آلاینده‌های معیاری است که توسط ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهر تهران اندازه‌گیری می‌شود. حد مجاز این آلاینده در میانگین ساعتی معادل ۷۵ppb است اما خوشبختانه در اغلب روزها و ساعات سال، میانگین غلظت این آلاینده در شهر تهران فاصله زیادی با حد مجاز دارد و تقریبا بیشتر روزهای سال از نظر این آلاینده کیفیت هوا در شرایط پاک قرار دارد.