کاهش شدید سرمایه‌گذاری که با سقوط تقاضای سوخت و همچنین قیمت نفت ناشی از پاندمی کرونا همراه بود، دوره‌ای که آمریکا را بر صدر بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت دنیا نشانده بود را به پایان می‌برد. تولید شیل در پایان ۲۰۲۰ به ۴۴/ ۷ میلیون بشکه در روز رسیده که تقریبا ۲۰ درصد پایین تر از سطح ابتدای سال است.

پس از آنکه تولیدکنندگان شیل برای افزایش عرضه اقدام به استقراض کردند، به سختی آسیب دیدند و بنابراین هزینه و تولید را کاهش دادند تا میزان خسارت را پایین بیاورند. شرکت‌های بزرگ اولین گزینه شان برای کاهش هزینه ها، چاه‌های شیل بود که پیش از آن به سرعت در حال توسعه بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بالا رفتن تقاضا برای سوخت‌های پاک تر به معنای این است که مصرف جهانی نفت ممکن است دیگر هیچ وقت به اوج پیشین برنگردد. با این حال، تقاضا همچنان در حال رشد است؛ موضوعی که اوپک و متحدانش را به افزایش عرضه ترغیب می‌کند که تلاش‌ها برای از سرگیری تولید میادین شیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جِی آر رگر، مدیر عامل یک شرکت تولیدکننده نفت و گاز در مونتانا به نام Iron Ore در یک مصاحبه گفت: «ما فقط در همه چیز در حال تقلا کردن هستیم.» او چشم انداز شیل در ۲۰۲۱ را «راکد» توصیف می‌کند.

تخمین‌ای اچ اس مارکیت نشان می‌دهد مبلغ سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در سال آینده میلادی به ۵۴ میلیارد دلار خواهد رسید که اندکی از سال ۲۰۲۰ بالاتر است اما نسبت به ۲۰۱۹ که این رقم ۱۰۴ میلیارد بود، خیلی پایین تر به شمار می‌رود.

بزرگ ترین شرکت‌های مستقل تولیدکننده شیل مانند پایونییر نچرال ریسورسز، دایاموند بک انرژی و کونوکوفیلیپس برآورد می‌کنند تولید ثابت بماند یا به اندکی بیش از سطوح فعلی برسد.

 حضیض صنعت شیل

رابرت واتسون، رئیس شرکت آبراکساز پترولیوم در این مورد می‌گوید: «در تمام دوره کاری ام یک هفته نبوده که (مانند حالا) یک دکل حفاری فعال هم نداشته باشیم.»  امسال قیمت نفت خام آمریکا در بازار آتی برای اولین بار در تاریخ به دلیل پر شدن مخازن ذخیره‌سازی به زیر صفر سقوط کرد، تعداد دکل‌های فعال به پایین ترین سطح رسید و غول نفتی این کشور، اکسون موبیل از لیست شرکت‌های بزرگ داو‌جونز بیرون رفت.

علاوه بر این، بر اساس داده‌های شرکت مشاوره‌ای دیلویت، شرکت‌های فعال در حوزه انرژی و پتروشیمی به دلیل عقبگرد قیمتی نفت اقدام به تعدیل نیرو کردند که تا آگوست به ۱۰۷ هزار نفر در آمریکا رسید. این شرکت گفته تا ۷۰ درصد این مشاغل ممکن است سال آینده (۲۰۲۱) بازنگردند.

ویلیام والا که در مارس شغل خود را در یک شرکت تولیدکننده تجهیزات در تگزاس از دست داد می‌گوید: «دوره وحشتناکی بوده.» او با کارگزاری قراردادهای فروش و اجاره از زمان اخراج تاکنون اموراتش را می‌گذراند.

آلن دیوید، مدیر ارشد ادی کانتی نیز گفته در بخش شیل نیو‌مکزیکو بیش از ۲۰ هزار شغل نفتی از بین رفت.

برخی تحلیلگران می‌گویند در سال جدید به دلیل کاهش تولید و بالا رفتن سن چاه ها، تولید روزانه نفت آمریکا ممکن است یک میلیون بشکه دیگر نیز علاوه بر ۶۷۰ هزار بشکه امسال کاهش یابد.

برخی شرکت‌های کوچک‌تر این‌گونه تولیدشان را ثابت نگه داشته‌اند که به جای حفاری چاه‌های جدید که بهره برداری از آنها زمانبر خواهد بود، به تکمیل چاه‌های نیمه حفاری شده رو آورده‌اند. بر اساس اطلاعات دولتی آمریکا، تعداد چاه‌های حفاری شده اما ناتمام در این کشور در نوامبر به ۷ هزار و ۳۳۰ عدد حلقه رسیده که ۷ درصد کاهش در ۱۲ ماه گذشته را نشان می‌دهد و پایین ترین سطح در دو سال گذشته به شمار می‌رود.

امیدها به توافق با شرکت‌های بزرگ شیل منجر به قراردادهای زیادی تاکنون شده است. دوان دیکسون، رهبر صنعت نفت، گاز و مواد شیمیایی در دیلویت در این باره می‌گوید برخی تولیدکنندگان نیازمند کاهش بدهی هستند تا در زمره کاندیداهای فروش قرار بگیرند. او ادامه می‌دهد: «نسبتا شانس کمی باقی مانده است.»

هانک اسمیت، رئیس بخش سرمایه‌گذاری در هاورفورد‌تر است در این مورد عنوان کرده که دشوار می‌توان برای شرکت‌های فعال در حوزه انرژی حتی بهترین هایشان مشتری پیدا کرد. دیدگاه او در مورد آینده سوخت‌های فسیلی تا حدودی به دلیل پیشرفت سوخت‌های جایگزین مانند خورشیدی و بادی بدبینانه شده است.

 جهش ورشکستگی

دن پیکرینگ که رئیس سرمایه‌گذاری یک شرکت مدیریت دارایی به نام پیکرینگ انرژی پارتنرز است در مورد آنچه بر سر صنعت نفت آمد می‌گوید: «حمام خونی در این بخش به راه افتاد.» افزایش اخیر ارزش سهام انرژی بیانگر خروج از پایین ترین سطوح یک دهه اخیر است اما حفظ آنها هم دشوار است. او ادامه می‌دهد: «(در بازار آتی) یک شیفت یکپارچه به سرمایه‌گذاری با انتظار افزایش قیمت (Long) هم تجربه نکرده‌ایم.»

بهای نفت در روز چهارشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۲۵ به وقت تهران) تغییر چندانی به خود ندید. نفت خام آمریکا یک سنت پایین رفت و به ۰۱/ ۴۷ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت هم با ۵ سنت افزایش کماکان بالای ۵۰ دلار در هر بشکه باقی مانده است. هر چند در معاملات آغازین به دلیل خبرها از افزایش موجودی غیرمنتظره در آمریکا، قیمت‌ها کاهش یافته بود و وست تگزاس و برنت به ترتیب وارد کانال‌های ۴۶ و ۴۹ دلاری شده بودند. جهش ویروس کرونا در بریتانیا که در برخی دیگر کشورهای اروپایی هم دیده شده، موجی از ترس و نگرانی را به همراه داشته است. این موضوع در صورت موثر نبودن واکسن بر نوع جهش یافته کرونا می‌تواند مجددا تاثیرات مخرب عمیقی بر تقاضا بگذارد. البته تاکنون چنین چیزی اثبات نشده و صرفا پرسرعت بودن انتشار آن به تایید رسیده است.   

بر اساس گزارش شرکت حقوقی هاینس‌اند بون، اعلام ورشکستگی در سال ۲۰۲۰ بالا رفت، به‌طوری که بدهی شرکت‌ها در ۱۱ ماه سال به ۹/ ۵۳ میلیارد دلار رسید؛ رقمی که چهار برابر حجم بدهی در همین دوره سال ۲۰۱۹ است. کریگ گرامان، رئیس بخش تامین مالی انرژی این شرکت می‌گوید بیشتر این پرونده‌ها مربوط به شرکت‌های شیل هستند و این روند ممکن است در سال آینده سرعت هم بگیرد.

نقطه روشن اما برای شیل این است که ۲۰۲۰ در حال پایان است. رگر از شرکت Iron Ore در پایان ابراز امیدواری کرده که «اگر از ۲۰۲۰ (بدون ورشکستگی) عبور کرده اید، پس تا حدودی می‌توان گفت هر سالی را تاب می‌آورید.»