به نظر می‌رسد این خبر در واکنش به تصمیمی که سران اتحادیه اروپا در ۱۱ دسامبر برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ترکیه به دلیل ادامه فعالیت اکتشافی در آب‌های مورد ادعای مالکیت یونان و کار اکتشاف و حفاری در مناطق مورد ادعای قبرس گرفتند، اعلام شده است. تصمیم اخیر آنکارا برای ادامه فعالیت‌های اکتشافی به مدت شش ماه به‌عنوان چالش مستقیم برای بروکسل در آستانه نشست آتی شورای اروپا که روزهای ۲۵ و ۲۶ مارس برگزار می‌شود، تفسیر شده است و روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا را تیره‌تر می‌کند.

شورای اروپا در بیانیه‌ای که پس از نشست ۱۱ دسامبر صادر کرد، از فعالیت‌های یکجانبه و تحریک‌آمیز ترکیه در شرق مدیترانه انتقاد کرده و خواستار به‌کارگیری اقدامات بیشتر در چارچوب تحریم‌هایی شده بود که در نوامبر سال ۲۰۱۹ مورد موافقت قرار گرفته بود. این تحریم‌ها تاکنون یک بار در فوریه سال ۲۰۲۰ علیه مهمت آکالین و علی ناموگلو، مدیر و معاون اکتشاف در شرکت دولتی TPAO به‌کار گرفته شدند. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا شامل یونان مکررا خواستار تحریم‌های گسترده‌تر علیه ترکیه شده‌اند. وزارت خارجه ترکیه در واکنش به تدابیری که ۱۱ دسامبر از سوی اتحادیه اروپا اعلام شدند، برخی از کشورهای اروپایی را بدون اینکه نامی از آنها ببرد متهم کرد از عضویتشان سوءاستفاده کرده و روابط اتحادیه اروپا و ترکیه را وارد یک دور باطل می‌کنند.

کشتی اوروج رئیس از ۱۰ اوت به مدت چهار ماه در حال نقشه‌برداری در آب‌های جنوب جزایر یونان در نزدیکی سواحل مدیترانه‌ای ترکیه بوده است. فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در ۳۰ نوامبر اعلام کرد که این کشتی با جمع‌آوری اطلاعات ۱۰ هزار و ۹۵۵ کیلومتر، به بندر آنتالیا برگشته است. اما نتیجه این اکتشافات هنوز اعلام نشده است. به گفته دونمز، هفت چاهی که توسط کشتی‌های حفاری ترکیه در اطراف قبرس حفاری شدند، ذخایری که از نظر اقتصادی قابل بهره‌برداری باشند نیافتند و هشتمین چاه که توسط کشتی یاووز در آب‌های جنوب این جزیره حفاری شد، نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است. بر اساس گزارش پلاتس، ترکیه به دنبال دستیابی به ذخایر قابل توجه گاز است که مصر، رژیم صهیونیستی و قبرس در شرق مدیترانه داشته‌اند.