بهای نفت خام آمریکا در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۲۰ به وقت تهران)، با ۱۱ سنت افزایش معادل ۲۱/ ۰ درصد به ۵۳ دلار و ۳۲ سنت بر بشکه رسید. این نفت اما پیش از این بیشینه قیمتی ۹۳/ ۵۳ دلار را نیز لمس کرده بود. شاخص برنت نیز در این روز ۳ سنت بالا رفت تا ۵۶ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه معامله شود. با این حال، برنت هم در این جلسه معاملاتی به اوج ۵۷ دلار و ۴۱ سنت نیز دست یافته بود. هر دو شاخص در بالاترین سطح قیمتی از فوریه سال گذشته یعنی زمانی که کرونا هنوز از چین به دیگر کشورها سرایت نکرده بود، قرار دارند.

نفت در آمریکا در طول این جلسه به سمت ۵۴ دلار بر بشکه نیز حرکت کرد و اگر تا پایان روز در محدوده افزایشی بماند، طولانی‌ترین رالی قیمتی از فوریه ۲۰۱۹ ثبت می‌شود. موسسه نفت آمریکا در گزارشی گفت موجودی طلای سیاه این کشور در هفته گذشته ۸۲/ ۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است که خبری بسیار امیدوارکننده برای این بازار به حساب می‌آید. اگر این آمار توسط اداره اطلاعات انرژی این کشور هم رسما تایید شود، پنجمین کاهش پیاپی هفتگی موجودی‌ها را شاهد خواهیم بود.

با وجود درگیر شدن مجدد چین با شیوع کرونا که به بدترین حالت در چند ماه گذشته رسیده، اظهار نظر رئیس‌جمهور این کشور، شی جین پینگ موجب ارزیابی مثبت از شرایط دومین اقتصاد برتر جهان و همچنین بزرگ ترین واردکننده نفت شد. آوتار سندو، مدیر کالایی ارشد در فیلیپ فیوچرز به رویترز گفت: «ادامه یافتن رالی قیمتی نفت همچنین به دلیل خوش بینی اقتصادی در چین پس از انتشار دیدگاه شی جین پینگ اتفاق افتاد. علاوه بر این، گزارش موجودی‌های موسسه نفت آمریکا نیز نشان داد بیش از انتظار کاهش یافته‌اند.»

نفت همچنین به علت تضعیف شاخص دلار نیز تقویت شد چراکه نفت از جمله کامودیتی‌هایی است که عمدتا با دلار معامله می‌شود و کاهش ارزش این ارز، خرید نفت را برای دارندگان دیگر ارزها جذاب تر می‌کند. در همین حال، عربستان عرضه نفت خود را به دست کم ۹ پالایشگاه در آسیا و اروپا برای فوریه کاهش می‌دهد که در راستای التزام داوطلبانه این کشور به کاسته شدن یک میلیون بشکه در روز از تولیدش خواهد بود.

پیشرفت در تولید واکسن‌های کووید-۱۹ و تعهد اخیر عربستان سعودی به کاهش تولید موجب رشد درخشان برای نفت از اکتبر شده که تاکنون حدود ۵۰ درصد قیمت‌ها را در این بازه افزایش داده است. با این حال، هنوز نگرانی‌های زیادی در مورد تقاضای سوخت جهانی وجود دارد چراکه ویروس کرونا همچنان در حال شیوع یافتن در مناطق مختلف است. ژاپن می‌خواهد وضعیت اضطراری را گسترش بدهد و شیوع جدید این ویروس در چین هم به نظر در حال بدتر شدن است.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد در Oanda Asia Pacific به بلومبرگ در مورد وضعیت بازار نفت گفت: «این رالی قیمتی قطعا ادامه خواهد داشت. این موضوع بیشتر به دلیل داده‌های منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا رخ داده است که کاهش هفتگی بزرگی در موجودی‌ها اتفاق افتاده. ما می‌توانیم ببینیم که نفت خام آمریکا تا پایان هفته به سمت ۵۵ دلار بر بشکه حرکت می‌کند.»

این رالی البته در مسیرش به سطوح مقاومتی تکنیکال در هر دو شاخص وست تگزاس اینترمدییت و برنت برخورد خواهد کرد. به گفته کارشناسان، هر دو شاخص در منطقه قیمتی هستند که نشان از خرید بیش از حد دارد و سیگنال یک اصلاح قیمتی را می‌دهد.  اختلاف قیمتی قرارداد نقدی برنت در حال حاضر ۹سنت در وضعیت اصطلاحا وارونگی قرار گرفته است که در ابتدای هفته گذشته ۷ سنت در وضعیت کنتانگو بود. وارونگی (بر خلاف کنتانگو) به معنای گران تر بودن قراردادهای با سررسید نزدیک نسبت به قراردادهای با سررسید دورتر است که نشان از بالا بودن تقاضا در بازار دارد.

موسسه نفت آمریکا همچنین گفت بر خلاف نفت خام، موجودی سوخت این کشور بالا رفته است. موجودی بنزین در این مدت ۸۸/ ۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که موجودی محصولات تقطیری شامل گازوئیل در هفته گذشته ۴۳/ ۴ میلیون بشکه بالا رفت. نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بود موجودی سراسری نفت در آمریکا طی هفته گذشته ۳ میلیون بشکه کاهش یابد. همچنین تحلیلگران در یک نظرسنجی دیگر که توسط خبرگزاری رویترز انجام شد، انتظار داشتند ۳/ ۲میلیون بشکه موجودی‌ها کاسته شود.