به‌گزارش روزنامه فایننشال‌تایمز، سه شرکت بزرگ خدمات میادین نفتی که پیشرو‌های این حوزه در سطح جهان هستند، هفته گذشته درآمدهایی بالاتر از حد انتظار گزارش کردند. این شرکت‌ها معتقدند که فعالیت‌ها در میادین نفتی و به‌ویژه در صنعت شیل آسیب‌دیده ایالات‌متحده همزمان با افزایش قیمت نفت رشد کرده است.

تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز در ایالات‌متحده برای ۹ هفته متوالی افزایش یافته و اکنون حدود ۴۰‌درصد بیشتر از پایین‌ترین تعداد آنها در تابستان سال گذشته است، اگرچه این عدد هنوز تا حد زیادی از سطوح پیشا‌همه‌گیری کرونا کمتر است. جفری میلر، مدیر اجرایی شرکت هالیبرتون (Halliburton) با اشاره به اینکه سال۲۰۲۰ بدترین دوره تاریخ فعالیت شرکت‌های خدمات نفتی بوده است، به تحلیلگران گفت: «ما ۲۰۲۱ را تا حدودی به‌عنوان سالی برای گذار در نظر گرفته‌ایم و ۲۰۲۲ را زمانی می‌دانیم که تعادل عرضه و تقاضا جهانی به‌وجود می‌آید‌ که به‌نوعی زیربنای یک چرخه چند ساله در این بخش را ایجاد می‌کند.» سودآوری بیش از حد انتظار و افزایش تعداد دکل‌ها باعث رشد سهام شرکت‌های خدمات میادین نفتی شده است؛ آن‌هم در حالی‌که طی سال گذشته شرکت‌های این حوزه یکی از بدترین بخش‌های بازار بودند. شاخص تجهیزات و خدمات نفت و گاز S&P طی ۳ ماه گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است که نشانگر پیشی‌گرفتن چشمگیر این بخش در مقایسه با رشد ۱۲‌درصدی شاخص S&P ۵۰۰ در زمان مشابه است. بر اساس داده‌های شرکت حقوقی هاینز‌اندبون (Haynes and Boone) این رویداد نشانگر یک چرخش بزرگ نسبت به سال گذشته است که سقوط قیمت طلای‌سیاه منجر به ورشکستگی بیش از ۶۰شرکت خدمات میادین نفتی در آمریکای‌شمالی شد. این ورشکستگی‌ها بالغ بر ۴۵‌میلیارد دلار بدهی تضمین‌نشده از خود به‌جای گذاشت. با این حال مدیران شرکت‌های این بخش هشدار می‌دهند تهدید شیوع یک موج جدید همه‌گیری و آسیب‌های ناشی از رکود در فرآیند تامین مالی تولیدکنندگان، باعث کند شدن مراحل اولیه بازیابی می‌شود.

لورنزو سیمونلی، مدیر اجرایی شرکت خدمات نفتی بیکر‌هیوز (BakerHughes) انتظار دارد در نیمه اول سال ۲۰۲۱ فضای سرمایه‌گذاری متزلزلی پیش از ایجاد رشد و شتاب در آینده به‌وجود بیاید. این روزها شرکت‌های پیشرو در خدمات نفتی مطمئن هستند که رشد سریع این بخش به دلیل هزینه‌ها و مساله حفاری‌ها در خارج از ایالات‌متحده و جاهایی چون خاورمیانه، برزیل و غرب‌سیبری رخ می‌دهد. این اتفاق یک تغییر معنادار در معادلات این صنعت پس از یک‌دهه خواهد بود که در آن تولیدکنندگان شیل آمریکا با هزینه‌کردهایی بسیار فراتر از رقبای بین‌المللی خود، صدها میلیارد دلار پول را برای رشد انفجاری تولید چاه‌های جدید خرج می‌کردند. چنین رخدادی نقطه امید بخش شرکت‌های خدمات میادین نفتی است که برای انجام حفاری به‌کار گرفته می‌شوند. شرکت‌های فعال در صنعت شیل آمریکا که مشخصا در سقوط قیمت نفت طی سال گذشته ضررهای بسیار هنگفتی را متحمل شدند، اکنون در حال تغییر رویکرد خود از رشد بی رویه تولید به سمت افزایش سود‌دهی هستند.  به‌گفته مدیران شرکت‌های خدمات میادین نفتی، این امر بدان معناست که تولید ازدست‌رفته شیل آمریکا در سال گذشته که حدود ۲‌میلیون بشکه در روز بود به کندی بازیابی خواهد شد.