به گزارش شانا، محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مسعود نیلی، رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف هم قرار بود در این نشست حضور داشته باشند که به‌دلیل مشکلات فنی ارتباط با آنان برقرار نشد. عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا نخستین سخنران این نشست تخصصی بود که در سخنرانی خود درباره «عوامل پیشران تاثیرگذار بر آینده انرژی» و صنعت برق ایران و ظرفیت بالای کشور در انرژی‌های تجدیدپذیر صحبت کرد.

فرصت‌های ایران برای حضور در بازار چین

رضا زبیب، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه این وزارتخانه، درباره سبد انرژی چین و سهم ایران برای سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ به ایراد سخنرانی پرداخت. او با بیان اینکه رفتار چین در قراردادهای خارجی گاز نشان می‌دهد که این کشور در صورتی از کشورهای خارجی وارد می‌کند که امنیت بلندمدت آن از طریق راهکارهایی مانند تملک مخزن یا روابط ویژه و قابل اتکا تامین شود، اظهار کرد: «در حوزه نفت خام شرایط به‌طور کامل متفاوت است. با کاهش بلندمدت واردات، وابستگی چین به نفت وارداتی از ۶۲ درصد کنونی به ۴۵ درصد می‌رسد، ضمن اینکه در صورت حفظ پالایشگاه‌های کنونی و اجرای برنامه‌های ارتقا، چین به یکی از صادرکنندگان فرآورده تبدیل می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه ظرفیت بالقوه‌ای در بازار گاز چین وجود دارد و نباید انتظار زیادی از بازار نفت خام این کشور داشته باشیم، اظهار کرد: «صادرات نفت خام به چین از صادرات فیزیکی به نوعی جدید از صادرات تبدیل می‌شود و این ظرفیت بزرگی برای ایران است تا با تبدیل نفت خام به فرآورده، آن را به چین منتقل کنیم.» زبیب در پایان اظهاراتش عنوان کرد: ما می‌توانیم از ۳ طریق تامین مستقیم انرژی، ترانزیت انرژی دیگر کشورها و تامین نیاز شرکت‌های چینی در مسیر کمربند راه به انرژی به بازار بزرگ مصرف چین وصل شویم.

ظرفیت بالای ایران برای حضور در بازار هند

سلیمان قاسمیان، رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت به‌عنوان سخنران پایانی «آخرین وضع بخش انرژی و بخش نفت و گاز هند و راهبردهای بلندمدت هند در بخش انرژی و جایگاه ایران» را بررسی کرد. او با اشاره به اینکه تقاضای نفت خام هند تا سال ۲۰۴۰ روزانه ۷/ ۳ میلیون بشکه و تقاضای گاز ۳۷۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد که رقم قابل توجهی برای تولیدکنندگان است، تاکید کرد: «هند بازار بالقوه‌ای برای نفت و گاز است که باید از آن استفاده کرد.» قاسمیان با یادآوری اینکه اولویت راهبردی توسعه تعاملات انرژی هند در دو سال اخیر به سمت آمریکا رفته و برنامه‌های زیادی در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: «دلیل این اتفاق و تغییر چرخش هند و آمریکا نگرانی از حضور چین در بازار جهانی و انرژی است. برنامه چین برای اجرای یک کمربند یک راه و رابطه گسترده با کشورهای حوزه خاورمیانه و غرب آسیا برای این دو کشور ایجاد نگرانی کرده است.»

رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت در جمع‌بندی سخنانش اظهار کرد: «ایران و هند ظرفیت‌های بالایی برای همکاری دارند که می‌توان به بازگشت ایران به سهم پیشین خود در بازار نفت، صادرات گاز ایران به‌صورت سی‌ان‌جی، امکان صادرات ال‌ان‌جی در صورت سرمایه‌گذاری، صادرات گاز از طریق خط لوله، همکاری فنی و مهندسی و از سرگیری فعالیت‌های شرکت‌های هندی در بخش بالادست نفت ایران و سرمایه‌گذاری اشاره کرد.»

قرائت متن سخنرانی دبیرکل اوپک

زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در پایان این نشست تخصصی سخنرانی بارکیندو را که به‌دلیل برقرار نشدن ارتباط ارائه نشد، قرائت کرد. بارکیندو در بخش آغازین اظهاراتش عنوان کرده است: «این رویداد از بزرگ‌ترین رویدادها در خاورمیانه به‌شمار می‌آید و من سختکوشی شما را برای برگزاری آن با وجود محدودیت‌های ناشی از ویروس همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ (کرونا) می‌ستایم. ایران نقش مهمی در به سرانجام رسیدن توافقنامه همکاری و آثار مثبت آن بر بازارهای جهانی نفت خام ایفا کرده که شایسته قدردانی است. همیشه خواستار جلب حمایت ایران به‌عنوان یکی از اعضای موسس اوپک هستیم و همچنان به این کار ادامه می‌دهیم. از بیژن زنگنه، وزیر باسابقه نفت ایران هم قدردانی می‌کنم که توصیه‌های حکیمانه و حضور قدرتمند وی در میز مذاکره طی دهه‌های گذشته برای دستاوردها و تداوم تلاش‌های اوپک در مسیر ثبات بازار بسیار مهم بوده است.» دبیرکل اوپک در ادامه به گزارش ماهانه اوپک از بخش تقاضا اشاره کرد و سپس با اشاره به آمار و ارقام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) عنوان کرد که این کشورها و مشخصا ایالات متحده عملکرد برخلاف چین و هند، بسیار ضعیفی در تقاضای نفت داشته‌اند. همچنین او در ادامه اشاره کرد که جهان در آینده به همه اشکال انرژی نیاز دارد و اوپک در چشم‌انداز انرژی خود تا سال ۲۰۴۵ بیش از ۲۷ درصد سهم نفت در سبد انرژی را پیش‌بینی کرده است و پس از آن گاز طبیعی با سهم ۲۵درصدی دوم است و همچنان سریع‌ترین رشد در میان سوخت‌های فسیلی را خواهد داشت.» پایان متن سخنرانی بارکیندو را هم زمانی‌نیا قرائت کرد که در آن دبیرکل اوپک اظهار کرد: «سال ۲۰۲۰ سال بدی برای مردم جهان بود. بسیاری اعضای خانواده و عزیزان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند و صنعت نفت شکاف‌های عمیقی در بودجه خود تجربه کرد و برنامه‌های سرمایه‌گذاری به تعویق افتادند یا لغو شدند، اما ۲۰۲۱ سالی جدید و پر از امید است. با پایدار ماندن نسبی بازار نفت، برنامه‌های کنونی تولید ما برای حمایت از بهبود بازارهای جهانی طراحی شده است. سطح بالای پایبندی مجموع اعضای اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید در سال ۲۰۲۰ به‌طور قابل توجهی به تعادل و ثبات بازار کمک کرد. شرکا در تداوم به پایبندی به سهمیه‌های کاهش مصمم هستند.»