اختلال در روند صادرات لیبی و نیجریه هم این فرصت را در اختیار امارات قرار داد تا با افزایش صادرات خود، سهم این دو کشور آفریقایی را پوشش دهد. به گزارش «ایسنا» آمنه بکر، معاون دفتر و مدیر ارتباطات اوپک در انرژی اینتلیجنس در توییتی با اشاره به ارزیابی کمیته فنی مشترک اوپک پلاس نوشت: تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۷۲/ ۹ میلیون بشکه در روز سقوط کرد. اوپک در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرده بود تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری ۹/ ۵ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند و برآوردی که در دسامبر از رشد تقاضا داشت را تغییر نداده اما هشدار داده بود که همه‌گیری کرونا ریسک نزولی شدن این برآوردها را به همراه دارد. طبق یافته‌های کمیته فنی مشترک اوپک پلاس، تولید نفت همه اعضای اوپک پلاس ۷۲ هزار بشکه در روز از سهمیه تعیین شده در دسامبر فراتر رفت.

بارکیندو به بهبود تقاضا امیدوار است

چهل‌وهشتمین نشست کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) روز سه‌شنبه (۱۴ بهمن‌ماه) برای ارزیابی شرایط بازار نفت و بررسی تحولات و روند آن از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد. دیروز نیز بیست‌وششمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک (JMMC) برگزار شد. به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک با اشاره به بهبود چشم‌انداز بازار جهانی نفت و به‌طور کلی اقتصاد جهانی گفت: پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۴/ ۴ درصد رشد کند، این رقم نسبت به رشد ۴/ ۱ درصدی پارسال تغییری خیره‌کننده خواهد داشت. وی افزود: با توجه به معکوس‌ شدن روند بازار نفت خام، امیدواریم ۲۰۲۱ سالی مطلوب برای شرایط تقاضا در بازارهای جهانی باشد.

کاهش صادرات کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

صادرات نفت تولیدکنندگان حاشیه خلیج‌فارس عضو اوپک در ماه گذشته میلادی در شرایطی کاهش یافت که میزان تولید این گروه افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، کل صادرات نفت خام و میعانات گازی از عربستان، عراق، امارات و کویت ۴۳۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه دسامبر بود. امارات تنها عضوی بود که صادرات خود را در ژانویه افزایش داد.

این چهار کشور عضو اوپک روی هم رفته ۵۹/ ۱۳ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی در ماه گذشته میلادی صادر کردند. بیشترین کاهش مربوط به عربستان بوده که صادرات آن ۶۸۸ هزار بشکه در روز معادل ۱۰ درصد پایین آمده و به پایین‌ترین رقم از ماه آگوست رسیده است. صادرات نفت کویت ۹ درصد در ماه ژانویه پایین آمده است. صادرات نفت خام عراق یک درصد معادل ۲۴ هزار بشکه در روز کاهش یافته ولی این کاهش بسیار کمتر از میزانی است که برای جبران مازاد تولید خود در ماه‌های گذشته لازم بوده است. صادرات امارات ۴۴۰ هزار بشکه در روز معادل ۲۰ درصد افزایش یافته و به بالاترین رقم طی پنج ماه گذشته رسیده است.  صادرات این چهار کشور حاشیه خلیج‌فارس به چین ۳۵۰ هزار بشکه در روز معادل ۹ درصد کاهش یافت، در حالی که در ماه دسامبر افزایش داشت. کویت تنها کشوری بود که صادرات آن به بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت دنیا بالا رفت. صادرات نفت خام و میعانات گازی به کره جنوبی در ماه ژانویه به پایین‌ترین رقم طی چهار سال گذشته رسید. صادرات نفت خام و میعانات گازی به ژاپن در ماه ژانویه برای دومین بار پایین آمد و ۲۰ درصد کمتر از متوسط آن در ۲۰۱۹ بود. صادرات به آمریکا هم در ماه گذشته افزایش یافت و به بالاترین رقم از ماه مه رسید. صادرات عربستان به آمریکا بیش از ۱۶۰ هزار بشکه در روز معادل ۸۳ درصد بالا رفت.

اختلال تولید لیبی و نیجریه

اوپک طبق طرحی که در ماه گذشته میلادی به تصویب رسید، تولید نفت خود را افزایش داد ولی این افزایش تحت تاثیر اختلال در تولید برخی اعضای آن قرار گرفته است. ولی افزایش تولید صورت گرفته تنها دوسوم میزان برنامه‌ریزی شده بود چون افزایش تولید صادرکنندگان حاشیه خلیج‌فارس به خاطر اختلال در تولید نیجریه و لیبی خنثی شده است.  تولید نفت لیبی که از قرارداد کاهش تولید معاف شده ۶۰ هزار بشکه در روز به خاطر بسته شدن خط لوله اصلی آن، کاهش یافته و به ۱۶/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید نفت نیجریه هم ۵۰ هزار بشکه در روز پایین آمده و به ۴۷/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت این کشور طی سال‌های اخیر مرتبا به خاطر نشتی‌های ایجاد شده و خرابکاری در شبکه‌های خط لوله متوقف شده است.