پیش‌بینی نفت 80 دلاری تا پایان 2021

بانک مورگان استنلی نیز دراین‌باره گفته بازار در حال پیشروی به سمت رقم زدن بهترین فصل خود دست‌کم از سال ۲۰۰۰ است. گروه ترافیگورا هم اعلام کرده کاهش تولید نفت در آمریکا پس از یخبندان در حالی که دنیا از قرنطینه خارج می‌شود، به بازار کمک خواهد کرد. بعد از آنکه برخی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت آمریکا به دلیل توفان برف و یخ تعطیل شدند، بازگشتی آهسته داشته‌اند و همزمان واردات سوخت از آسیا به ایالات متحده افزایش پیدا کرده است.

نفت در سال جاری میلادی پس از آنکه عربستان اعلام کرد به طور یک طرفه تولیدش را یک میلیون بشکه در روز برای ماه‌های فوریه و مارس کاهش می‌دهد، جهش داشته است. در این میان، گروه گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند این رالی به این علت که تقاضا از عرضه جهانی سبقت خواهد گرفت، پرشتاب‌تر می‌شود. با این حال، روسیه و عربستان که هفته آینده بار دیگر برای برگزاری جلسه اوپک پلاس دیدار خواهند داشت، در مورد افزایش تولید نفت اختلاف نظر دارند.

هانس ون کلیف، اقتصاددان ارشد انرژی در ABN Amro می‌گوید: «یخبندان در آمریکا اثبات کرده که از طریق کاهش تولید نقشی حمایتی دارد.» او همچنین در مورد جلسه بعد اوپک و متحدانش در اوایل ماه آینده (مارس) عنوان کرد: «ما هنوز انتظار داریم روسیه تلاش خواهد کرد افزایش قابل ملاحظه‌ای در تولید ایجاد شود که به زودی می‌تواند بر قیمت‌ها فشار بیاورد.»

مورگان استنلی در یک یادداشت نوشته است که تا اینجای سال ۲۰۲۱، ۸/ ۲ میلیون بشکه در روز عرضه کمتری به خود دیده و برآورد خود از قیمت برنت را برای فصل سوم به ۷۰ دلار بر بشکه رسانده است. گلدمن ساکس پیش‌بینی خود را برای همین دوره به ۷۵ دلار بر بشکه افزایش داده و سوکار گفته نفت ۱۰۰ دلاری در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده امکان پذیر است. بهای نفت برنت زمان نوشتن این گزارش (ساعت ۱۵:۱۵ به وقت تهران) با ۴۷ سنت افزایش معادل ۷۲/ ۰ درصد به ۷۱/ ۶۵ دلار بر بشکه رسید. همزمان نفت خام آمریکا ۶۲ دلار و ۱۷ سنت معامله شد.