به گزارش بلومبرگ سهام در عربستان طی معاملات یکشنبه که روز آغازین هفته در این کشور است، بیشتر از دیگر بورس‌های منطقه رشد کرد. این بورس که جمعه و شنبه تعطیل است، واکنش به شوک اوپک‌پلاس برای تثبیت عرضه را به یکشنبه موکول کرد.

شاخص اصلی بورس تداول عربستان دیروز ۴/ ۱ درصد بالا رفت و بازدهی خود از ابتدای سال ۲۰۲۱ را به ۹/ ۷ درصد رساند. سهام صنایع پایه عربستان، سعودی آرامکو و بانک الرجحی بیشترین کمک را به این روند صعودی ارائه کردند. شاخص‌ها در ابوظبی، کویت و عمان هم افزایش یافت اما دوبی و بحرین روز مثبتی را پشت‌سر نگذاشتند.  تصمیم اوپک‌پلاس در پنج‌شنبه هفته گذشته یک پیروزی برای دولت ریاض به شمار می‌رود زیرا این کشور عمیق‌ترین کاهش عرضه را با هدف حمایت از قیمت نفت اعمال کرده است. نفت که بزرگ‌ترین کالای صادراتی این پادشاهی است هفته گذشته به ۳۶/ ۶۹ دلار بر بشکه رسید که بالاترین سطح از ماه مه ۲۰۱۹ به حساب می‌آید. گلدمن ساکس برآورد خود از بهای نفت در فصول سوم و چهارم سال جاری میلادی را ۵ دلار افزایش داده و به‌ترتیب به ۷۵ و ۸۰ دلار بر بشکه رسانده است. سهام سعودی آرامکو در روز گذشته ۳/ ۲ درصد رشد داشت که بیشترین بازدهی روزانه آن از دوم سپتامبر سال گذشته یعنی پنج ماه قبل بود. بانک آمریکا گفته این شرکت در «موقعیت یگانه‌ای» برای تامین جهش تقاضا قرار دارد و می‌تواند سال آینده نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار جریان آزاد پول ایجاد کند. البته این مستلزم به وقوع پیوستن فرضیات خوش‌بینانه است.  کارن کوستانیان، رهبر یک گروه تحلیلی وابسته به بانک آمریکا در این مورد گفته حتی احتمال افزایش سود سهام آن وجود دارد. گزارش درآمد سال ۲۰۲۰ آرامکو، ۲۱ مارس منتشر می‌شود.  بانک آمریکا در این مورد اظهار کرده رالی قیمت نفت کاملا احتمال اینکه آرامکو نتواند سود سهام ۷۵ میلیارد دلاری‌اش در سال آینده را پرداخت کند، محو کرده است.

این بانک افزوده در حالی که بعید است آرامکو در پرداخت سود سهام ناموفق باشد، این شرکت حتی ممکن است نرخ سود سهامش را در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد چراکه بهای نفت در حال حرکت به سمت ۷۰ دلار بر بشکه است.   تعهد آرامکو برای پرداخت سالانه ۷۵ میلیارد دلار به سهامداران در پنج سال اول فعالیت خود به‌عنوان یک شرکت تجاری عمومی، سال گذشته به دلیل افت نفت در میان بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ مورد تردید قرار گرفت و این شرکت را به کاهش هزینه‌ها و افزایش استقراض واداشت. این امر همچنین فشار مضاعفی بر امور مالی عربستان سعودی وارد آورد. دولت که پس از فروش سهام در عرضه اولیه در دسامبر ۲۰۱۹، ۹۸ درصد از آرامکو را در اختیار دارد، برای جبران کسری بودجه خود وابسته به سود سهام این شرکت است.  تحلیلگران بانک آمریکا از جمله داگ لگیت و کوستانیان در مسکو در گزارشی گفتند: «آرامکو برای اجرای اهداف بالاتر برای تقسیم سود خود در زمان عرضه اولیه و حتی افزایش سود سهام بیش از حداقل ۷۵ میلیارد دلار سود، از شرایط خوبی برخوردار است.» این تحلیلگران همچنین عنوان کردند: «آرامکو یکی از معدود شرکت‌ها در سطح جهان است که می‌تواند بدون افزایش هزینه سرمایه‌ای (Capex) تولید را بالا ببرد.»  عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان از زمان رکود سال گذشته نفت به دلیل محدودیت‌های تولید اوپک‌پلاس و نشانه‌های بهبود اقتصادی جهانی منتفع شده است. شاخص برنت، معیار بیش از نیمی از نفت جهان در هفته گذشته ۹/ ۴ درصد جهش داشت.  طبق اعلام بانک آمریکا، احتمال بالقوه برای پرداخت سود بیشتر در قیمت‌گذاری سهام آرامکو پیش‌خور شده است. این بانک پیش‌بینی خود را برای این سهام بدون تغییر ۳۵ ریال سعودی باقی گذاشت. سهام آرامکو در ریاض روز یکشنبه به ۳۶ ریال رسید. این سهام امسال ۲ درصد سود کسب کرده است. گزارش بانک آمریکا پنج‌شنبه منتشر شد یعنی قبل از به نتیجه رسیدن جلسه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش مانند روسیه در مورد محدودیت عرضه که خود بیش از پیش موجب بهبود این سهام شد.  عربستان همچنین هفته گذشته گفت لغو کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز خود را به تاخیر می‌اندازد. این موضوع نیز با استقبال سرمایه‌گذاران نفتی همراه شد.