اندی سامر از شرکت بازرگانی سوئیسی اکسپو سولوشنز اظهار کرد: طی چند سال گذشته قیمت‌های گاز طبیعی کمتر و کمتر اروپامحور شده‌اند و بیش از پیش تحت‌تاثیر بازار جهانی قرار گرفته‌اند. با وجود گزینه‌های تامین گاز از طریق خط لوله، وابستگی اروپا به واردات گاز در بحبوحه کاهش تولید داخلی به دلیل فرسودگی میادین دریای شمال، افزایش پیدا کرده است. همزمان تجارت LNG در اقیانوس‌ها توسعه سریع‌تری پیدا کرده که عمدتا تحت‌تاثیر تقاضا در آسیا بوده است.

اروپا در سال‌های آینده ناچار خواهد بود برای LNG با مصرف‌کنندگان در چین، هند، پاکستان و بنگلادش رقابت کند. به‌علاوه بازارهای جدید در برخی کشورهای آسیایی هنوز گشوده نشده‌اند و تازه استفاده از گاز در تولید نیرو را به جای زغال‌سنگ و نفت‌کوره آغاز کرده‌اند. در مقابل، تشدید اهداف تغییرات اقلیمی اروپا به استفاده بیشتر از تجدیدپذیرها به جای گاز منجر خواهد شد.

تولید LNG عمدتا در کشورهای نسبتا نزدیک‌تر به اروپا مانند آمریکا و روسیه رشد می‌کند. اما افزوده شدن کارخانه‌های جدید در مناطق نزدیک‌تر به خریداران آسیایی در حال حاضر آهسته شده و این موضوع عاملی بوده که پیوستگی بازارهای گاز جهان را افزایش داده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت مشاوره انرژی کورن وال اینسایت پیش‌بینی کرد حساسیت بازارهای گاز انگلیس و اروپا به قیمت‌های جهانی LNG بیشتر خواهد شد به‌خصوص که هیچ برنامه عینی برای تاسیسات ذخیره‌سازی بلندمدت در انگلیس وجود ندارد و تولید در فلات قاره انگلیس رو به کاهش است که از وابستگی بیشتر به LNG در سال‌های آینده حکایت دارد.