نقاهت نفت شیل چقدر طول می‌کشد؟

با این حال، شواهد و قرائن نشان می‌دهد این بار نقاهت شیل آمریکا زمان‌بر خواهد بود؛ عربستان با اتکا به همین نکته دیگر اعضای اوپک پلاس را راضی به عدم افزایش تولید این ائتلاف کرد. اهداف این استراتژی تخلیه اضافه موجودی‌هایی است که در دوره همه‌گیری کرونا انبار شده. ضمن اینکه منجر به ادامه افزایش قیمت نفت همزمان با ریکاوری اقتصاد جهانی و خارج شدن شهروندان از قرنطینه می‌شود. در این دوره، اوپکی‌ها سعی دارند تا می‌توانند از افزایش درآمد نفتی بهره ببرند و خود را برای دوران متوقف شدن رشد تقاضا آماده کنند.

مهم‌ترین شاخصی که می‌تواند تولید نفت آمریکا در آینده را تخمین بزند، تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت در این کشور است که با وجود روند افزایشی، هنوز به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به سطح پیش از کرونا پایین است. پیش‌بینی می‌شود تعداد دکل‌ها تا پایان ۲۰۲۱ دو برابر شود و در سال آینده رشدی نداشته باشد؛ اما با همین پیش‌بینی نیز تولید آمریکا فقط تا پایان سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از کرونا خواهد رسید. علت تاخیر شرکت‌های شیل در افزودن دکل‌های حفاری، تمرکز آنها بر کاهش هزینه و پرداخت سود سهام است. تجربه ماه‌های گذشته نشان داده شرکت‌هایی که سخن از افزایش تولید به‌میان آورده‌اند، توسط سرمایه‌گذاران بورسی تنبیه شده‌اند.

شیل تاییدی بر رویه نفتی عربستان؟

به نظر می‌رسد شرط بندی عربستان روی اینکه عصر طلایی شیل تمام شده، دست کم فعلا درست از آب درآمده باشد. جمع‌بندی داده‌ها در مورد شرکت‌های حفاری در مخازن شیل نشان می‌دهد آنها روی تعهدات خود برای کاهش هزینه‌ها، بازگشت پول به سهامداران و کاهش بدهی متمرکز شده‌اند. اگر آنها این رویه را حفظ کنند، این فرض ائتلاف اوپک پلاس را تایید می‌کند که این گروه می‌تواند تولید را محدود نگه دارد و قیمت‌ها را بالا ببرد بدون اینکه باعث افزایش بیش از حد عرضه از سوی رقبا در آمریکا شود.  

اما همچنان یک «اگر» بزرگ باقی می‌ماند که بازار نفت را بر لبه پرتگاه قرار می‌دهد چراکه رالی قیمت‌ها باعث وسوسه انگیزتر شدن بازگشت تولیدکننده‌های شیل به روال سابق می‌شود. با این حال، میادین نفت شیل نشانه‌های کمی در این راستا تاکنون نشان داده و حتی یک بهبود دراماتیک در فعالیت آنها نیز تولید را تا پایان سال میلادی آینده زیر سطح پیش از کرونا نگه خواهد داشت. شرکت‌هایی که نشانه‌های انحراف از تعهداتشان نشان داده و تولید را افزایش داده‌اند، توسط سرمایه‌گذاران تنبیه شده‌اند.

مایکل ترن، مدیرعامل بخش پژوهش استراتژی جهانی انرژی در RBC Capital Markets می‌گوید شرکت‌های  سهامی عام اکتشاف نفت که بر برنامه تولید خود پایبند مانده‌اند به افزایش قیمت نفت کمک می‌کنند. او می‌افزاید: «انگیزه تولیدکنندگان دیگر اما یک سوال با پایان باز خواهد بود.» بر اساس داده‌های شرکت

بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری نفت از زمان به قعر رسیدن آنها در آگوست سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

ترن همچنین گفت هرچه مهار تولید نفت شیل در سال جاری بیشتر باشد، به طور بالقوه رشد تولید بیشتری می‌توانند در سال آینده و بعد از آن داشته باشند.  تحلیلگران جی پی مورگان چِیس از جمله ناتاشا کانوا در یک یادداشت در ۱۱ مارس به مشتریانشان گفتند هرچه قیمت نفت بالا می‌رود، احتمال اینکه یک دوره دیگر رونق شیل به وجود بیاید، بالا می‌رود.

این تحلیلگران افزودند: «با وجود قیمت‌های فعلی، تولید در بیشتر میادین ساحلی (خشکی) آمریکا اقتصادی است که باعث می‌شود تعداد زیادی از شرکت‌ها اعم از شرکت‌های بزرگ عمومی و همچنین بازیگران خصوصی بازار در موقعیت خوبی برای افزایش فعالیت در نیمه دوم امسال و ساختن توانایی قابل اتکا برای عرضه بیشتر در ۲۰۲۲ قرار بگیرند.»

بر اساس داده‌های بلومبرگ، افزایش تولید نفت آمریکا روندی متعادل خواهد داشت.

محدودیت عرضه

تولیدکنندگان در زمانی که قیمت نفت در حال ریکاوری به سطوح پیش از کرونا است، به ندرت تولیدشان را افزایش می‌دهند. در عوض، شرکت‌ها بر این متمرکز هستند که بدهی‌ها را کاهش دهند و پول نقد را از طریق سود سهام به سهامداران بازگردانند. شرکت‌هایی مانند ماتادور ریسورسز و‌ای او جی ریسورسز که اخیرا برنامه افزایش تولید اعلام کردند، شاهد افت ارزش سهامشان بودند.  

شرکت‌های شیل انتظار دارند جریان آزاد پولشان پس از پاندمی کرونا افزایش یابد.

انضباط سرمایه

نام دیگر بازی فعلی که شرکت‌های شیل پیش گرفته‌اند، «انضباط سرمایه» است. شرکت‌های اکتشاف و تولید حالا بر تولید جریان آزاد پول و تقویت ترازنامه متمرکز هستند. داگ ساتلز، رئیس شرکت اوینیتیو  در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «چیزی که الان ما نیاز داریم این است که مقیاس فعالیت هایمان را حفظ کنیم و پول آزاد، پول آزاد اضافی قابل توجهی کسب کنیم و آن را برای کاهش بدهی مصرف کنیم.»

تولیدکنندگان شیل در حال کاهش هزینه سرمایه‌ای (Capex) پس از این هستند که پاندمی کرونا قیمت و تقاضای نفت را پایین آورد.

حفاری کارآمد

حتی وقتی تولیدکنندگان هزینه‌های سرمایه را کاهش می‌دهند، می‌توانند تولید را در مقایسه با سال گذشته ثابت یا کمی بالاتر نگه دارند. این امر به این دلیل است که در حالی که شرکت‌های خدمات میادین نفتی در حفاری و فرکینگ (شکست هیدرولیکی) بهتر عمل می‌کنند، شرکت‌های اکتشاف نفت که آنها را استخدام می‌کنند، بیشتر از همه سود می‌برند.

به نقل از BloombergNFL، برای اینکه یک شرکت اکتشاف نفت در دلاوِر پرمیان یعنی کم هزینه‌ترین حوضه نفتی ایالات‌متحده سود کسب کند، حدودا به قیمت ۳۳ دلار در هر بشکه نیازمند است که نسبت به ۴۰ دلار در ۲۰۱۹ کاهش یافته است. این رقم اصطلاحا حد سربه‌سری قیمت نفت خوانده می‌شود که در این سطح هزینه در مدار آوردن عرضه برابر یا کمتر از درآمد مورد انتظار است.

وست تگزاس اینترمدییت دیروز دوشنبه ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران،  ۶۵ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه معامله می‌شد.

بر اساس این گزارش، مذاکره مجدد در مورد قرارداد، دستاوردهای ادامه دار در بهره‌وری و بهبود در فرآیند به صنعت نفت اجازه داده هزینه حفاری را کاهش دهد و چاه‌های نیمه تمام را کامل کند.

تاخیر در تولید

جهش قیمت نفت در سال جاری باید به این معنا باشد که تعداد دکل‌های حفاری به روند افزایشی خود از قعر تاریخی ادامه دهد مخصوصا برای شرکت‌های خصوصی که می‌توانند سود بیشتری از افزایش درآمدها داشته باشند. اما بر اساس برآورد ShaleProfile Analytics، حتی اگر حفاری با سرعت بسیار تهاجمی تری نسبت به آن چیزی که شرکت‌ها تعهد داده‌اند توسعه یابد زمان زیادی طول خواهد کشید تا تولید شیل آمریکا به اوج خود مجددا دست یابد. اگر تعداد دستگاه‌های حفاری تا پایان سال جاری دو برابر شود و در سال بعد ثابت بماند، تا پایان سال ۲۰۲۲ طول خواهد کشید که این صنعت سطح تولید خود را که در دوران همه‌گیری کرونا از دست داده بود، بازیابی کند.

این مدل تخمینی فرض را بر این گذاشته که هیچ تغییری در نرخ تولید چاه‌ها و تعداد چاه‌هایی که حفاری شده‌اند اما کامل نشده‌اند، به وجود نیاید. یک سال پر از ادغام در صنعت شیل مانعی برای افزایش تولید بود. شرکت‌هایی مانند کانچو ریسورسز و پارسلی انرژی که زمانی با تمام توان حفاری می‌کردند، توسط شرکت‌های رقیب بزرگ‌تر خریداری شدند. تولیدکنندگان توجه خود را به درون خود و بازگشت سرمایه به سهامداران معطوف کرده‌اند و نه استخراج نفت بیشتر از زیر زمین.

تولید در ۲۰۲۰

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت این کشور به خاطر کاهش فعالیت‌های حفاری در بحبوحه قیمت پایین نفت حدود یک میلیون بشکه در روز طی سال گذشته میلادی پایین آمده که بیشترین کاهش سالانه در کل تاریخ صنعت نفت این کشور بوده است. تولید نفت خام آمریکا در ۲۰۲۰ به طور متوسط برابر با ۳/ ۱۱ میلیون بشکه در روز بود یعنی ۹۳۵ هزار بشکه در روز معادل ۸درصد پایین‌تر از متوسط تولید ۲/ ۱۲ میلیون بشکه‌ در ۲۰۱۹ .

 کمتر از دو ماه پس از اینکه تولید نفت آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ به رکورد ۸/ ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید، قیمت نفت سقوط کرد و باعث کاهش تولید نفت طی ماه‌های پس از آن شد، به طوری که تولید نفت آمریکا در ماه مه ۲۰۲۰ به پایین‌ترین رقم یعنی ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید.  بیشترین کاهش تولید در خلیج مکزیک آمریکا گزارش شده است. تولید در این منطقه ۲۴۵ هزار بشکه در روز معادل ۱۳ درصد در ۲۰۲۰ کاهش یافت و به متوسط ۶۵/ ۱ میلیون بشکه در روز رسید.

کل تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۲۰ تا ۱۱ میلیون بشکه در روز پایین آمد.