فشار گاز ارزان قطر بر رقبا

در حالی که رقبا به دلیل پایین آمدن قیمت‌ها برای رسیدن به حد سر به سری تلاش می‌کنند، شرکت قطری ماه گذشته اعلام کرد در فاز اول توسعه میدان گازی North Fieldکه بخش جنوبی میدان پارس جنوبی است قصد دارد تولید ال.ان.جی. را ۴۰ درصد افزایش دهد و به ۱۱۰ میلیون تن در سال تا سال ۲۰۲۶ برساند. انتظار می‌رود این شرکت امسال برنامه فاز دوم این طرح را اعلام کند که بر پایه آن، تولید تا سال ۲۰۲۷ به ۱۲۶ میلیون تن در سال می‌رسد. این حجم از تولید برای تامین نیاز وارداتی ژاپن و کره‌جنوبی به‌عنوان اولین و سومین واردکنندگان بزرگ ال.ان.جی دنیا کافی است. سال کاوونیک، تحلیلگر کردیت سوئیس به رویترز گفته بازاریابی قطری‌ها پتانسیل این را دارد که عرضه رقبا را تضعیف کند همان‌طور که قبل از این در دو سال گذشته موجب فشار کاهشی روی قراردادهای ال.ان.جی شده است.

چانگ شی ژین، یکی از مدیران در شرکت HIS Markit نیز در این باره گفت: «قطر با این تصمیم، بار دیگر سلطه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده ال.ان.جی دنیا تصریح می‌کند. این تصمیم قطعا دیگر بازیگران بازار را به بیرون می‌راند. ما انتظار داریم که شرکت‌ها به این نیاز پیدا کنند که نگاهی طولانی و دشوار به پروژه‌هایشان داشته باشند تا مشخص کنند آیا خواهند توانست مزیت رقابتی در مقابل ال.ان.جی قطر ایجاد کنند.»

هزینه پایین تولید به مثابه اهرم فشار

قطر که سهمی یک پنجمی در عرضه جهانی ال.ان.جی دارد، با فاصله پایین‌ترین هزینه تولید گاز طبیعی مایع دنیا را دارد. الکس دوار، مدیر ارشد مرکز انرژی Boston Consulting Group می‌گوید قیمت سر به سر شدن درآمد و هزینه تولید قطر برای یک محموله به مقصد اصلی‌ترین بازارش یعنی شمال شرق آسیا حدود ۴ دلار در هر یک میلیون بی.تی.یو برآورد می‌شود. در صورتی که قیمت سر‌به‌سری همین مقدار گاز برای روسیه، موزامبیک و آمریکا بین ۵ تا ۸ دلار خواهد شد.

در استرالیا هم محدوده این رقم می‌تواند بین ۷ تا ۱۱ دلار در هر یک میلیون بی.تی.یو نوسان کند.

تحلیلگران می‌گویند ترکیب پروژه توسعه میدان نورث فیلد در جنوب ایران، منقضی شدن قراردادهای فعلی فروش

ال.ان.جی و طرح ساخت پایانه مشترک Golden Pass در ایالات متحده به این معنا است که قطر تا سال ۲۰۲۷ بین ۷۰ تا ۷۵ میلیون تن در سال ال.ان.جی بدون قرارداد خواهد داشت.  شرکت قطر پترولیوم پیش از این آمادگی خود را برای کاهش قیمت به جهت تضمین قراردادها نشان داده است. در همین راستا، ماه گذشته این شرکت یک قرارداد ۱۰ ساله با پاکستان با قیمت ۲/ ۱۰ درصد نفت برنت امضا کرد. این در حالی است که قرارداد قبلی در سال ۲۰۱۶ قیمتی برابر با ۳۷/ ۱۳ درصد نفت برنت داشت. این قرارداد جدید یکی از ارزان‌ترین‌ها در این حوزه بوده است.

قراردادهای فروش ال.ان.جی. معمولا بر اساس درصد مشخصی از نفت برنت قیمت‌گذاری می‌شوند.

یک منبع ناشناس که آشنا به داد و ستد دیگر رقبا بود به رویترز گفت: «با این قیمت‌ها، رقابت با قطری‌ها دشوار خواهد بود. بنابراین فروشندگان دیگر ممکن است بتوانند انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهند.»

برای مثال قطر قراردادهایش را به‌طور معمول طوری می‌بندد که خریدار اصلی به سختی خواهد توانست در صورت عدم نیاز به محموله دریافتی، آن را به مقصد دیگری هدایت کند. بنابراین، رقیبان قطر ممکن است از طریق اجازه دادن به خریداران برای بازفروش محموله‌های گازی، بتوانند در این رقابت پیروز شوند.

اخیرا امارات تصمیم گرفته شرط تعیین مقصد و عدم اجازه بازفروش نفت را برای صادراتش بردارد.

چندین منبع گفتند قطر پترولیوم همچنین با شرکت تجارت کالایی ویتول قرارداد بلندمدتی برای ارسال ال.ان‌جی به بنگلادش در ماه گذشته بسته است. این شرکت قطری همچنین با پیشنهاد قیمت‌های رقابتی در بازار نقدی نیز فعال بوده است. معامله‌گران می‌گویند از سال گذشته که واحد تجاری جدید قطر پترولیوم تاسیس شد، این واحد توانسته در مناقصه‌های زیادی برای فروش تک محموله‌ها به پاکستان، هند و تایوان برنده شود. Giles Farrer در شرکت وود مکنزی هم گفته انتظار می‌رود عرضه ال.ان.جی قطر به شمال غرب اروپا افزایش یابد.