با وجود اینکه انتظار می‌رفت دولت بایدن مذاکرات با ایران برای احیای برجام را ازسربگیرد، افزایش خرید نفت ایران از سوی چین بازار را غافلگیر کرد و باعث محدود شدن رشد قیمت‌های جهانی شد. طبق آمار رفینیتیو اویل ریسرچ، چین در فاصله نوامبر تا مارس به طور متوسط روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت ایران را دریافت کرد که معادل ۵ درصد از کل واردات این کشور بود و بهبود واردات نفت ایران به سطح پیش از وضع تحریم‌ها توسط دولت ترامپ را نشان داد. عمده این نفت به استان شرقی شاندونگ رفته است که هاب پالایشگاه‌های خصوصی چین است. یک معامله‌گر چینی با طرح این ادعا که نفت ایران ۶ تا ۷ دلار در هر بشکه پایین‌تر از قیمت نفت برزیل در اوایل سال میلادی جاری بوده است، به رویترز گفت: این بشکه‌های حساس مانع صادرات مناطق دیگر شده است. یک معامله‌گر دیگر گفت: صادرکنندگان از آمریکای جنوبی گرفته تا غرب آفریقا و دریای شمال تلاش‌ها برای یافتن بازارهای جدید را در واکنش به افت تقاضای بازار چین دوچندان کرده‌اند. برزیل که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت آمریکای جنوبی است و آنگولا که بزرگ‌ترین صادرکننده غرب آفریقاست، بدترین ضربه را از افت تقاضای چین دیده‌اند و نفت اسپو که گرید خاور دور روسیه است، در اتفاقی کم‌سابقه به آمریکا صادر شد.

اما افزایش صادرات نفت ایران به چین بر سهم بازار عربستان سعودی تاثیر نگذاشته است زیرا این کشور به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین، به پالایشگاه‌های دولتی و پالایشگاه‌های خصوصی بزرگ نفت می‌فروشد.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود خرید نفت چین از ایران ادامه پیدا کند زیرا شرکت‌های خصوصی با فشار سیاسی چندانی برای رها کردن این خرید جذاب روبه‌رو نیستند.