پس از حدود یک ماه توقف رشد قیمت نفت، طلای سیاه در هفته گذشته روزهای امیدوارکننده‌ای را پشت‌سر گذاشت چراکه تازه‌ترین گزارش‌های ماهانه سه نهاد بین‌المللی در این حوزه از افزایش برآورد تقاضای نفت برای سال جاری میلادی حکایت دارد. بر این اساس، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تخمین خود از تقاضای سال ۲۰۲۱ را ۲۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به گزارش ماه گذشته بالا برده. اوپک که نماینده کشورهای تولیدکننده است هم ۱۹۰ هزار بشکه به برآورد خود از تقاضای امسال افزوده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز پیش‌بینی کرده تقاضای نفت در سال جاری میلادی، ۲۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از تخمین ماه قبلش باشد. دلیل این خوش‌بینی واکسیناسیون سریع در برخی نقاط جهان به خصوص آمریکا و ریکاوری اقتصادی در کشوری نظیر چین است. با وجود این، اوپک و EIA معتقدند در آینده نزدیک تقاضای نفت کمتر از چیزی خواهد بود که پیش از این تصور می‌شد. آژانس هشدار داده واکسیناسیون ضعیف در برخی نقاط دنیا ممکن است موجب جهش ویروسی شود که در مقابل واکسن مقاوم باشد و به این ترتیب تلاش‌ها در دیگر کشورها برای تزریق واکسن همگانی را خنثی کند.

قیمت نفت دیروز جمعه با چند سنت افزایش عمدتا باثبات نشان داد. زمان نوشتن این گزارش (ساعت ۱۵:۵۰ به وقت تهران) وست تگزاس اینترمدییت ۶۳ دلار و ۴۸ سنت قیمت داشت و برنت در مرز ۶۷ دلار بر بشکه معامله می‌شد. نفت جمعه در آستانه ثبت بهترین عملکرد هفتگی از اوایل ماه مارس بود. با قیمت‌های ذکر شده، بازدهی هفتگی نفت حدود ۷ درصد خواهد بود. ‌

رشد تقاضا با واکسیناسیون

اگر قرار باشد تخمین‌های افزایشی در مورد تقاضای نفت تحقق یابد، باید توزیع واکسن کرونا در ماه‌های پیش‌رو، سفرها و فعالیت اقتصادی را تحریک کند.

به گزارش بلومبرگ، گزارش‌های ماهانه سه موسسه بین‌المللی در حوزه نفت و انرژی نشان از رشد تقاضا در سال جاری دارد اما برای مشاهده چشم‌انداز امیدوارکننده‌تر باید مقداری صبر کرد. جولین لی که کارشناس ارشد این رسانه در حوزه نفت است در گزارشی نوشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای چهارمین بار پیاپی برآورد خود از تقاضای سال ۲۰۲۱ را بالا آورده که در مجموع ۵۷۰ هزار بشکه بیش از سطحی است که در ماه پایانی سال گذشته پیش‌بینی می‌کرد. IEA هم دومین اصلاح رو به بالای خود را در گزارش ماهانه‌اش اعمال کرده است. نهاد آمریکایی EIA نیز برای اولین بار از آگوست سال گذشته تخمین خود از تقاضای سال ۲۰۲۱ را افزایش داده است اما هنوز ۵۱۰ هزار بشکه نسبت به برآورد دسامبر سال گذشته پایین‌تر است.

با وجود دیدگاه خوش‌بینانه نسبت به متوسط تقاضا درکل سال، چشم‌انداز آن برای آینده نزدیک خیلی روشن نیست. در واقع اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا هر دو تخمین خود از تقاضا برای فصل جاری (دوم) را کاهش داده‌اند. با این حال، تنها آژانس بود که در این مورد هم نسبت به ماه گذشته دیدگاه‌ مثبت‌تری به خود گرفته است. همه سه نهاد مهم پایه بهبود چشم‌انداز تقاضا در سال ۲۰۲۱ را بر رشد آن در نیمه دوم سال گذاشته‌اند که به دلیل واکسیناسیون سریع در ایالات متحده و چند کشور دیگر به همراه پیش‌بینی‌ها از اقتصاد قوی‌تر رخ خواهد داد. اما بخش‌های بزرگی در جهان هنوز وجود دارند که در مراحل اولیه توزیع واکسن هستند یا اصلا آن را شروع نکرده‌اند. این موضوع بستر بزرگی برای ادامه جهش ویروس کووید-۱۹ مهیا می‌کند که می‌تواند تاثیرگذاری واکسن‌های فعلی را کاهش دهد. ظهور انواع جهش‌یافته ویروس مقاوم در برابر واکسن، می‌تواند همچنان روند ریکاوری را تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی‌که سفرهای جاده‌ای و پروازهای داخلی در کشورهایی مانند آمریکا و چین  رو به افزایش بوده، پروازهای طولانی بین‌المللی و حتی پروازهای کوتاه عقب مانده‌اند. همچنین اصلا واضح نیست که بهبودی که امید است طی تعطیلات ماه‌های تابستانی نیمکره شمالی در افزایش سفرها رخ دهد، واقعا اتفاق بیفتد یا خیر. با این حال، برآیند انتظارات سه نهاد مذکور به‌طور واضحی خبر از چرخش روند برآوردها به سمت مثبت می‌دهد. در نگاه اول، اصلاح افزایشی در تخمین اوپک عجیب بود چراکه تنها دو هفته قبل، این گروه پیش از نشست وزارتی اول آوریل اقدام به کاهش برآورد خود در مورد رشد تقاضا برای سال ۲۰۲۱ کرده بود.