طبق جدیدترین نظرسنجی اس‌اند‌پی گلوبال‌پلاتس، ایران در مارس ۳/ ۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد. مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران که اوایل آوریل در وین آغاز شد، چشم‌انداز رسیدن به چارچوبی برای بازگشت دوباره به توافق ۲۰۱۵ برجام را به‌وجود آورده است. فرناندو فریررا، مدیر سرویس ریسک ژئوپلیتیکی گروه راپیدان‌انرژی در این‌باره گفت: پیشرفت در وین آهسته اما مستمر بوده است. ما انعطاف‌پذیری دو طرف مذاکره را مشاهده کردیم چرا‌که بایدن تمایل دارد سریع حرکت کند و تهران می‌داند که بعضی تحریم‌ها باقی خواهند ماند.

گاهشمار پرشتاب رفع تحریم‌ها و صادرات ایران

اش سینگ، مدیر تحلیل عرضه و تولید اس‌اند‌پی گلوبال‌پلاتس آنالیتیکس در این‌باره گفت: انتظار می‌رود توافقی تا پایان ماه مه آماده شود که شامل معافیت از تحریم‌ها برای فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز باشد و پس از آن معافیت کامل از تحریم‌های نفتی تا پایان سپتامبر اعلام می‌شود. این گاهشمار در مقایسه با دورنمایی که ماه گذشته از توافق احتمالی در آگوست و رفع تحریم‌ها تا پایان سال ارائه شد، سرعت بیشتری پیدا کرده است.

پلاتس‌آنالیتیکس پیش‌بینی می‌کند صادرات نفت خام و میعانات ایران تا ژانویه سال ۲۰۲۲ به ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد که بالاتر از ۸۲۵ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ و ۴۲۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ خواهد بود. گروه راپیدان‌انرژی احتمال توافق تا اواسط یا اواخر ماه مه و دو تا سه ماه زمان برای اجرایی‌شدن آن را ۸۰‌درصد پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد عمده صادرات نفت ایران در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ احیا شده و به ظرفیت تولید ۵/ ۳ میلیون بشکه در روز تا پایان سال نزدیک شود. هنری روم، تحلیلگر ارشد گروه اوراسیا پیش‌بینی کرد تحریم‌های نفتی تا زمانی‌که ایران به‌طور کامل تعهدات برجامی را ازسرنگیرد، به‌طور کامل لغو نخواهد شد و دستکم دو ماه زمان خواهد برد تا ایران پس از توافق به تعهداتش برگردد. وی برآورد کرد ایران قادر خواهد بود صادراتش را به میزان ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و بخشی از ۷۰ میلیون بشکه ذخایر شناور خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ یا سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ صادر کند. ایران سپس تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ یا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به تولید ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز نفت بازخواهد گشت.