تقویت انتظارات تابستانی در بازار نفت

به گفته جان کمپ، ستون‌نویس رویترز موجودی‌های نفتی این کشور در حال حاضر فقط ۴/ ۱ درصد بالاتر از متوسط ۵ ساله پیش از پاندمی است که با توجه به نوسانات همیشگی آن طبیعی به‌نظر می‌رسد.  «نرمال»‌شدن وضعیت موجودی‌های آمریکا بخشی از روندی است که در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در جریان است. این کارشناس معتقد است اگر مازاد موجودی وجود داشته باشد قاعدتا باید در کشورهای خارج از این سازمان مخصوصا چین باشد که آمار شفافی در این مورد ارائه نمی‌کنند. در هفته گذشته شرکت‌های نفت و گاز آمریکا همچنین به دلیل افزایش قیمت‌ها تعداد دکل‌های حفاری را برای دومین هفته متوالی افزایش دادند.

نفت بر مدار افزایشی

نفت‌خام آمریکا برای دومین هفته پیاپی بالا رفت و ۲۱/ ۲ درصد به قیمتش افزوده شد. همزمان برنت نیز ۵/ ۱ درصد رشد کرد. به گزارش بلومبرگ، خوش‌بینی نسبت به رشد قوی‌تر تقاضا در فصل تابستان بهبود یافته چراکه انتظارات از افزایش فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا و اروپا بالا رفته است. افزایش پشت به پشت هفتگی برای نفت‌خام آمریکا (وست‌تگزاس اینترمدییت) برای اولین‌بار از اوایل مارس رخ داد. پالایشگاه‌های آمریکا با نرخ بالاتری در حال کار هستند زیرا خود را برای فصل تابستان که رانندگی و مصرف سوخت بالا می‌رود آماده می‌کنند.  طارق ظهیر، عضو هیات‌مدیره موسسه تایچ‌کپیتال در این‌باره گفت: «ما انتظار داریم همچنان روند صعودی سفرهای هوایی و جاده‌ای در آمریکا را طی روزها و هفته‌های پیش‌رو شاهد باشیم.» ظهیر افزود که کاهشی شدن سطوح موجودی‌های نفتی در آمریکا و پیشرفت در بازگشایی اقتصادی موجب بهبود قیمت نفت شده است.  پیشروی قیمتی نفت‌خام در هفته‌ای که گذشت همزمان با نمایش قدرت بقیه کامودیتی‌ها به‌خصوص سنگ آهن و مس رخ داد. این دو کامودیتی در روزهای گذشته توانستند به قیمت‌های بالای تاریخی دست یابند. عواملی که موجب رشد کامودیتی‌ها شده مانند کاهش ارزش دلار، تقاضای بالا و تزریق بسته‌های محرک اقتصادی، در بازار نفت نسبتا اثر کمتری داشته است چراکه تقاضا برای سوخت هواپیما (سوخت جت) بسیار عقب‌تر از دیگر بخش‌ها است که احتمالا آخرین حوزه‌ای هم باشد که کاملا از پاندمی کرونا بازیابی می‌شود. با این حال، رئیس یو‌بی‌اس کامودیتیز (UBS Commodities) در یک مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ گفت انتظار دارد رالی کامودیتی‌ها بیش از این ادامه یابد و در بخش نفت این موضوع تا حدودی به دلیل مدیریت عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش خواهد بود. در حالی که این ائتلاف به تدریج تولید خود را افزایش می‌دهد، اطمینان دارد که بازار توانایی جذب تولید اضافی را خواهد داشت.

اوژن وینبرگ (Eugen Weinberg) رئیس بخش پژوهش کالایی کومرزبنک در این‌باره گفت: «ریکاوری قوی تقاضا در نیمه دوم سال در کنار ادامه انضباط خوب تولید از جانب اوپک‌پلاس احتمالا موجب محدودیت عرضه به طرز قابل‌توجهی بشود و از قیمت نفت حمایت کند.»  اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در Oanda Corp گفته در روزهای گذشته همچنین آمار اشتغال ضعیف‌تر از انتظار آمریکا منتشر شد که این موضوع از طریق تضعیف ارزش شاخص دلار به قیمت کامودیتی‌هایی که با این ارز مبادله می‌شوند، کمک کرد.  نکته جالب اینکه با افزایش قیمت‌ها در هفته پیش، معامله قراردادهای آتی آپشن برای قیمت ۹۰ دلار و ۱۰۰ دلار بر بشکه افزایش یافت. معادل بیش از ۳۰ میلیون بشکه قرارداد آتی برای نفت ۱۰۰ دلاری در هفته گذشته معامله شد.  مویا همچنین گفت به‌رغم همه خوش‌بینی‌ها که در آمریکا و اروپا دیده می‌شود، قیمت‌ها با ثبات خواهند ماند. با این حال به گفته او در نهایت وقتی که چشم‌انداز تقاضا در بیشتر کشورهای آسیایی بهبود یابد، قیمت‌ها جهش خواهند کرد.   

رکورد مصرف سوخت  در بریتانیا

فروش سوخت در بریتانیا به بالاترین سطح از زمان همه‌گیری کرونا رسید که آخرین نشانه از بازیابی تقاضای نفت در کشورهایی است که سطوح بالای واکسیناسیون را داشته‌اند. فروش بنزین و گازوئیل در روز ۳۰ آوریل یا ۱۰ اردیبهشت به ۱۹ هزار و ۳۷۷ لیتر در هر جایگاه سوخت رسید که بالاترین میزان از مارس گذشته به‌شمار می‌آید. این میزان از مصرف حتی بالاتر از اوج آن در تابستان سال ۲۰۲۰ است که فصل پیک سفرها است. تاماس وارگا، تحلیلگر در PVM Oil Associates در این مورد گفت: «این امر شاهدی بر این مدعاست که برنامه واکسیناسیون راه برون‌رفت از بحران است. هر چه کشورهای بیشتری به توزیع واکسن بپردازند، مصرف سوخت بالاتر خواهد رفت.»  ریکاوری تقاضا برای معامله‌گران نفت جذاب است چراکه تصویری از کشورهای بزرگ مصرف کننده سوخت را پس از اتمام برنامه واکسیناسیون نشان می‌دهد. بریتانیا که دست‌کم یک دز واکسن به بیش از نیمی از جمعیتش تزریق کرده در اواسط برنامه بازگشایی اقتصادی دائمی خود است که در ماه ژوئن کامل می‌شود.  نشانه‌های بازیابی اقتصادی هم پیش از این در آمریکا که پیشرفتی مشابه در روند واکسیناسیون داشته، دیده شده است. انتظارات درباره ریکاوری مصرف باعث شده بانک‌هایی مانند سیتی‌گروپ، گلدمن‌ساکس و یو‌بی‌اس قیمت بالاتر نفت را برای ماه‌های آینده پیش‌بینی کنند.  

بازگشت به نرمال موجودی‌های نفت آمریکا  

موجودی‌های نفت آمریکا پس از آنکه در پی جنگ نفتی روسیه و عربستان و موج اول شیوع کرونا در سال گذشته موجب متورم شدن آن شده بود، به حالت عادی بازگشته است. مجموع موجودی‌های نفت و محصولات پالایشی خارج از ذخایر استراتژیک نفت این کشور در هفته گذشته به فقط ۱۷ میلیون بشکه یا ۴/ ۱ درصد بالاتر از متوسط ۵ ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ رسید. به گفته جان کمپ، مازاد کوچکی که نسبت به متوسط ۵ ساله باقی مانده با توجه به نوسانات تاریخی قابل‌ملاحظه نیست.  در پایان ژوئن سال گذشته میزان مازاد موجودی برای نفت ۷۵ میلیون بشکه و برای فرآورده‌ها ۱۰۱ میلیون بشکه گزارش شده بود که در نتیجه کاهش تولید اوپک‌پلاس و شرکت‌های شیل آمریکایی و همچنین ریکاوری مصرف نفت آب‌رفته است.‌بنابراین‌ قیمت نقدی برنت در حال‌حاضر در محدوده یا بالاتر از متوسط بلندمدت معامله می‌شود که منعکس کننده بازگشت موازنه در بازار است.  علاوه بر این، ساختار قیمتی برنت در قراردادهای ۶ ماه  آینده وارد وارونگی شده است، به این معنا که بهای قراردادهای نزدیک‌تر از نظر زمانی بیش از قراردادهای ماه‌های بعدی است. این ساختار نشان‌دهنده بالا بودن تقاضا در بازار است. معامله‌گران انتظار دارند موجودی‌ها در نیمه دوم سال کمتر از حد نرمال باشند.  کمپ می‌گوید کاهش موجودی‌های نفتی آمریکا بخشی از این روند در کشورهای سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) بوده و اگر هنوز در سطح جهانی شاهد مازاد موجودی باشیم مربوط به کشورهای خارج از این سازمان به‌خصوص چین خواهد بود که بعید است در دسترس بازیگران بازار قرار گیرد و تاثیر محدودی بر قیمت‌ها خواهد داشت.