تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت ۱۵:۵۰ دقیقه روز دوشنبه به وقت تهران، شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت با رشد ۷۱/ ۱درصدی به بهای هر بشکه۶۴ دلار و ۶۷ سنت معامله می‌شود که بیانگر افزایش قیمت ۰۹/ ۱ دلاری نسبت به روز جمعه است. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز ۰۹/ ۱ دلار رشد قیمتی را تجربه کرده و به بهای ۶۷ دلار و ۵۳ سنت معامله می‌شود. قیمت این شاخص نفتی ۶۴/ ۱ درصد نسبت به سطح بسته شده روز جمعه افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ،موضع ایران درباره اینکه هنوز اختلاف نظرهایی درباره بازگشت طرفین به توافق هسته‌ای وجود دارد، روز دوشنبه و همزمان با بازگشایی بازارها باعث افزایش قیمت نفت خام شد. گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی، برای حل اختلافات برجسته میان طرفین قرار است این هفته در وین ادامه پیدا کند. خبرگزاری رویترز نیز در گزارش بازار نفت روزانه خود با اشاره عقب‌نشینی قیمتی هفته گذشته گفت که هفته قبل و پس از سخنان حسن روحانی درباره آمادگی ایالات‌متحده برای لغو تحریم‌های نفتی، بانکی و بخش حمل‌و‌نقل، بهای نفت خام در بازارهای جهانی تقریبا ۳ درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد که بازار نفت خام جهانی حالا به وین چشم دوخته تا نتیجه مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی برای بازیابی توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های نفتی، مسیر بهای طلای سیاه در روزهای آینده را مشخص کند.

استفان برنوک تحلیلگر شرکت پی وی ام اویل (PVM Oil) معتقد است که تنها کمی زمان برای دستیابی طرفین به توافق لازم است. او در ادامه می‌گوید که شبح لغو تحریم‌های ایران بر سر بازار نفت سایه انداخته است. البته این تحلیلگر، عرضه نفت از سوی ایران را چالشی برای بازار نمی‌داند و می‌گوید: «به دلیل افزایش میزان واکسیناسیون علیه بیماری کووید در ماه‌های آینده، بازار آماده جذب حجم عرضه اضافه از سوی تهران است.»

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس نیز در یادداشت جدید خود عنوان کردند که حتی با شروع مجدد بالقوه صادرات نفت از سوی تهران که انتظار می‌رود تا پایان تابستان اتفاق بیفتد، باز هم نباید بهبود تقاضا را دست کم گرفت. آنها معتقدند که حتی با وجود بازگشت رسمی ایران به بازار، قیمت نفت خام در تابستان افزایش خواهد یافت و به ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. آنها در یادداشت خود عنوان کرده‌اند: «در صورتی که نفت ایران در ماه جولای به بازار باز گردد، قیمت نفت برنت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ به ۸۰ دلار می‌رسد. همچنین با فرض اینکه نفت ایران در ماه اکتبر به بازار باز گردد، همچنان پیش‌بینی ما برای قیمت ۸۰ دلار بر بشکه در تابستان به قوت خود باقی می‌ماند.» بانک سیتی گروپ هم انتظار دارد که در ابتدا تنها بخشی از بشکه‌های نفت ایرانی به بازار باز گردند. البته آنها برخلاف گلدمن‌ساکس معتقدند که نفت در سه ماهه سوم سال جاری به میانه‌های کانال ۷۰ دلاری برسد.

کاهش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا در ایالات متحده که برای نخستین بار از ماه ژوئن، تمام روزهای هفته گذشته را با کمتر از ۳۰ هزار مبتلای جدید پشت سر گذاشت نیز چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام را در غرب خوش بینانه‌تر کرد. البته هنوز بخش‌هایی از آسیا و به‌خصوص در هند وضعیت بیماری کووید نگران‌کننده است، اما اروپا و آمریکای شمالی با تسریع روند واکسیناسیون انتظار بهبود چشمگیر تقاضا برای نفت خام را دارند. در این میان اوپک و متحدانش نیز به رغم احتمال بازگشت جریان نفت خام ایران به بازار، در پی کاهش محدودیت‌های تولیدی هستند.