هشدار چینی برای بازارهای کالایی

به همین علت داده‌های اقتصادی این کشور اثر محسوسی بر بازارها دارد. حال نویسندگان بلومبرگ در یک گزارش تحلیلی به ظهور نشانه منفی در این اقتصاد پرداخته‌اند که نتیجه آن را تضعیف بازار کامودیتی‌ها شامل نفت، مس، آلومینیوم، فولاد و سنگ‌‌آهن می‌دانند. بر اساس این گزارش، داده‌های اقتصادی چین برای ماه آوریل نشان داده هم انبساط اقتصادی و هم اعطای اعتبارات بانکی ممکن است به اوج خود رسیده باشند که در صورت درست بودن باید شاهد تثبیت و سپس کاهش آن در آینده نزدیک باشیم. کارشناسان می‌گویند اعطای اعتبارات و قیمت‌ها معمولا همزمان به پیک خود می‌رسند و کاهش اعتبارات می‌تواند با یک تاخیر منجر به افت قیمت کامودیتی‌ها شود. این تاخیر به این معناست که احتمالا این بازارها هنوز به پیک خود نرسیده‌اند. برای مثال بهای مس طبق گفته سیتی گروپ احتمالا تا سپتامبر به ۱۲ هزار و ۲۰۰ دلار از زیر ۱۰ هزار دلار فعلی برسد. با این حال، تحلیلگران معتقدند عقب‌نشینی از تزریق محرک‌های اقتصادی و اعطای اعتبارات در چین به آهستگی انجام می‌شود تا روند قابل قبول ریکاوری این کشور از همه‌گیری کرونا به خطر نیفتد.

 نشانه تضعیف کامودیتی‌ها در آینده

یکی از محورهای رالی بازارهای کالایی در سال جاری که همان تقاضای قوی چین بود ممکن است در حال تلوتلو خوردن باشد. به گزارش بلومبرگ، پکن از طریق انبساط اعتباری و رونق ساخت‌وساز با کمک دولت که مواد خام را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کرد، توانست ریکاوری اقتصادی خود از پاندمی کرونا را تا حد زیادی به پیش ببرد. چین که پیش از این هم بزرگ‌ترین مصرف‌کننده دنیا بود، ۱۵۰ میلیارد دلار نفت خام، سنگ‌‌آهن و سنگ مس را فقط در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ خریداری کرده است. افزایش تقاضا و قیمت‌ها به این معنا بود که نسبت به همین دوره در سال میلادی گذشته این رقم ۳۶ میلیارد دلار رشد کرده است.

با رسیدن قیمت کامودیتی‌ها به اوج‌های تاریخی، دولت چین تلاش می‌کند قیمت‌ها را آرام کند و به معاملات سفته‌بازانه که عاملی برای تحریک بازارهای مالی بوده سامان دهد. بانک خلق چین نیز از ترس افزایش حباب تورمی دارایی‌ها، جریان پول به اقتصاد این کشور را از سال گذشته محدود کرده است، البته به صورت تدریجی تا از اثرگذاری منفی بر روند رشد اقتصادی اجتناب کند. در همین حال، تامین مالی پروژه‌های زیرساخت در این کشور هم نشانه‌های کند شدن دارد.

داده‌های اقتصادی ماه آوریل چین نشان می‌دهد انبساط اقتصادی و تزریق اعتبار-اعتبار جدید به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی – ممکن است به اوج خود رسیده باشد که می‌تواند رالی قیمتی کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. واضح‌ترین اثر کاهش بدهی‌های چین متوجه فلزاتی می‌شود که برای توسعه بخش‌های مسکن و زیرساخت کلیدی هستند. این فلزات شامل مس، آلومینیوم، فولاد و ماده سازنده‌اش یعنی سنگ‌‌آهن می‌شود.

الیسون لی، رئیس مشترک پژوهش فلزات پایه در Mysteel شانگهای می‌گوید: «اعتبار نیروی پیش‌برنده قیمت کامودیتی‌ها است و ما فرض می‌کنیم قیمت‌ها وقتی به پیک می‌رسند که اعتبارات به اوج خود رسیده باشند. این مربوط به اعتبارات جهانی است اما حساب‌های اعتباری چین سهم بزرگی از آن دارند خصوصا وقتی از سرمایه‌گذاری در زیرساخت و املاک سخن بگوییم.»  اما اثر عقب‌نشینی اعتباری چین می‌تواند گسترده‌تر باشد که روند صعودی قیمت‌ها در بازار جهانی نفت و حتی بازارهای محصولات کشاورزی چین را تهدید کند. در حالی که انقباض عرضه پول نتوانسته از حرکت رو به بالای بسیاری از فلزات در هفته‌های اخیر جلوگیری کند، برخی از آنها برای مثال مس از قبل در حال مشاهده فاصله‌گیری مصرف‌کنندگان از قیمت‌های بالاتر هستند.

هائو ژو، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کومرز بانک در این باره عنوان کرد: «کند شدن اعطای اعتبار اثر منفی بر تقاضای چین برای کامودیتی‌ها خواهد گذاشت. تاکنون، سرمایه‌گذاری در املاک و زیرساخت به طور واضحی کند نشده، اما آنها احتمالا در نیمه دوم سال روندی نزولی پیدا کنند.»

برخی بخش‌ها مشمول توسعه ظرفیت‌شان براساس سیاست‌های دولتی بوده‌اند، مانند تلاش پکن برای رشد صنایع پالایش نفت خام و ذوب مس. خرید مواد خامی که برای تولید در این صنایع نیاز است ممکن است همچنان به رشد خود ادامه دهد اگرچه با سرعتی آهسته‌تر.

لی از Mysteel می‌گوید یکی از نمونه‌های کاهش خرید را می‌توان در مس پالایش شده مشاهده کرد. پریمیومی که برای این فلز در بندر یانگشان پرداخت می‌شود پیش از این به کف چهار ساله رسیده که نشانه افت تقاضا است و واردات آن احتمالا در سال جاری پایین بیاید.

با این حال، یادداشت اخیر سیتی گروپ عنوان می‌کند که رالی قیمتی مس احتمالا تا چند ماه دیگر ادامه پیدا کند. دلایل این موضوع را از نظر این بانک باید در فاصله زمانی به پیک رسیدن اعتبارات و اوج تقاضا جست و جو کرد. این بانک انتظار دارد بهای هر تن مس از زیر ۱۰ هزار دلار فعلی به ۱۲ هزار و ۲۰۰ دلار در سپتامبر افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، چنین سازوکاری همچنین برای فلزات آهنی نیز صادق است.

توماس گوتیرز، تحلیلگر کالانیش کامودیتیز در مورد این بازارها گفت: «ما هنوز در فاز اولیه محدود شدن شرایط تامین مالی پروژه‌ها هستیم. تقاضای سنگ‌‌آهن با یک تاخیر چند ماهه به این موضوع واکنش نشان خواهد داد. تقاضای فولاد هنوز به پشتوانه ریکاوری اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های در جریان، حوالی رکوردهای تاریخی قرار دارد اما احتمالا در اواخر سال اندکی عقب‌نشینی کند.»

یک تحلیلگر در «Beijing Orient Agribusiness Consultant» در مورد بازار کشاورزی می‌گوید کاهش اعطای اعتبارات ممکن است فقط بر واردات محصولات کشاورزی تاثیر بگذارد. ما ونفنگ ادامه داد: پول نقد کمتر در سیستم می‌تواند قیمت‌های داخلی را از طریق افت سفته‌بازی کاهش دهد که ممکن است به میزان کمی واردات شرکت‌های خصوصی را کاهش دهد.  روند کلان‌تر برای غول‌های دولتی چین این است که واردات غلات را برای پوشش کمبود داخلی، پر کردن انبارهای دولتی و عمل به الزامات توافق تجاری با آمریکا ادامه دهند.

 فاجعه‌ای در کار نیست

به طور کلی، محدود شدن سیاست‌های پکن به معنای ایجاد یک فاجعه برای سرمایه‌گذاران بازارهای کالایی با انتظارات افزایشی نخواهد بود. بر اساس آخرین اظهارنظرهای دولت چین، مسوولان بعید است کاهش تامین اعتباری را از نقطه‌ای به بعد تسریع کنند. هری ژیانگ، رئیس معاملات و پژوهش در یک شرکت معامله‌گر کامودیتی‌ها در شانگهای به نام «Yonggang Resources » در این باره گفته که برنامه‌های داخلی دولت چین این است که این کشور اعتبارات را به شدت کاهش نخواهد داد و فقط بیش از این افزایش نمی‌یابد. او ادامه داد: «ما نگرانی چندانی درباره کاهش اعتبارات نداریم.»

علاوه بر این بازارهای مواد خام دیگر کاملا وابسته به تقاضای چین نیستند. لری هو، اقتصاددان اصلی گروه مک کوئری گفت: «در گذشته نقطه عطف بهای فلزات صنعتی اغلب با چرخه اعتباری چین تلاقی می‌کرد. اما این به معنای آن نیست که این بار هم این اتفاق تکرار شود، زیرا آمریکا بسته‌های محرک اقتصادی بسیار بزرگ تری نسبت به چین تزریق کرده است و تقاضا بسیار قوی است.»

هو همچنین به احتیاط رهبران چینی اشاره می‌کند که احتمالا نمی‌خواهند ریکاوری بسیار تحسین شده این کشور را با تغییرات شارپ در سیاست‌ها تهدید کنند. او افزود: «من انتظار دارم سرمایه‌گذاری چین در بخش املاک کند شود اما نه خیلی زیاد. سرمایه‌گذاری در زیرساخت در چند سال گذشته تغییر زیادی نکرده است و امسال هم تغییری نخواهد کرد.»  علاوه بر این، بروس پنگ، رئیس پژوهش استراتژی و کلان در « China Renaissance Securities Hong Kong» ادعا می‌کند چین هزینه مصرف‌کننده را به عنوان اهرمی برای رشد افزایش داده است و مانند گذشته به سرمایه‌گذاری در زیرساخت و املاک وابسته نیست. او ادامه داد اختلال عرضه جهانی کامودیتی‌ها به دلیل کرونا همچنین یک عامل جدید برای حمایت از قیمت‌ها است.

به گفته تحلیلگران، اولویت‌های سیاستگذاری دیگر مانند کاهش تولید فولاد برای عمل به تعهدات محیط‌زیستی چین یا بهبود عرضه محصولات انرژی از داخل یا از طریق خرید خارجی عوامل دیگری هستند که وقتی زمان ارزیابی تقاضای وارداتی و همین‌طور قیمت‌ها برای کامودیتی‌های خاص می‌شود، اوضاع را پیچیده می‌کنند.

کارشناسان و شرکت‌کنندگان در یک سمینار آنلاین در مورد بازار فلزات در روز سه‌شنبه طی یک نظرسنجی گفتند بازارهای کالایی بعید است که یک «ابرچرخه» را در چند سال آینده تجربه کنند.

به گزارش رویترز، گوردی ویلکس، رئیس بخش پژوهش سوکدن فایننشال گفت: «ما در حال حاضر باورمندان بزرگ ابرچرخه نیستیم. شما می‌بینید برخی بانک‌های مرکزی شروع به کاهش خرید اوراق کرده‌اند و اگر این کار را نکرده‌اند، آغاز به صحبت در مورد آن کرده‌اند.»

ویلکس ادامه داد: «ما در حال مشاهده این هستیم که بازارهای نوظهور شروع به افزایش نرخ بهره می‌کنند و واقعا آغاز به تمرکز روی تورم کرده‌اند. آنها می‌خواهند ببینند پس از افزایش قیمت دارایی‌ها، چطور می‌شود رشد آنها را محدود کرد.»

یک نظرسنجی در سمینار مذکور با عنوان LME Asia Metals نشان داد فقط ۴۹/ ۶ درصد از حضار «ابرچرخه» را واژه درستی برای توصیف نیروی اصلی روند بازار کامودیتی‌ها در ۱۲ ماه آینده می‌دیدند. این در حالی است که ۷۷/ ۳۳ درصد به نقدینگی و تورم رای دادند و ۰۸/ ۲۲ درصد به تقاضای چین و بازیابی اقتصادهای توسعه‌یافته اشاره کردند.