منوی متنوع جذب سرمایه نفتی

افتتاحیه این کنگره صبح روز گذشته در سالن مرکز همایش‌های صدا و سیما با سخنرانی وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد. رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری به‌عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو این کنگره را این‌گونه تشریح کرد: «در این کنگره ٣٣ سخنران شامل ۱۶ سخنران خارجی و ۱۷ سخنران داخلی که همه از صاحب‌نظران هستند، توضیحات خود را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کنند و بیش از ۱۰۰ میهمان خارجی نیز در بخش‌های مختلف این کنگره حضور خواهند داشت.» به گزارش «دنیای اقتصاد» ایده اولیه تشکیل باشگاه نفت و نیرو در سال ۹۰ بین متخصصان حوزه نفت و انرژی مطرح شد و این باشگاه از سال ۹۳ آغاز به کار کرد. سومین کنگره نفت و نیرو به مدت سه روز و در پنل‌های متفاوتی برگزار خواهد شد.

 بسته ۵ میلیاردی برای افزایش تولید

غالب اظهارات روز گذشته وزیر نفت بسیار کلی و تکرار برنامه وزارت نفت در دولت دوازدهم بود. تنها نکته جدید که در اظهارات زنگنه به چشم می‌خورد خبر آماده‌سازی یک بسته ۵ میلیارد دلاری برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری بود. زنگنه اظهارات خود را با حمایت از تشکل‌هایی چون باشگاه نفت و نیرو آغاز کرد و با تاکید بر اینکه باید به دنبال تولید فکر و اندیشه در کشور باشیم، افزود: «این درست نیست که اجازه ندهیم افراد با یکدیگر همفکری کنند.»اظهارات فنی و تخصصی وزیر نفت با عبارات کوتاهی درباره قراردادهای نفتی شروع شد. وزیر نفت با بیان اینکه «اجرای قراردادهای جدید نفتی از پیشرفت خوبی برخوردار است»، گفت: قصد داریم تا پایان دولت دوازدهم هیچ میدان مشترکی بدون تعیین تکلیف باقی نماند.

اما مهم‌ترین بخش اظهارات زنگنه به آماده‌سازی یک بسته ۵ میلیارد دلاری برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری مربوط می‌شد. وی با بیان اینکه یک بسته ۵ میلیارد دلاری در حال آماده‌سازی است که قرار است در طول دو سال برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری اجرا شود، افزود: «بخشی از آن شامل تعمیر چاه‌ها و بخشی دیگر شامل حفر چاه‌های جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفت‌خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و...  می‌شود.» به گفته وزیر نفت، مهم‌ترین‌ ویژگی هر یک از این پروژه‎‌ها این است که نباید بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشند و بازپرداخت هزینه‌ها نیز از درآمد خود میدان و در کمتر از ۳ سال انجام خواهد شد. زنگنه در ادامه افزود: برای تامین مالی بسته‌ها چند روش از جمله فروش اوراق مشارکت، فاینانس داخلی، یوزانس، وام از صندوق توسعه ملی و...  مدنظر است. وی از شرکت‌های ایرانی دعوت کرد که با یک شریک خارجی در این پروژه‌ها مشارکت داشته باشند.

وزیر نفت اظهارات خود را با اعلام برنامه توقف تولید گاز فلر تا پایان دولت دوازدهم، ایجاد پروژه‌های تولید LNG و لزوم توجه به توسعه پایین‌دست و میان‌دست صنعت نفت به پایان رساند. به گزارش «ایسنا» وی در حاشیه این کنگره درخصوص صحبت‌های اخیر رئیس جمهوری آمریکا در مورد برجام اظهار کرده است: ما کار خود را دنبال می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود. وی در مورد امیدواری به تمدید توافق نیز گفته که انسان به امید زنده است. به گفته زنگنه، فعلا در مورد افزایش نرخ بنزین بحثی در دولت مطرح نشده و درصورت مطرح شدن نیز مربوط به بودجه سال ۱۳۹۷ است نه سال جاری.

 راهکارهای متنوع برای جذب سرمایه

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که به‌عنوان آخرین سخنران افتتاحیه پشت تریبون رفت، با انرژی و امیدواری بیشتری اظهارات خود را بیان کرد. وی با برشمردن مزایای صنعت نفت ایران، چشم‌انداز روشنی پیش روی سرمایه‌گذاران ترسیم کرد و همچنین از شکل جدیدی از انتشار اوراق قرضه خبر داد.به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، وضعیت منابع هیدروکربوری ایران مناسب است و از سویی با توجه به نرخ برابری ارز دلار یا یورو به ریال، هزینه تمام‌شده پروژه‌ها در ایران بسیار پایین و سودآوری آن جزو بهترین‌های دنیا است.

آن‌طور که علی کاردر اعلام می‌کند، تا پایان برنامه ششم تولید نفت کشور به ۵/ ۴ تا ۵ میلیون بشکه در روز و تولید میعانات گازی به ۹۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. وی همچنین پیش‌بینی کرد تا دو سال اول برنامه هفتم با تکیه بر پروژه‌های افزایش برداشت به تولید ۶ میلیون بشکه در روز برسیم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امیدوار است پرونده حضور در فاز‌ اول توسعه پارس جنوبی تا پیش از سال ۱۳۹۸ به‌طور کامل بسته شود. فاز اول بدون در نظر گرفتن پروژه‌های مربوط به افزایش ضریب بازیافت یا فشار‌افزایی درون مخزن است و تنها به توسعه فازهای مختلف این میدان گازی توجه دارد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در دو سال اخیر توجه به افزایش ضریب بازیافت نشان داده که می‌توانیم به این تولید دست یابیم، افزود: پتانسیل ذخایر ایران بسیار زیاد است و می‌توانیم به‌راحتی با مدیریت تکنولوژی و جذب سرمایه خارجی به اهداف خود برسیم.

معاون وزیر نفت همچنین از برنامه‌ریزی برای استفاده از راهکارهای مختلف تامین منابع مالی خبر داد و گفت: برای نخستین بار اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران به‌صورت ریالی عرضه و مبلغ آن به دلار پرداخت می‌شود. وی این راهکار را به ویژه برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که تمایل به خرید دلار دارند، جذاب عنوان کرد و افزود: هماهنگی‌های لازم با بورس به عمل آمده و در حال اخذ مجوزهای لازم برای انتشار اوراق تا پایان سال هستیم. به گفته کاردر، در این مدل انتشار اوراق، ریسک تغییر ارزش دلار برعهده شرکت ملی نفت است و افراد می‌توانند به جای خرید دلار و نگهداری در خانه، این اوراق را بخرند و پول خود را در نهایت باسود به‌صورت دلاری دریافت کنند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانکی را از دیگر راهکارهای تامین منابع از داخل کشور عنوان کرد و افزود: در فرآیند توسعه میدان‎ها در قالب‎ EPC نیز با اتصال به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر و بازپرداخت سرمایه از محل تولیدات میدان، می‎توان کار را پیش برد.

بخش بعدی اظهارات کاردر به اولویت‌بندی پروژه‌ها اختصاص داشت.  وی با بیان اینکه قصد داریم امسال ۱۰ قرارداد را به سرانجام برسانیم، درباره نتایج مطالعات دریافت شده از شرکت‌های خارجی گفت: خوشبختانه این شرکت‎ها پیام ما مبنی بر اهمیت ازدیاد برداشت را به خوبی دریافته‎اند و در تمام نتایج مطالعاتی که ارائه داده‎اند، بهره‎مندی از روش‎های EOR و IOR را مدنظر قرار داده‎اند.به گفته وی، در حال حاضر به جای حفر چاه، میدان در اولویت قرار گرفته و واگذاری پروژه‌ها «میدان‌محور» شده‌ است. معاون وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای جدید پروژه‌ها را فعال می‌کند، افزود: همچنین در پی اجرای قراردادهای بیع متقابل هستیم.کاردر با اشاره به انعقاد قرارداد تکمیل NGL خارک با بخش خصوصی گفت: همان‌طور که ۳۲۰۰ NGL به پتروشیمی‎ واگذار شد، از این روند حمایت می‎کنیم و اگر شرکت‎هایی که در حوزه پتروشیمی فعال هستند احداث NGL را هم در دستور کار قرار دهند، حاضریم در زمینه توسعه میدان نیز با آنها همکاری کنیم؛ تاکنون هم در این حوزه، مطالعه ۲ میدان‌گازی را واگذار کرده‎ایم. کاردر با اعلام اینکه هفته آینده اولین قرارداد پروژه نیم میلیون تنی FLNG منعقد می‌شود، گفت: در حوزه LNG پروژه‌های یک میلیون تا یک‌و‌نیم میلیون تن را درنظر گرفته‌ایم.  وی در پایان اظهارات خود را این‌گونه به پایان رساند که «بابت ترامپ هم نگرانی نداریم؛ شرکت‌های خارجی درست مسیر را انتخاب کرده‌اند.»

 آینده پاک با گاز

محمدحسین عادلی که کمتر از سه ماه در سمت دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز باقی خواهد ماند و این سمت را ابتدای سال ۲۰۱۸ به جانشین روسی خود خواهد داد، دیگر میهمان آیین افتتاحیه کنگره راهبردی نفت و نیرو بود. آن‌طور که انتظار می‌رفت، عادلی در اظهارات خود به بررسی وضعیت بازار گاز و آینده این سوخت پرداخت. وی بر این باور است که با توجه به رقابت‌پذیری و سهولت دسترسی به گاز، این سوخت پاک نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر گزینه بهتری برای تحقق اهداف زیست محیطی توافق کنفرانس تغییرات اقلیمی پاریس محسوب می‌شود. با این حال آن‌طور که عادلی می‌گوید با اعلام خروج آمریکا از معاهده پاریس بعد از شروع ریاست جمهوری ترامپ، اجرای این معاهده با اما و اگرهایی مواجه است.  عادلی درخصوص آینده این سوخت می‌گوید: «در سال ۲۰۱۶رشد تقاضا برای گاز بیشتر از متوسط ۵ ساله و در سال جاری تا‌کنون به حدود ۲ درصد رسیده است. » وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ میلادی مصرف این حامل انرژی ۱/ ۲ تا ۲/ ۳درصد افزایش یابد، افزود: «با این حال این میزان رشد چندان برای ما مناسب نیست. » عادلی درباره عرضه این سوخت نیز گفت: «افزایش عرضه در زمینه‌های تولید، انتقال با خط لوله و تجارت گاز طبیعی مایع شده(LNG) توسعه پیدا می‌کند.»  به گفته دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تا سال ۲۰۴۰ میلادی، سهم گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین نیازهای انرژی جهان افزایش و سهم نفت و زغال سنگ نیز کاهش ‌خواهد یافت. دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تصریح کرد: گاز نسبت به انرژی‌های تجدید‌پذیر عرضه پایدارتر، ‌زیرساخت‌های بهتر و نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارد و به همین دلیل، نسبت به دیگر سوخت‌های دیگر برتری قابل توجهی دارد و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر به اروپا محدود می‌شود. عادلی در پایان یادآور شد: افزایش مصرف گاز یک راه‌حل جهانی برای کمک به محیط زیست است.