غلامرضا منوچهری در این نشست بالادستی با بیان اینکه با دستور وزیر نفت مطالعه کل مخازن کشور در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: این اقدام و بهره‌مندی از مشاوران داخلی و خارجی زمینه‌ مناسبی برای جهش توسعه در صنعت نفت را فراهم می‌کند. شرکت ملی نفت باید بیشتر از قبل برای ایفای نقش به‌عنوان کارفرما آماده شود. این در حالی است که مواجهه با ذی‌نفعان در بخش نفت و گاز حرکت را سخت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه و اخلاق حرفه‌ای زمینه‌ فرهنگی مناسب نیاز داریم، افزود: در حال حاضر زمینه فرهنگی صنعت نفت به‌طور کامل فراهم نیست و این صنعت به احیای ساختار نیاز دارد. بخش خصوصی نباید مثل بخش دولتی بوروکراتیک باشد و باید کارآمدی و چابکی در شرکت‌های خصوصی حفظ شود.معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه میدان‌های مشترک مخصوصا میدان‌هایی که احتمال فرار هیدروکربور در آنها وجود دارد در اولویت توسعه قرار دارند، تصریح کرد: بعد از آن مخازن پیچیده با ضریب بازیافت‌های پایین و میدان‌های بزرگ که توسعه آنها تولید و درآمد بیشتری نصیب کشور می‌کند در اولویت قرار دارند.منوچهری ادامه داد: انتظار ما از شرکت‌های بین‌المللی تامین مالی و ارائه‌ فناوری‌های نو است و در اجرای قراردادهای توسعه میدان‌ها دستیابی به تولید تجمعی مناسب و بالابردن ضریب بازیافت بسیار حائزاهمیت است.

وی با بیان اینکه در عین برخورداری از ذخایر هیدروکربوری فراوان، امنیت کامل در کشور سایه انداخته، اظهار کرد: وجود زیرساخت‌ها در حوزه راه، حمل و نقل، صادرات و... فعالیت شرکت‌های اکتشاف و تولید و شرکت‌هایی که در حوزه ‌ای‌‌‌پی‌سی فعال هستند و بهره‌مندی از متخصصان و کارشناسان زبده از دیگر مزیت‌های صنعت نفت ایران برای فعالیت سرمایه‌‌گذاران محسوب می‌شود. قائم‌مقام فناوری‌های بازیابی و مدل‌سازی مخازن پیشرفته شرکت انی ایتالیا گفت: یک درصد افزایش بازیافت مخازن نفتی ایران بسیار مهم است و در صورت دستیابی به آن توفیق مهمی برای این کشور به شمار می‌رود.آلساندرو تیانی صبح دیروز در نشست بالادستی نفت در «سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو» با بیان اینکه ایران دارای بزرگ‌ترین‌ ذخایر نفت و گاز جهان است، تصریح کرد: با توجه به حجم بالای ذخایر نفت ایران، افزایش ضریب بازیافت مخازن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در این سخنرانی انواع تزریق آب، گاز و دیگر روش‌ها را به مخازن نفتی تبیین کرد و گفت: اگر روش خوبی برای ازدیاد برداشت استفاده نشود قطعا نه تنها نتیجه‌ای به دست نمی‌آید، بلکه سبب آسیب رساندن به مخزن می‌شود. تیانی به انقلاب فناوری در جهان اشاره کرد و گفت: در این انقلاب روش‌های جدیدی برای ازدیاد برداشت وجود دارد که سبب سرعت بخشیدن به برداشت از مخازن نفتی می‌شود.قائم مقام فناوری‌های بازیابی و مدلسازی مخازن پیشرفته شرکت انی به سابقه حضور این شرکت در جهان اشاره کرد و گفت: انی هم اکنون در ۴۰ کشور دنیا فعالیت می‌کند و همچنین سابقه حضور در پارس جنوبی را نیز دارد.وی گفت: شرکت انی می‌تواند همه سنگ‌های نفتی دنیا را بشکافد و از آن نفت استخراج کند.

استفاده از فناوری‌های نو و افزایش برداشت نفت ایران

همچنین در نشست روز گذشته یک کارشناس نروژی اعلام کرد همکاری با شرکت‌های نروژی می‌تواند به افزایش بهره‌وری در تولید نفت ایران کمک کند. اینگوار دواسوند، مشاور ارشد انرژی و از مدیران پیشین شرکت استات اویل در حاشیه سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو با اشاره به اهمیت مساله IOR و EOR در زمینه ازدیاد برداشت گفت: فکر می‌کنم همکاری با شرکت‌های نروژی در این زمینه بسیار مطلوب است. وی افزود: ما در زمینه برداشت نفت، کشوری هستیم که بیشترین بهره‌وری را داریم و برخی چاه‌ها بیش از ۹۰ درصد نرخ برداشت دارند، در حالی که این نرخ برداشت در ایران حدود ۳۰ درصد است. این کارشناس نروژی با اشاره به همکاری با وزارت نفت و شرکت‌های ایرانی در زمینه ارتقای توانایی، اعلام کرد برای کمک به انتقال فناوری نروژ به ایران کارهایی را آغاز کرده است.

جذابیت صنعت نفت ایران با قراردادهای جدید نفتی

قائم‌مقام پتروچاینا نیز در نشست روز گذشته گفت: صنعت نفت ایران جذابیت فراوانی برای شرکت‌های خارجی دارد که این جذابیت مرهون الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران است. لیو گنگستون از آمادگی چین برای گسترش همکاری با ایران در صنعت نفت خبر داد و اظهار کرد: همکاری بین ایران و چین باید بر اساس روابط دو جانبه و منافع مشترک باشد.وی به موضوع EOR و IOR، برای ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت و گاز ایران اشاره کرد و گفت: شرکت پتروچاینا فناوری این روش‌ها را برای استفاده در میدان‌های نفتی دارد. قائم مقام پتروچاینا با بیان اینکه صنعت نفت ایران پر از فرصت و چالش است، افزود: باید با استفاده از فرصت‌ها برای آینده بهتر و گسترش روابط ایران و چین در بخش انرژی تلاش کرد و با همکاری و تفاهم جلوی خیلی از ریسک‌ها را گرفت. گنگستون با بیان اینکه ما متعهد به رعایت مسائل محیط زیست در ایران هستیم، تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو با حضور وزیر نفت، معاونان وی، مدیران بخش دولتی و خصوصی صنعت نفت افتتاح شد و تا امروز (۲۰ مهرماه) ادامه دارد. در این کنگره ٣٣ سخنران شامل ۱۶ سخنران خارجی و ۱۷ سخنران داخلی که همه از صاحبنظران هستند، توضیحات خود را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کنند و بیش از ۱۰۰ میهمان خارجی نیز در بخش‌های مختلف این کنگره حضور می‌یابند.