پیام تسلیت زنگنه

به گزارش «شانا» بیژن زنگنه در پیامی این ضایعه بزرگ را تسلیت گفت. در پیام وزیر نفت آمده است: «حادثه زلزله در غرب استان کرمانشاه و جان باختن جمعی از هموطنان و مردم عزیز این نواحی و ورود خسارات به ایشان، مردم ایران و بالاخص شهرها و روستاهای آن منطقه را در عزا فرو برد. به نوبه خود این ضایعه بزرگ را به تمامی مردم ایران به خصوص هموطنان پایمرد و غیور استان کرمانشاه که بیشترین آسیب را متحمل شدند تسلیت عرض می‌کنم و ضمن آرزوی مغفرت الهی برای درگذشتگان، برای بازماندگان این حادثه تاسف بار صبر جزیل و بهبودی هر چه سریع‌تر از خداوند منان طلب می‌کنم. برای کاهش درد آسیب‌دیدگان، بر تمامی نهادهای زیرمجموعه وزارت نفت، تکلیف است که با نهایت کوشش خود به یاری آسیب‌دیدگان شتافته و خدمات‌رسانی در بخش‌های مرتبط نیز را به بهترین شکل ممکن دنبال کنند.»

  بررسی امنیت خطوط لوله گاز

در این میان، معاون وزیر نفت در شرکت ملی گاز از تلاش کارشناسان شرکت‌های گاز استانی برای نشت‌یابی لوله‌های انتقال گاز در مناطق زلزله‌زده خبر داد. به گفته وی، روند گازرسانی پس از اطمینان از سلامت شبکه و تامین امنیت مردم به روال عادی بازمی‌گردد. حمیدرضا عراقی درباره وضع گازرسانی به منازل و اماکن در مناطق زلزله زده در غرب کشور گفت: همه شبکه گازرسانی در غرب کشور روند عادی خود را طی می‌کنند، در این میان بیشترین مشکل مربوط به استان کرمانشاه بوده است. مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: گاز در سه شهر مرزی مسیر زلزله در سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و جوانرود را قطع کرده‌ایم تا عملیات نشت‌یابی انجام شود. معاون وزیر نفت ادامه داد: خوشبختانه در زمان وقوع زلزله بیشتر مردم خارج از منازل خود بودند و اتفاق خاصی در امر گازرسانی رخ نداد، با این وجود زمانی که مردم به منازل خود بازگردند در صورتی که گاز منازلشان قطع باشد می‌توانند به شرکت گاز استانی اطلاع دهند تا گاز را وصل کنند، همچنین در صورتی که بوی گاز را استشمام کنند باید به سرعت به شرکت گاز اطلاع دهند. همچنین مجید بوجارزاده، مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد: با وجود وقوع زلزله در شب گذشته، تاسیسات شرکت گاز در مناطق غرب کشور از سلامت و امنیت کافی برخوردار بوده و صادرات گاز به بغداد با حجم ۱۴میلیون مترمکعب در روز طبق روال عادی ادامه دارد.

  آماده باش ۲۴ ساعته شرکت ملی پخش

در این میان آماده باش به مناطق معین شرکت، ارسال سوخت هوایی به مناطق زلزله زده، ایجاد سه جایگاه سیار ۱۸ هزار لیتری و ارسال نفتکش‌های بنزین و نفت سفید با امکان توزیع سوخت سیار، از جمله اقدام‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از شب یکشنبه بوده است. تعداد زیادی نفتکش بنزین و نفت سفید با امکان توزیع سوخت سیار از همدان به سمت کرمانشاه و کردستان اعزام شده است که در صورت مشکل در تاسیسات و جایگاه‌ها، سوخت‌رسانی به مردم متوقف نشود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به حضور بالگردها در مناطق زلزله‌زده برای امدادرسانی به مصدومان، سوخت هوایی ATK مخصوص بالگردها به‌صورت مظروف از کرمان، لرستان و همدان به مناطق زلزله‌زده ارسال شده‌ است. به گفته موسوی‌خواه از وقوع زلزله تا ظهر روز گذشته بیش از یک میلیون و ۶۷۰ هزار لیتر بنزین تنها در استان کرمانشاه توزیع شده است. همچنین حدود ۳۲۰ هزار لیتر نفت سفید و ۷۰۰ هزار لیتر نفت گاز در استان‌های زلزله زده توزیع شده است. موسوی خواه با بیان اینکه این آمار نشان دهنده عرضه دو برابری فرآورده در این استان است، ادامه داد: مردم حادثه دیده تا زمان تعبیه جای مناسب، بهترین سرپناه را خودروهای خود می‌دانند، بنابراین طبیعی است که آمار مصرف بنزین و نفت گاز در این مناطق افزایش یابد.

  روند طبیعی تولید در میدان آذر

کیوان یاراحمدی، مجری طرح توسعه میدان آذر در شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه زلزله به تاسیسات طرح توسعه میدان آذر آسیبی نرسانده و تولید بدون وقفه در جریان است، افزود: جای هیچ نگرانی وجود ندارد. وی ادامه داد: هم‎اکنون تولید تجمعی نفت در میدان آذر به مرز ۶ میلیون بشکه نزدیک شده است. میدان نفتی آذر در بلوک اناران، در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) بین شهرهای مهران و دهلران قرار گرفته است. هم‎اکنون روزانه بیش از ۳۰ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت می‎شود.

  آمادگی نفت و گاز غرب برای همکاری در امدادرسانی

سعید ناصری‎پور، مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز غرب هم ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله در استان کرمانشاه، اعلام کرد: امکانات این شرکت برای کمک به زلزله‎زدگان مهیاست و این شرکت در ارتباط با فرمانداری سرپل ذهاب اعلام کرده است که آمادگی دارد در صورت نیاز، ماشین‎آلات سنگین را به منطقه اعزام کند. وی گفت: بررسی‎های لازم روی تاسیسات و خطوط لوله صورت گرفته است و جای نگرانی وجود ندارد.

  ادامه تولید در مجتمع‌های پتروشیمی غرب کشور

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از روند عادی در تولید مجتمع‌های پتروشیمی غرب کشور پس از وقوع زلزله شب گذشته این منطقه خبر داد. علی محمد بساق زاده درباره آخرین وضع مجتمع‌های پتروشیمی غرب کشور پس از وقوع زلزله در این منطقه اظهار کرد: مجتمع‌های پتروشیمی ایلام، پلیمر کرمانشاه، مهاباد، کرمانشاه، بیستون و کردستان واقع در غرب کشور پس از وقوع این حادثه، همه در شرایط عادی قرار دارند. وی افزود: وقوع چنین حوادثی در طراحی و ساخت مجتمع‌های پتروشیمی پیش‌بینی شده است و تولید در همه مجتمع‌های پتروشیمی در حال انجام است. مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: همچنین خط لوله اتیلن غرب نیز در حالت عادی قرار دارد و هیچ مشکلی در این خط لوله بروز نکرده است.