بیژن زنگنه صبح روز گذشته در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت انرژی گستر سینا از چندی پیش متقاضی شد خروجی پالایشگاه جم (اتان) را از ما تحویل بگیرد؛ به این صورت که مولکول‌های سنگین گاز بالاتر (+C۲) را که بسیار باارزش است و می‌تواند خوراک پتروشیمی شود، جدا کنند. وی با بیان اینکه از پیشنهاد مطرح شده از سوی بنیاد مستضعفان استقبال کردیم، گفت: با توجه به اینکه مدت زیادی از زمان تولید در میدان‌های نار و کنگان به‌عنوان تامین‌کننده خوراک پالایشگاه گازی فجر جم می‌گذرد و تولید آنها رو به کاهش است؛ باید در باره این موضوع مطالعه بالادستی انجام شود تا از وضع تامین خوراک این پالایشگاه مطمئن شویم و سپس در‌باره ادامه فعالیت‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد. وزیر نفت با اشاره به امضای ۲ تفاهم‌نامه‌ شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز با شرکت انرژی گستر سینا  تصریح کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌ها به منظور بررسی نحوه تامین خوراک کامل پالایشگاه فجر جم و دیگری به منظور تفکیک خوراک یا خروجی و جداسازی مولکول‌های سنگین است.

زنگنه مدت زمان مطالعه این تفاهم‌نامه را ۶ ماه اعلام کرد و افزود: در هر ۲ مورد توافق شده است که از مشاوره شرکت‌های بین‌المللی استفاده شود. وی ادامه داد: پس از مشخص شدن نتایج مطالعات باید بر پایه این مطالعات و با پیشنهادی که بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد برای تاسیساتی که در آینده شرکت انرژی گستر سینا ایجاد خواهد کرد در زمینه طراحی مفهومی توافق حاصل شود. رئیس بنیاد مستضعفان، محمد سعیدی‌کیا نیز در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، شرکت انرژی‌گسترسینا جداسازی فرآیند اتان از متان و تامین خوراک کافی برای پروژه بعدی را بررسی می‌کند. وی مطالعه دقیق یک طرح را مهم‌ترین‌ نقطه آغاز یک پروژه عنوان و درباره بودجه مورد نیاز برای این پروژه اظهار کرد: حدود پنج میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. سعیدی‌کیا با بیان اینکه مطالعه این طرح از سوی شرکت مشاور خارجی و داخلی که مورد تایید وزارت نفت باشد، انجام می‌شود، تصریح کرد: در صورت به نتیجه رسیدن این مطالعات و تایید طرح مفهومی از سوی وزارت نفت، بقیه مراحل کار انجام می‌شود.

نارضایتی از وضع کارکنان موقت

زنگنه در‌باره وضع کارکنان مدت موقت صنعت نفت و نارضایتی آنان از شرایط گفت: از شرایط این کارکنان ناراضی هستیم؛ زیرا جمعی از کارکنان وضع خوبی ندارند؛ چند ماه است که در حال مطالعه روی این موضوع هستیم. وزیر نفت با بیان اینکه بررسی و پیگیری وضع کارکنان صنعت نفت تداوم دارد، یادآور شد: رسیدگی به این مساله کار پیچیده‌ای است؛ به هر حال زمانی بر مبنای تصمیم‌های احساسی، اقدام‌هایی انجام شد که به این سادگی نمی‌شود شرایط را اصلاح کرد و در این زمینه با گرفتاری‌های زیادی روبه‌رو هستیم.

مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید زمانبر است

زنگنه در‌باره آخرین اقدام‌ها برای مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید-۲ با اشاره به اینکه نمی‌تواند زمانی برای مهار آن تعیین کند، گفت: همه سعی‌‌مان این است که همکاران ما با آرامش بتوانند در منطقه عملیاتی رگ سفید بدون وقوع اتفاقی، کار کنند. هم اکنون مهارگران تلاش می‌کنند اگر بتوانند از سطح چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید-۲ را خاموش کنند و اگر این کار انجام نشد از کف بتوانیم چاه را مسدود کنیم که آن هم به موازات در حال انجام است.

موافقت اوپکی‌ها با تمدید توافق

وزیر نفت در‌باره نشست عادی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نهم آذرماه گفت: بیشتر پیشنهادها مبنی بر تمدید کاهش تولید است؛ اما تصمیم نهایی در نشست وزیران نفت و انرژی گرفته می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تمدید کاهش تولید اعضای اوپک، ایران دوباره از کاهش تولید مستثنی می‌شود؛ گفت: اگر کاهش تولید تمدید شود؛ مستثنی بودن ایران از کاهش تولید هم تمدید می‌شود. زنگنه در پاسخ به گفته‌های اخیر درباره قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال گفت: قرارداد ایران با کنسرسیومی به رهبری توتال یک قرارداد معتبر است و این قرارداد پیش می‌رود.

 به نروژی‌ها ارزان‌فروشی نداریم

وزیر نفت در‌باره ارزان فروشی گاز به شرکت نروژی اظهار کرد: کف قیمت گاز فروخته شده، قیمتی است که به مجتمع‌های پتروشیمی عرضه می‌شود؛ اما قیمت گاز صادراتی به ترکیه، متفاوت است. وی گفت: البته هر شرکتی بخواهد می‌تواند با آن قیمت سرمایه‌گذاری کند؛ اگر عده‌ای می‌گویند قیمت فروش گاز به شرکت نروژی پایین است؛ بنابراین ما باید مثلا حدود ۶۰ متقاضی سرمایه‌گذاری برای مینی‌ال‌ان‌جی‌ها داشته باشیم.

تداوم مذاکرات قراردادهای جدید

وی در پاسخ به این سوال که یکی از انتقادها به وزارت نفت، روند کند مذاکرات قراردادی است؛ گفت: مذاکرات قراردادی در حال انجام است؛ اگر می‌خواهید قرارداد امضا کنیم، بعد بگویند چرا با خارجی‌ها امضا می‌کنید از هم اکنون بگویند؛ یعنی یک عده به ما فشار می‌آورند که چرا تاخیر می‌کنید و یک عده هم فشار می‌آورند که چرا امضا کردید؟ زنگنه در باره مذاکرات طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: مذاکرات طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به خوبی پیش رفت؛ اما به دلیل خرید شرکت دانمارکی مرسک از سوی توتال با مشکل بزرگ دیگری روبه‌رو شدیم و این موضوع ما را کمی دچار اشکال کرد زیرا دو طرف (پیمانکار توسعه دهنده سمت ایرانی و قطری لایه‌های نفتی پارس جنوبی) شرکت توتال می‌شد.  وزیر نفت افزود: افزون بر شرکت‌هایی که از گذشته برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی دعوت شده بودند از چند شرکت دیگر هم دعوت کردیم که بیشتر آنها رد کردند. زنگنه در پاسخ به این سوال که روس‌ها اعلام کرده‌اند تمایل دارند تا ۳۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: شرکت روسنفت این موضوع را اعلام کرده است و ما هم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری آنها هستیم اما اکنون در مرحله یادداشت تفاهم هستند و باید به ما پیشنهاد بدهند که با توجه به اینکه زمان ارائه پیشنهادشان فرا نرسیده است؛ هنوز پیشنهاد خاصی به ما نداده‌اند.