ایران ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر کرد

همچنین به گزارش «شانا» مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: بر اساس قرارداد تهاتر برق بین ایران و ارمنستان برای صادرات گاز و دریافت برق، در ۸ ماه نخست امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر شده است. سعید توکلی در ادامه گفت: بر اساس قرارداد امضا شده بین دو کشور، ایران گاز خود را به ارمنستان صادر می‌کند و در مقابل آن برق دریافت می‌کند.

جریان یافتن گاز   در مناطق زلزله‌زده

 سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: با وقوع زلزله کرمانشاه گاز ۴۳ هزار مشترک در مناطق زلزله‌زده قطع شد که پس از اطمینان از سلامت شبکه گازرسانی تاکنون گاز بیش از ۳۷ هزار مشترک وصل شده است. مجید بوجارزاده درباره روند گازرسانی به مناطق زلزله زده غرب کشور به «شانا» گفت: خوشبختانه با اجرایی شدن عملیات نشت‌یابی و پس از حصول اطمینان از سلامت و ایمنی شبکه گازرسانی در غرب کشور به ویژه در منطقه سرپل ذهاب، هم‌اکنون گاز تمامی واحدهای نانوایی برای تامین بخش مهمی از خوراک مردم در این منطقه وصل شده است.  وی افزود: علاوه بر نانوایی‌ها، گازرسانی به تمامی ادارات دولتی و ساختمان‌های تجاری و اداری و مراکز عمومی در منطقه سرپل‌ذهاب انجام شد که تا کنون هیچ مشکلی در روند گازرسانی به این مراکز به وجود نیامده است.

پایان نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز

به گزارش خبرگزاری تسنیم اعضای مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز در پایان نشست خود در بولیوی ضمن انتقاد از تلاش‌ها برای دستکاری در قیمت گاز خواستار اتحاد بیشتر برای مقابله با این فشارها شدند. به گزارش پایگاه خبری هرالد تریبیون، اعضای مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز در پایان نشست خود در بولیوی ضمن انتقاد از تلاش‌ها برای دستکاری در قیمت گاز خواستار اتحاد بیشتر برای مقابله با این فشارها شدند. در چهارمین نشست سران کشورهای عضو جی‌ای سی اف که روز جمعه در بولیوی برگزار شد تنها ۳ رئیس‌جمهور (بولیوی، ونزوئلا و گینه استوایی) حضور داشتندو بیشتر کشورها در سطح وزرای انرژی شرکت کرده بودند. در این نشست که در شهر سانتا کروز بولیوی برگزار شد، اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی ضمن رد تلاش‌ها برای دستکاری قیمت‌ها گفت: دستکاری قیمت گاز به ضرر کشورش و دیگر کشورهای وابسته به صادرات گاز است. وی افزود، ما باید بتوانیم برای مقابله با آنهایی که می‌خواهنداز طریق دستکاری در قیمت‌ها اقتصاد کشورهای ما را بی ثبات کنند همکاری کنیم.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا هم در این نشست گفت، دیالوگ و همگرایی در نشست‌هایی نظیر نشست جی‌ای‌سی‌اف یا نشست اوپک تنها راه برای دفاع از منابع طبیعی کشورهای تولید‌کننده است. مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز (جی‌ای سی اف) ۴۰ درصد از عرضه گاز طبیعی و ۶۰ درصد از صادرات ال ان جی جهان را در اختیار دارد. در حال حاضر، قیمت گاز معمولا بسته به نوسانات قیمت نفت بالا و پایین می‌شود. اما کارشناسان و مدیران شرکت‌های انرژی حاضر در نشست سانتا کروز گفتند، قیمت گاز طبیعی دیگر به‌صورت دقیق از شاخص قیمت نفت تبعیت نمی‌کند و رقابت‌های منطقه‌ای تاثیر قابل توجهی بر نوسان قیمت گاز دارد. از این جهت، قیمت گاز در آمریکای جنوبی یا آمریکای شمالی با آسیا متفاوت است.