روسیه در کنار اوپک می‌ماند؟

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش روزانه ۸/ ۱ میلیون بشکه از تولیداتشان از ابتدای ژانویه امسال با هدف کاستن از سطح ذخایر جهانی نفت خام تا رسیدن به میانگین پنج سال گذشته آغاز شد. این توافق در ماه ژوئن تا ماه مارس ۲۰۱۸ به منظور اثرگذاری بیشتر بر بازار نفت، تمدید شد. از آن زمان تا‌کنون بازار جهانی نفت خام با کاهش سطح ذخایر جهانی نفت خام و رشد قیمت‌ها همراه شده و حالا در آستانه نشستی که می‌تواند یک‌بار دیگر به تمدید توافق منجر شود، بازار فاز صعودی به خود گرفته است.

  رشد هفتگی طلای سیاه

هفته گذشته هر بشکه نفت خام برنت با رشد ۸/ ۱ درصدی همراه بود و این نفت شاخص در پایان معاملات روز جمعه روی قیمت ۸۶/ ۶۳ دلار بر بشکه ایستاد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با رشد چشمگیر ۲/ ۴ درصدی در طول هفته گذشته همراه بود تا در آخر هفته روی قیمت ۹۵/ ۵۸ دلار بر بشکه بایستد.  در کنار خوش‌بینی بازار جهانی نفت خام نسبت به تمدید توافق کاهش تولید، بروز نشتی در خط لوله کی‌استون نیز از جمله دلایلی بود که به‌خصوص در رشد قیمت نفت خام آمریکا اثر گذاشت و بیشترین رشد قیمت این نفت شاخص در دو سال گذشته را موجب شد. بر این اساس بازار جهانی نفت با روند صعودی در هفته گذشته، هشتمین هفته‌ از رشد قیمت (به غیر از یک هفته) را به ثبت رساند.با وجود فاز مثبتی که بازار جهانی نفت خام دارد، خبرهایی از رشد تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا و همچنین رشد هفتگی تولید نفت خام این کشور وجود دارد که نگران‌کننده به نظر می‌رسد. یکی از دلایل اصلی تردید روسیه در حمایت از تمدید کاهش تولید نیز قدرت گرفتن تولیدکنندگان نفت خام در آمریکا بود.

 به گزارش بیکر‌هیوز، تعداد دکل‌های حفاری نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ نوامبر، با رشد ۹ عددی همراه شد تا تعداد کل دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا به ۷۴۷ دستگاه برسد. این میزان رشد تعداد دکل‌های حفاری، در نتیجه رشد قیمت نفت در بیشترین سطح از سال ۲۰۱۵ به این‌سو رقم خورده است. به گزارش رویترز،  شرکتWestwood نیز پیش‌بینی کرده است تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا در سال ۲۰۱۸ با رشد ۱۸ درصدی همراه باشد. به این ترتیب رشد تولیدات نفت خام آمریکا در سال آینده احتمالا بسیار بیشتر از چیزی خواهد بود که انتظار می‌رود. از طرفی نگاهی به آمار هفتگی تولید نفت خام در آمریکا نیز رشد ۱۳ هزار بشکه‌ای تولیدات  این کشور در سومین هفته ماه نوامبر را نشان می‌دهد.در این میان تنها آماری که از سوی آمریکا اندکی به بازار نفت دلگرمی می‌دهد، کاهش ۹/ ۱ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام تجاری این کشور بوده است. کارشناسان انتظار دارند در نتیجه توقف فعالیت خط لوله کی‌استون که روزانه ۵۹۰ هزار بشکه نفت خام از کانادا به آمریکا ارسال می‌کرد، کاهش سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته‌‌های آینده بیشتر نیز شود. هنوز زمان مشخصی برای شروع مجدد فعالیت خط لوله کی‌استون اعلام نشده است.

حمایت غول نفتی از کاهش تولید

با وجود نگرانی‌های زیادی که بازار نسبت به عدم حمایت روسیه از تمدید توافق کاهش تولید داشت، بزرگترین تولیدکننده نفت خام دنیا روز جمعه بالاخره حمایت خودرا از تداوم طرح فریز نفتی اعلام کرد. این خبر از سوی الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام شد تا خوش‌بینی بازار جهانی نفت خام به کاهش تولید بیشتر شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، اگرچه روسیه روز جمعه اعلام کرد برای حمایت از تمدید توافق کاهش تولید آمادگی دارد، با این حال هنوز مشخص نیست توافق کاهش تولید برای چه مدت زمانی  تمدید خواهد شد. نواک در این زمینه بدون اشاره به اینکه توافق کاهش تولید تا چه مدت بعد از ماه مارس ۲۰۱۸ تمدید خواهد شد، گفت: روسیه در نشست ۳۰ نوامبر در رابطه با جزئیات گسترش توافق کاهش تولید مذاکره خواهد کرد.وزیر انرژی روسیه با تاکید بر اینکه «مشاهده می‌کنیم که ۵۰ درصد از ذخیره‌سازی مازاد نفت از میان رفته و قیمت نفت به حد تعادل خود رسیده است»، گفت: با این همه، هدف بازگشت توازن به بازار هنوز محقق نشده است؛ به همین دلیل همه از تمدید توافق حمایت می‌کنند تا هدف توازن محقق شود. وی همچنین با تاکید بر اینکه «گزینه‌های مختلف از مدت‌زمان گسترش توافق در حال بررسی هستند»، پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در سال جاری و سال آینده میلادی در بازه ۵۰ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه باقی بماند. پیش از این خبرگزاری تاس روسیه، از مذاکره تولیدکنندگان نفت خام روسیه با نواک برای تمدید شش ماهه طرح کاهش تولید خبر داده بود.