وی همچنین درباره تاثیر احتمال افزایش تحریم‌های آمریکا ضد‌ایران گفت: برای ما تحریم‌های شورای امنیت اهمیت دارند، نه تحریم‌های آمریکا؛ ما و دیگر کشورهای جهان می‌دانیم که چطور با تحریم‌های یکجانبه آمریکا ضد ایران کنار بیاییم. وزیر نفت افزود: این تحریم‌ها منافع شرکت‌های آمریکایی را تهدید می‌کنند و نمی‌توانم درک کنم چرا شرکت‌های نفتی آمریکایی نمی‌توانند وارد بازار ایران شوند. زنگنه با بیان اینکه تحریم‌های آمریکایی بیشتر ضد شرکت‌های نفتی این کشور هستند، گفت: آنها نمی‌توانند در بزرگ‌ترین‌ پروژه‌های نفتی جهان در ایران در غرب کارون، آزادگان، آب تیمور، منصوری و یادآوران مشارکت داشته باشند؛ ما به میلیاردها دلار سرمایه و فناوری نیاز داریم و هیچ مشکلی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های صنعت نفت ایران نداریم. وی همچنین با اشاره به مذاکره ایران با چند شرکت نفتی بین‌المللی، ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال قراردادهایی با این شرکت‌ها امضا شود. وزیر نفت کشورمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر قیمت‌ها پس از تصمیم اوپک برای تمدید کاهش تولید بیش از حد انتظار افزایش یابد، آیا احتمال دارد که اعضا پیش از ماه ژوئن (نشست عادی ۱۷۴ اوپک)، نشست فوق‌العاده تشکیل دهند و در توافق خود بازنگری کنند، گفت: بله هر اتفاقی ممکن است. به گفته زنگنه، اوپک هر زمان احساس کند، می‌تواند نشست فوق‌العاده برگزار کند، البته تا‌کنون هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نشده است.

سوآپ نفت میدان‌های کرکوک

زنگنه درباره سوآپ نفت خام در دریای خزر با اشاره به اینکه هم‌اکنون روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه در این منطقه سوآپ می‌شود، تصریح کرد: ظرفیت افزایش رقم سوآپ به بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز وجود دارد. وی درباره زمان عملیاتی شدن سوآپ روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت میدان‌های استان کرکوک عراق به ایران پاسخ داد: احتمال می‌رود هفته جاری یک هیات‌ عراقی برای نهایی کردن این توافق به ایران سفر کند.

شروع صادرات نفت ایران به روسیه

زنگنه در پاسخ به پرسشی در باره اینکه «آیا فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه به مرحله عملیاتی رسید؟» تصریح کرد: نخستین محموله نفت صادراتی ایران در ماه نوامبر به روسیه صادر شد. آن‌طور که وزیر انرژی روسیه به رویترز گفته است، ایران در ماه نوامبر در قالب توافق دوجانبه با روسیه یک میلیون بشکه نفت به دیگر کشورها صادر کرده و قصد دارد در سال ۲۰۱۸، ۵ میلیون تن دیگر صادر کند.  اما زنگنه درباره اینکه آیا توسعه میدان‌های خزر اولویت ایران است، ‌پاسخ منفی داد و افزود: هم اکنون نخستین اولویت ما توسعه میدان‌های مشترک در غرب کشور است. توسعه میدان‌های خزر در اولویت بعدی است. وزیر نفت درباره اینکه انتظار ایران برای تولید نفت از خزر چه میزان است، تصریح کرد: آغاز تولید از این میدان در درجه نخست و پس از آن مقدارش برای ما مهم است.

قیمت ۶۰ دلاری مناسب است

زنگنه درباره قیمت مناسب برای هر بشکه نفت هم اظهار کرد: قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه، قیمت مناسبی است.وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین میزان تولید نفت خام، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران هم اظهار کرد: ایران هم اکنون روزانه سه میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند. میزان تولید میعانات گازی ایران روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه است و هم اکنون روزانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادر می‌کنیم. وزیر نفت درباره اینکه کدام یک از قراردادهای نفتی ایران با شرکت‌های خارجی به مرحله امضا نزدیک شده است،‌ افزود: مذاکرات برای امضای چند قرارداد در حال انجام است. مذاکرات میدان منصوری بسیار خوب جلو می‌رود،‌ مذاکرات طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی،‌ میدان آذر،‌ میدان آزادگان،‌ میدان آب تیمور و میدان چنگوله نیز خوب پیش می‌رود.

یکپارچگی اوپک

زنگنه تمدید توافق کاهش عرضه نفت اوپک را نشانه اتحاد و همبستگی اعضای این سازمان و همکاری با کشورهای غیر عضو اوپک دانست و درباره مازاد عرضه هم اظهار کرد: در یک سال اخیر حدود ۱۸۰ میلیون بشکه از سطح ذخیره‌سازی‌های نفت کاهش یافته است و در ادامه هم کاهش خواهد یافت. وزیر نفت گفت: اعضای اوپک نمی‌خواهند برای مصرف‌کنندگان نفت مشکل ایجاد کنند، اما نوسان‌های قیمت نفت نه به نفع تولیدکنندگان و نه به نفع مصرف‌کنندگان است.