به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت شاخص برنت در بازار لندن هفته گذشته ۳۳ سنت معادل نیم درصد کاهش یافت و در انتهای معاملات روز جمعه به ۴/ ۶۳ دلار بر بشکه رسید. این در حالی است که بهای این نوع نفت روز چهارشنبه به مرز ۶۱ دلار نیز نزدیک شد. بهای نفت خام آمریکا اما افت قیمت شدیدتری را تجربه کرد. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در این بازه زمانی یک دلار معادل ۷/ ۱ درصد افت قیمت را تجربه کرد و در آخر معاملات هفته گذشته ۳۶/ ۵۷ دلار بر بشکه معامله شد. این نوع نفت نیز روز چهارشنبه به دنبال انتشار خبر افزایش موجودی انبار فرآورده‌های نفتی آمریکا به کانال ۵۵ دلار وارد شد. بر این اساس بهای نفت خام آمریکا بیشترین افت هفتگی را طی دو ماه گذشته تجربه کرد.

با این حال تحلیلگران در مجموع حال بازار نفت را مساعد می‌دانند. بانک مریل لینچ آمریکا پیش‌بینی کرده قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به ۷۰ دلار بر بشکه برسد. تحلیلگران گلدمن ساکس نیز با ابراز خوش‌بینی به آینده توافق اوپک و متحدانش پیش‌بینی خود از بهای نفت برنت در سال آینده را ۴ دلار افزایش داده و به ۶۲ دلار بر بشکه رساندند. تحلیلگر SEB بانک نیز بر این باور است که حتی اگر هیچ دیدگاه صعودی در بازار نفت وجود نداشته باشد، تمدید توافق اوپک و روسیه، ریسک‌ها در بازار نفت را به شدت کاهش داده است. از این رو بعید است که نفت به قیمت‌های کمتر از ۶۱ دلار بر بشکه برسد.

نگرانی از مازاد عرضه در آمریکا

بهای نفت در حالی برای دومین هفته متوالی کاهش یافت که نگرانی از سمت عرضه آمریکا همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ ریسک توافق بزرگان نفتی مطرح است. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت این کشور در هفته منتهی به یک دسامبر ۲۵ هزار بشکه افزایش یافته و به ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک به رهبری روسیه و اعضای اوپک در ۳۰ نوامبر توافق کردند که کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت را تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه دهند. از این رو این نگرانی وجود دارد که با تداوم رشد تولیدات آمریکا توافق کاهش تولید تا حدودی بی‌اثر شود. از سویی موسسه بیکرهیوز اعلام کرده است که تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا هفته گذشته دو مورد افزایش یافته و به ۷۵۱ سکو رسیده است. این آمار احتمال افزایش تولیدات آمریکا در ماه‌های آتی را بیشتر می‌کند.

اما خبر دیگری که افت شدید قیمت‌ها را در چهارشنبه گذشته به دنبال داشت، افزایش موجودی انبارهای فرآورده‌های نفتی در آمریکا بود. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی انبارهای نفت خام این کشور در هفته منتهی به یک دسامبر ۶/ ۵ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۱/ ۴۴۸ میلیون بشکه رسیده است. این سطح از موجودی در این فصل از سال نسبت به سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ کمتر است. با این حال رشد غیر منتظره موجودی انبارهای فرآورده‌های نفتی موجب شد که قیمت‌ها کاهش یابد. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا موجودی فرآورده‌های نفتی این کشور در هفته یاد شده ۸/ ۶ میلیون بشکه رشد داشته است، این در حالی است که کارشناسان انتظار رشد ۷/ ۱ میلیون بشکه‌ای این ذخایر را داشتند. با این حال به گفته کارشناسان این آمار تنها در نگاه اول بسیار ناامیدکننده به نظر می‌رسند، چراکه موجودی این ذخایر همچنان ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر و تنها ۹/ ۳ درصد از متوسط ۵ ساله بیشتر است.

افزایش ارزش دلار در برابر سبدی از دیگر ارزها از دیگر عوامل فشار بر قیمت‎‌ها در هفته گذشته محسوب می‌شود. شاخص دلار هفته گذشته رشد ۱/ ۱ درصدی را تجربه کرد. این موضوع باعث افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار ارز نسبت به بازار کالاهای اساسی شد. از طرفی نیز با افزایش ارزش دلار قیمت کالاهایی که با این ارز در بازارهای جهانی معامله می‌شود، برای متقاضیانی که پول مرجع آنها غیر از دلار آمریکا است گران می‌شود. از این رو معمولا شاهد کاهش تقاضا و افت قیمت نفت به دنبال افزایش ارزش دلار هستیم.

رشد چینی نفت

نفت روز جمعه در مسیر صعودی قرار گرفت و نزدیک به ۲ درصد افزایش یافت. این رشد در پی انتشار آمار واردات چین اتفاق افتاد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره گمرک چین، واردات نفت خام این کشور در ماه نوامبر به ۰۱/ ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است، از این رو انتظار می‌رود چین با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین‌ واردکننده نفت خام در سال ۲۰۱۷ تبدیل شود. دلیل این تغییرات در دو عامل نهفته است. از طرفی واردات این کشور به دلیل افت تولیداتش افزایش یافته و در مقابل افزایش تولیدات شیل موجب کاهش واردات آمریکا شده است. از این رو پیش‌بینی می‌شود وابستگی چین به واردات نفت خام از ۶۸ درصد در سال ۲۰۱۷ به حدود ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد. بر اساس برآوردهای بانک سرمایه‌گذاری جفریس آمریکا، انتظار می‌رود رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ به حدود ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز برسد که از این مقدار ۱۰ درصد به چین تعلق خواهد داشت.

اما در این میان احتمال وقوع اعتصاب در صنعت نفت نیجریه دیگر عامل افزایش قیمت نفت بوده است. یک اتحادیه کارگری در نیجریه با عنوان «پنگاسان» به دنبال اخراج گسترده نیروهای صنعت نفت این کشور توسط شرکت‌های نفتی، تهدید کرده است در ۱۷ دسامبر مصادف با ۲۷ آذر دست به اعتصاب کارگری خواهد زد. آن‌طور که اویل پرایس در این باره نوشته است، این گروه ثابت کرده که نباید تهدید به اعتصاب‌هایش ساده گرفته شود. پنگاسان اعتصاب سه روزه‌ای در ماه مه در شرکت‌های شورون، شل و زیرمجموعه انی به تلافی اخراج اعضای این اتحادیه از سوی شرکت اکسون موبیل برگزار کرد. نیجریه افت تولیدی را که در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده بود، در ماه‌های اخیر جبران کرده است. تولید نفت این کشور در حال حاضر به ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده و اعتصاب کارگری می‌تواند مجددا آن را کاهش دهد. از این رو امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، اعلام کرده دولت این کشور برای حل سریع این چالش با اتحادیه پنگاسان مذاکره خواهد کرد.