کریم زبیدی عصر روز دوشنبه (۲۰ آذرماه) در هفتمین نشست بررسی عملکرد پروژه‎های اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور که با موضوع «توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون» در این سازمان برگزار شد، عنوان کرد: ذخایر نفت درجای منطقه غرب کارون (مشتمل بر میدان‎های مشترک و غیرمشترک) حدود ۸۷ میلیارد بشکه برآورد می‎شود که با احتساب میانگین ضریب بازیافت ۱۵ درصد، بالغ بر ۱۳ میلیارد بشکه نفت این منطقه قابل استحصال است. وی افزود: از این میان، تاکنون ۷۱۵ میلیون بشکه نفت (کمتر از یک میلیارد بشکه) برداشت شده است.

زبیدی روند پیشرفت طرح‎های توسعه‎ای میدان‌های مشترک غرب کارون را با توجه به مشکلات و محدودیت‎های بسیار صنعت نفت در تامین سرمایه و فناوری، مطلوب برشمرد و گفت: به‌عنوان نمونه، هزینه سرمایه‎گذاری تولید هر بشکه نفت خام در آزادگان شمالی حدود ۳۴ هزار دلار شد و ضریب بازیافت شرکت چینی در این میدان حدود پنج درصد بوده است. بدیهی است هزینه تمام شده و ضریب بازیافت نمی‎تواند در این شرایط قابل قبول باشد.

وی با یادآوری اینکه شرکت‎های خارجی دیگر می‎توانستند با هزینه‎های کمتر چنین طرح‎هایی را به سرانجام برسانند، گفت: شرکت ایرانی تدبیر انرژی هم در توسعه یاران شمالی توانست با هزینه‎ای نسبتا معقول یعنی کمتر از ۲۰ هزار دلار برای هر بشکه، طرح را به پایان برساند.زبیدی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از فناوری‎های نو و تامین سرمایه‎های مورد نیاز، روند توسعه در غرب کارون بیش از پیش شتاب گیرد و ضریب بازیافت نفت در این منطقه افزایش یابد. وی به ایفای مسوولیت‎های اجتماعی نفت در مناطق نفت‌خیز هم اشاره کرد و گفت: ۳۵۰ میلیارد تومان از بودجه‎های اقتصاد مقاومتی وزارت نفت در سال ۹۶، به ارائه خدمات عمرانی در کشور اختصاص یافته که بخشی از آن مربوط به منطقه غرب کارون است.

همچنین نورالدین شهنازی‎زاده، مدیرعامل شرکت متن که در هفتمین نشست بررسی عملکرد پروژه‎های اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور حضور داشت، به تشریح آخرین وضع توسعه این میدان‎ها پرداخت و گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تولید نفت در میدان‎های مشترک غرب کارون طی سال‎های اخیر، هم‎اکنون ایران در تولید نفت از این میدان‌ها نسبت به عراق پیشتاز است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه، اهداف توسعه در هر یک از میدان‌های مشترک غرب کارون را تشریح کرد و گفت: طبق برنامه باید ظرفیت تولید نفت این میدان‌ها تا پایان سال به ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسد که این هدف محقق خواهد شد. شهنازی‎زاده استفاده از ظرفیت‎‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر را در توسعه میدان‎های آزادگان جنوبی و یاران جنوبی به دست متخصصان داخلی راهگشا دانست و گفت: هم اکنون ظرفیت تولید نفت در این دو میدان به ترتیب به ۱۱۰ و ۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است.وی افزون بر میدان‌های مشترک، به طرح تلمبه‎خانه‎های غرب کارون و امیدیه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این تلمبه‎خانه‎ها در آستانه راه‎اندازی قرار دارند، عنوان کرد: کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ هم از پروژه‎های مهمی است که فعالیت‎های آن از سوی بخش خصوصی در حال انجام است و با راه‎اندازی این واحد NGL و جمع‎آوری گازهای همراه منطقه غرب کارون، در مسیر بهبود محیط زیست منطقه گام برداشته می‎شود.