وی به انفجاری که ساعت ۱۰ صبح روز گذشته در روی کشتی صورت گرفت نیز اشاره کرد و ادامه داد: کشتی آتشخوار به شدت در حال اطفای حریق ناشی از این انفجار است. کیان ارثی به حرارت بسیار بالای متصاعد از نفتکش حادثه دیده ایرانی اشاره کرد و گفت: اکنون تلاش برای سرد‌سازی نفتکش آغاز شده است. وی از ورود گروه امداد و نجات کشورمان به منطقه خبر داد و افزود: گروه امداد و نجات ایران و چین برای ادامه امدادرسانی همکاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به افزایش احتمال سریع‌تر خاموش شدن آتش کشتی، ادامه داد: اگر شرایط جوی مساعد شود و حرارت کشتی آتش گرفته نیز کاهش یابد ۱۲ نفر از ایران و یک تیم امداد و نجات چینی وارد کشتی خواهند شد. کیان ارثی خواستار کمک‌رسانی بیشتر مقام‌های ژاپن در این زمینه شد و گفت: کشتی آتش گرفته به ۱۳۵ مایلی کشور ژاپن رسیده است و تیم‌های امداد و نجات شش نفره آمادگی دارند به محض آماده شدن شرایط خود را به داخل کشتی برسانند. در این جلسه، طی تماس تلفنی که با منطقه از تهران برقرار شد کاپیتان ایرانی مستقر در منطقه هم گفت: امید است تا ظهر امروز به وقت چین (شنبه ۲۳ دی) آتش کشتی به‌طور کامل مهار شود.

عبدی‌زاده افزود: اکنون شدت باد در منطقه کاهش یافته که این امر به فرآیند اطفای حریق کمک خواهد کرد.

پانگ سن، سفیر چین در ایران نیز عصر روز پنج‌شنبه در دیدار با علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسوول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی درباره وضعیت مهار آتش نفتکش سانچی با بیان اینکه حدود ۲۰ کشتی نجات در منطقه عملیاتی امداد و نجات نفتکش حضور دارند، گفت: درحال حاضر با تغییر جهت باد این نفتکش از مرزهای دریای چین دورتر می‌شود؛ اما به ایران اعلام کرده‌ایم که دولت چین همچنان به عملیات امداد و نجات تا پایان ادامه می‌دهد. نفتکش ایرانی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره‌جنوبی، عصر شانزدهم دی‌ماه پس از برخورد یک کشتی فله بر هنگ‌کنگی به نام «کریستال» با آن، طعمه حریق شد. این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از ۳۲ نفر سرنشین آن شامل ۲۹ نفر ایرانی و۲ تن بنگلادشی خبری نیست.

دو روز پس از وقوع این حادثه پیکر یک نفر از سرنشینان ایرانی نفتکش سانچی در آب‌های چین پیدا شد.