یک مقام چینی اعلام کرد چین به منظور اطمینان از ایمنی ناوبری و جلوگیری از وقوع فجایع ثانویه، پیرامون منطقه‌ای که نفتکش سانچی غرق شده، کنترل ترافیکی برقرار کرده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری شینهوا، مقامات ورود به محدوده‌ای به شعاع ۱۰ مایل دریایی اطراف مکانی که نفتکش سانچی دو هفته پیش غرق شد را ممنوع کرده‌اند. نفتکش سانچی که با پرچم پاناما تردد می‌کرد، حامل حدود یک میلیون بشکه میعانات به مقصد کره‌جنوبی بود و در ششم ژانویه در دریای چین شرقی حدود ۳۰۰ کیلومتری شرق دهانه یانگ‌تسه، با کشتی باری «سی‌اف کریستال» برخورد کرد و در ۱۴ ژانویه غرق شد. این نفتکش ۳۲ خدمه شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی داشت اما تنها پیکر سه نفر از آنها پیدا شد و سایر خدمه همچنان مفقود هستند. به گفته این مقام چینی، جعبه سیاه نفتکش سانچی در حضور کشورهای مربوط شامل چین، ایران، پاناما و هنگ‌کنگ باز شده است. همه طرفین به توافق رسیده‌اند که یک تیم تحقیقاتی برای تحقیق درباره این سانحه تشکیل شود.

دولت چین همزمان امکان بیرون کشیدن نفتکش سانچی از اعماق دریا را بررسی می‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس،  مقامات وزارت حمل و نقل چین گفته‌اند، ۱۹۰۰ تن از نفت کوره نفتکش سانچی و بخشی از محموله میعانات موجود در آن همچنان در زیر آب در مخازن سانچی محبوس شده و این مساله‌ طرح‌ها برای بیرون کشیدن کشتی را پیچیده ساخته است. ژی گوانگلو، معاون جانشین رئیس مرکز جست‌و‌جو و نجات دریایی چین گفت: «ما باید این موضوع را بررسی کنیم که آیا نفت آتش گرفته و منفجر خواهد شد یا موجب بروز مسائل دیگری خواهد شد.» وی افزود، دولت چین بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی با ایران، به عنوان مالک کشتی و پاناما، به عنوان کشور محل ثبت کشتی در ارتباط است. چین در تلاش است تا راه‌هایی برای خارج کردن نفت محبوس‌شده در زیر دریا که می‌تواند سبب بروز خسارت‌های زیست محیطی جدی شود بیابد. نفتکش سانچی در نزدیکی مناطق ماهیگیری مهمی غرق شده، اما به گفته مقامات غذاهای دریایی به دست آمده از دریای چین شرقی همچنان سالم هستند. مقامات چینی گفته‌اند، نفت نشت کرده از سانچی موجب آلودگی آب‌های اطراف منطقه غرق شدن کشتی شده است.

آلودگی سانچی به ژاپن رسیده است؟

 گارد ساحلی ژاپن روز جمعه اعلام کرد لکه نفتی مربوط به سانچی ممکن است به سواحل این کشور رسیده باشد.  به گزارش رویترز، یک مقام گارد ساحلی ژاپن گفت: توده‌های نفت سیاه به سواحل جزیره آمامی اوشیما رسیده‌اند. مقامات در حال بررسی هستند تا معلوم شود آیا این لکه‌های نفتی مربوط به نفتکش سانچی هستند که ماه گذشته در دریای چین شرقی غرق شد، یا نه. نفتکش سانچی بیش از دو هفته قبل غرق شد و نگرانی‌هایی را نسبت به آسیب‌های احتمالی به اکوسیستم دریایی برانگیخت. دولت چین پیش از این اعلام کرده بود که نفتکش سانچی دو لکه نفتی بر جای گذاشته است. سانچی که حامل حدود یک میلیون بشکه میعانات (نفت فوق‌سبک) از ایران به مقصد کره‌جنوبی بود، پس از انفجارهای متعددی که بدنه کشتی را ضعیف کرد، غرق شد.