به گزارش شرکت ملی نفت ایران، غلامرضا منوچهری در بازدید از طرح‌های توسعه‌ای غرب کارون  از آغاز مرحله دوم توسعه میدان‌های در حال بهره‌برداری خبر داد و گفت: با توجه به این موضوع، مقدمات لازم درباره نحوه ورود توسعه‎دهنده جدید در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی باید طرح‌ریزی و اجرا شود. وی پیش‌بینی کرد که سال آینده و سال‌های پس از آن روند توسعه در غرب کارون با شتاب بیشتری همراه باشد. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه با تاکید بر اینکه هم‌اکنون عمده‎ترین فعالیت‌‌های توسعه‌ای نفت در میدان‌های نفتی غرب کارون در حال انجام است، گفت: در بخش ظرفیت‌سازی خوشبختانه هم اکنون در میدان نفتی آزادگان جنوبی به تولید ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز رسیده‌ایم. در میدان یاران جنوبی نیز تولید ۱۰ هزار بشکه‌ای داشته‌ایم که همه این موارد به افزایش تولید نفت کشور و رسیدن به حدود روزانه چهار میلیون بشکه کمک کرده است.

منوچهری با اشاره به انگیزه بالای پیمانکاران فعال در منطقه غرب کارون و همچنین عوامل شرکت ملی نفت ایران و شرکت متن، گفت: این منطقه ظرفیت‌های لازم را برای افزایش تولید داراست، ضمن اینکه این بازدید از منطقه که با هدف تاکید بر هماهنگی بین بخش‎های مختلف و شرکت نفت و گاز اروندان به‌عنوان مسوول بهره‌برداری است، کمک می‌کند تا پیوستگی حاصل به افزایش سرعت توسعه و سرانجام تولید بینجامد. وی اظهار کرد: در میدان‌های نفتی آزادگان، یادآوران و یاران نیز باید هماهنگی‌های لازم برای تحقق قراردادهای جدید به گونه‌ای باشد تا فعالیت‌های اجرایی فازهای بعدی به موازات فعالیت‌های توسعه‌ای جاری با سرعت بیشتری دنبال شود. منوچهری افق کاری نفت در مجموعه آزادگان جنوبی را رسیدن به تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه در فاز نخست اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از یک‌سوم این هدف محقق شده، ضمن اینکه این پروژه هم اکنون در اجزای مختلف، کلاسترها و بخش‌های جداسازی گاز از نفت و سیستم فرآیندی استمرار دارد که البته باید شتاب گیرد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه قراردادهای مربوط به واحدهای فرآورشی میدان آزادگان جنوبی با ظرفیتی بالای ۳۰۰ هزار بشکه در روز امضا شده است، گفت: قرارداد دیگری نیز با هدف نصب تاسیسات واحدهای فرآورشی سیار (Skid Mounted) با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز امضا شده که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. منوچهری همچنین از نهایی شدن قرارداد با شرکت نفت و گاز پرشیا با هدف توسعه میدان‌ یاران خبر داد و گفت: قرارداد مربوط به توسعه میدان نفتی یادآوران با شرکت ساینوپک چین نیز هم اکنون در حال مذاکره است. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری مناقصه میدان مشترک آزادگان خبر داد و افزود: همه این اقدامات نویدبخش فعالیت جدید و گسترده در صنعت نفت است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در چند سال آینده، حدود هزار حلقه چاه در منطقه غرب کارون حفر می‌شود که به معنای حداقل ۱۰ سال فعالیت مستمر در این منطقه است.