بخش دیگری از مهم‌ترین صحبت‌های زنگنه به نیاز کشور به سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری برای نوسازی تجهیزات نفتی باز می‌گردد. او در این زمینه با تاکید بر اینکه از عمر تاسیسات نفتی کشور بیش از ۶۰ سال می‌گذرد، گفت: روزانه ۲۰ مورد سوراخ لوله‌های نفت در کشور گزارش می‌شود. زنگنه همچنین در نشست شورای اداری گچساران عنوان کرد: گچساران دارای پتانسیل بالایی در توسعه نفت بوده و در حال حاضر نیز یک طرح ۵ میلیارد دلاری را تصویب خواهیم کرد که چندین میادین این بام نفتی ایران در این طرح عظیم قرار خواهند گرفت. به گفته وزیر نفت، گچساران علاوه بر نفت در آینده نزدیک به یکی از قطب‌های مهم پتروشیمی تبدیل خواهد شد.

اقتصاد کشور به سمت خوبی می‌رود

وزیر نفت طی سفری که به استان کهگیلویه و بویر‌احمد داشت، با بیان اینکه با برخی ایرادهایی که به دولت گرفته می‌شود موافقم، گفت: جریان اقتصادی کشور به سمت خوبی در حال حرکت است. مسیری که می‌رویم درست است، زیرا تورم را کنترل کرده و به دنبال جلب سرمایه‌گذار خارجی هستیم.  او در ادامه صحبت‌هایش به شرایط سال ۸۴ اشاره کرد و گفت:‌ از آنجا که در دولت‌های مختلف بوده‌ام وضع سال ۸۴ را به خوبی می‌دانم و آمار می‌گوید وضع اقتصادی ما در نیمه سال ۸۴ از نظر تولید و بیکاری و جذب سرمایه‌ استثنا بود، اما همان موقع هم عده‌ای می‌گفتند پول نفت کجا رفت و چرا سر سفره مردم نرفت. زنگنه ادامه صحبت‌هایش را به کارشکنی‌‌های برخی کشورهای منطقه اختصاص داد و گفت:‌ ما امروز مشکلات زیادی در منطقه داریم و تعدادی کشورها هستند که تلاش زیادی برای جلوگیری از پیشرفت ایران می‌کنند. وی در این باره افزود: زمانی که یادداشت تفاهمی با شرکتی بین‌المللی امضا می‌کنیم، بعضی‌ها آنها را فرا می‌خوانند و می‌گویند چرا با آنها تفاهم‌نامه امضا کرده‌اید و دیگر با شما کار نمی‌کنیم و اگر خواهان کار با ما هستید با ایران همکاری نکنید.

سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری برای نوسازی

وزیر نفت با اشاره به اینکه بسیاری از تاسیسات مناطق نفتخیز کشور مستهلک است، گفت: نوسازی تاسیسات مناطق نفتخیز ایران به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌‌  نیاز دارد. زنگنه در ادامه عنوان کرد: از عمر این تاسیسات بیش از ۶۰ سال می‌گذرد و مستهلک شده است؛ روزانه ۲۰ مورد سوراخ لوله‌های نفت به ما گزارش می‌شود. وی با اعلام اینکه در صورتی‌که وضعیت تولید نفت خوب باشد، مشکلات دیگر هم رفع می‌‌شود، گفت: نوسازی تاسیسات نفتی ضروری است.

اگر پتروشیمی‌ها نبودند

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست شورای اداری گچساران گفت: اگر بخش پتروشیمی نبود تحریم‌ها قابل تحمل نبود، هم اکنون بزرگترین قلم صادراتی غیر نفتی ما محصولات پتروشیمی است. آنطور که بیژن زنگنه در این نشست اعلام کرد؛ «ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی کشور در پنج سال گذشته به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است، این در حالی است که در دولت اصلاحات ارزش تولید پتروشیمی ما یک میلیارد دلار بود.» او در ادامه تاکید کرد: یکی از اولویت‌های اساسی در دولت به‌ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی سرمایه‌گذاری روی صنایع پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی نفت است و یکی از راهکارهای تحقق افزایش میزان صادرات غیرنفتی و سرمایه‌گذاری در حوزه نفت بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و استفاده از فناوری‌های روز دنیا است.

وی بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت کشور هم اینک بیش از ۵ تا ۶ میلیارد دلار در حوزه صنایع پتروشیمی و سرمایه‌گذاری مربوط به صنعت نفت برنامه‌ریزی شده که تامین این میزان اعتبار و بودجه از توان دولت خارج است. زنگنه همچنین در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به احداث چند مجتمع پتروشیمی در این استان گفت: شهرستان گچساران در صنعت نفت ۸۰ تا ۹۰ سال سابقه دارد، هم‌اکنون پروژه احداث پتروشیمی این شهرستان با ۵۰ درصد پیشرفت همراه بوده و تاکنون یک میلیارد دلار در این طرح هزینه شده است. وی همچنین از اختصاص یک میلیارد دلار برای ساخت پتروشیمی دهدشت خبرداد و اعلام کرد که به‌زودی خوراک آن تامین می‌شود. وزیر نفت ادامه داد: سرمایه‌گذاری پتروشیمی بویراحمد یک میلیارد دلار است و با افتتاح آن تحول چشمگیری در مرکز استان رخ خواهد داد، مجوزهای ساخت این پتروشیمی صادر شده و مطالعه زیست محلی و اجتماعی آن نیز باید اجرا شود.

زنگنه ادامه داد: گچساران به‌زودی افزون بر حوزه نفت یکی از قطب‌های پتروشیمی آینده کشور خواهد شد و آنچه امروز از آن سخن می‌گوییم تولید بیش از یک میلیون تن محصول نهایی پتروشیمی در آینده خواهد بود. وی تصریح کرد: طرح‌های پلی‌اتیلن دهدشت و گچساران اجرا می‌شود که دارای ارزش افزوده خوبی هستند و زنجیره را تکمیل می‌کنند و در واحد جی‌جی‌پی دنا، ۱۰۰ کارخانه می‌تواند در بخش پایین‌دست و صنایع تکمیلی فعالیت کند. وزیر نفت گفت: زنجیره پایین دست تولید پروپیلن، قوی‌تر از اتیلن است و به همین دلیل در آن منطقه کارخانه‌های زیادی در پایین‌دست ایجاد خواهد شد. وی گفت: بدون شک اثر اشتغال‌زایی بهره‌برداری از مجتمع‌های پتروشیمی بیشتر از نفت خواهد بود. به گفته زنگنه «با این پروژه‌ها استان کهگیلویه و بویر‌احمد، استانی صنعتی می‌شود و از استان فارس هم پیش خواهد افتاد.» او در نشست خود با مسوولان استان کهگیلویه و بویر احمد، ادامه داد: الان استان خوزستان و عسلویه را که کنار بگذاریم بیشترین پتروشیمی‌ها را در کرمانشاه و اینجا خواهیم داشت و استان شما ۶ پتروشیمی مادر خواهد داشت. هم اکنون پنج مجتمع عظیم پتروشیمی در گچساران درحال احداث است.