به گفته حبیب‌الله بیطرف، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری «برای جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت از الگوی EFQM که مدل کیفیت اروپا است استفاده شده.» بیطرف الگوی کیفیت دمنیگ ژاپن، الگوی کیفیت بالدریج آمریکا و مدل کیفیت (EFQM) اروپا را الگوهای مطرح تعالی برشمرد و تصریح کرد: در میان این سه الگو، الگوی کیفیت اروپا از نظر فراگیری و اثربخشی امتیازهای بیشتری دارد و با توجه به مزیت‌های این الگو، برای جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت از الگوی EFQM استفاده شده است.به گفته بیطرف، شورای سیاست‌گذاری جایزه سرآمدی که از وزیر نفت، معاونان او، مدیران عامل شرکت‌های اصلی و مجموعه ارزیابان ذی‌صلاح تشکیل می‌شود، وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت عالی بر فرآیند برگزاری و چگونگی انجام مراحل مختلف جایزه را به عهده دارند و در سال جاری دو جلسه برگزار کرده‌اند.

رقابت، موتور محرک توسعه

اما بر اساس اخبار منتشر شده از این رویداد، بیژن زنگنه در مراسم نخستین دوره جایزه «سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت» گفت: زمانی فکر می‌کردم علت اصلی اینکه جوامع پیشرفته در مساله کسب و کار به ارتقای تکنولوژی می‌پردازند، چیست. به گزارش خبرگزاری فارس، زنگنه در ادامه گفت:‌ نیمه دوم سال ۸۴ در دانشگاه بودم و این بحث مطرح بود که چرا ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضعیف است. دلایل مختلفی برای این مشکل مطرح شد. برای من هم این سوال مطرح بود که چرا پژوهش و خلق فناوری و همچنین توسعه فناوری در ایران صورت نمی‌گیرد اما در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد. آیا ژن آنها فرق دارد یا این موضوع در کشورهای دیگر دستوری است؟ به این موضوع خیلی فکر کردم و همچنین دنبال این سوال بودم که موتور محرک توسعه کسب و کار در کشورهای پیشرفته چیست. برای این سوال‌ها فقط به یک جواب رسیدم و آن مساله رقابت بود.

زنگنه با تاکید بر اینکه موضوع رقابت بسیار جدی است، اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته مارک تلفن همراه همه افراد نوکیا بود اما در حال حاضر مارک تلفن همراه کمتر کسی نوکیا است، زیرا نوکیا در جریان رقابت حذف شده است.وی به سخنان یک ژاپنی اشاره کرد و گفت: یک فرد ژاپنی زمانی به یکی از همکاران من گفته بود که همه توقع دارند کشور ژاپن هر سال کیفیت محصولات خود را افزایش دهد و قیمت محصولات را کاهش دهد، اما ایران چه کاری در نفت می‌کند. وزیر نفت با بیان اینکه «رقابت» اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه تکنولوژی ارتقا یابد، افزود: رقابت و توسعه تکنولوژی یک امر انتخابی نیست، بلکه تلاش برای حیات و ممات است. من همواره از شرکت‌های بین‌المللی نفت سوال می‌کردم که قیمت نفت چه می‌شود. یکی از آنها به من پاسخ داد ما از قیمت نفت گذشته‌ایم و فقط برای کاهش هزینه‌ها تلاش می‌کنیم.

رابطه مغشوش شرکت نفت و گاز با دولت

وی در ادامه با اشاره به روابط بین دولت با شرکت گاز و شرکت نفت گفت: جایی که جنبه انحصاری وجود داشته باشد، ارزیابی بسیار سخت است. در حال حاضر وضع روابط شرکت گاز و شرکت نفت با دولت بسیار مغشوش است و مغشوش‌تر از این نمی‌شود. در همین راستا ۲۰ روز پیش دستور دادم که راهکارهای مجدد تعامل بین دولت و شرکت نفت و شرکت گاز تدوین شود. وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت با اداره کل فرق دارد، گفت: در مورد سرآمدی و بهبود مستمر ۱۲ سال پیش برنامه‌ای نوشتم و به مجلس دادم. ۴ سال پیش هم این موضوع را تکرار کردم. بهبود مستمر یک اصل است. ما در جایزه سرآمدی به دنبال کار نمایشی نیستیم و هدف ثمربخشی است.زنگنه ادامه داد: ارزیاب‌ها باید از بیرون و مستقل باشند و در عین حفظ چارچوب‌ها باید با جامعه جهانی پیوند داشته باشیم.

 

لغو آزمون استخدامی وزارت نفت

وی اما در جمع خبرنگاران برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت در سال ۹۶ را منتفی دانست. در همین راستا وزارت نفت به‌طور رسمی اعلام کرد: آزمون استخدامی این وزارتخانه تا انجام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری آزمون جدید لغو شده است. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، در اطلاعیه وزارت نفت آمده است: با عرض پوزش از همه ثبت نام‌کنندگان در آزمون، باتوجه به ابلاغ قضایی، لغو آزمون اعلام و مبالغ پرداختی متقاضیان به ایشان بازپرداخت خواهد شد. بر اساس این گزارش افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه دریافت وجوه ثبت نام از تاریخ ۲۲/ ۱۲/ ۹۶ به پایگاه اطلاع‌رسانی http:/ / azmoon.nioc.ir مراجعه کنند. درباره برگزاری آزمون جدید، پس از انجام هماهنگی‌های لازم اطلاع‌رسانی خواهد شد. در این اطلاعیه یادآور شده است: «اگر کسانی نسبت به اعلام شماره حساب برای پس‌گرفتن وجه پرداختی برای ثبت نام اقدام نکنند، این موضوع به منزله تقاضای ایشان برای ثبت نام در آزمون استخدامی جدید تلقی شده و هنگام اعلان برگزاری آزمون جدید، این عده نیازی به ثبت نام دوباره نخواهند داشت.»

از لایه نفتی پارس جنوبی تا فرزادB

وزیر نفت همچنین درباره سفر اخیرش به هند به همراه رئیس‌جمهوری به خبرنگاران گفت: در این سفر درباره برداشت نفت با هندی‌ها مذاکره کردیم، بحث دیگر درباره توسعه میدان فرزاد B بود که پیشرفت خوبی داشت؛ به‌طور کلی در اصول با یکدیگر توافق داشتیم و امیدواریم در جزئیات هم به نتیجه برسیم.

به گزارش «شانا» زنگنه درباره اینکه آیا توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به شرکت دانمارکی مرسک واگذار می‌شود، با بیان اینکه ادغام شرکت مرسک با توتال فرانسه نهایی شده است، افزود: توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به‌راحتی به توتال سپرده نمی‌شود. وزیر نفت درباره آغاز بخش دوم ساخت خط لوله گازی تاپی نیز گفت: خط لوله انتقال ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) هر زمان اجرایی شد درباره آن صحبت می‌کنیم. به گفته زنگنه «ترانزیت نفت عراق منتفی نشده است.»