در مراسم رونمایی از درگاه ملی انرژی و ترازنامه هیدروکربوری کشور (نسخه سال ۹۴) که روز گذشته در محل موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و با حضور خبرنگاران برگزار شد، علی مبینی دهکردی، رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به تاکید وزیر نفت برای دسترسی عموم جامعه، رسانه‌ها و پژوهشگران به داده‌های حوزه انرژی گفت: تلاش می‌کنیم دامنه این ترازنامه انرژی را به سطوح استانی برای مشارکت بیشتر گسترش دهیم.

رئیس‌ موسسه مطالعات انرژی، سه هدف اصلی فعال‌سازی درگاه ملی انرژی را «کاستن از شدت مصرف انرژی در ایران، شفاف‌سازی و عمومی‌سازی اطلاعات و پالایش داده‌ها به این شکل که اعداد و ارقام معتبر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد»، اعلام کرد. به گفته مبینی دهکردی، اطلاعات درگاه ملی انرژی علاوه بر مفید بودن برای پژوهشگران، دانشجویان و فعالان رسانه، به خصوص برای سرمایه‌گذاران حوزه انرژی مفید است، زیرا بخش صنعت انرژی ایران فرصت‌های بی‌شماری برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی دارد که می‌توان با تکیه بر اطلاعات و آمار و ارقام پتانسیل‌های آن را کشف کرد.

در ادامه این نشست، حامد حوری جعفری، دانشیار رئیس پژوهشکده فناوری موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی که مسوولیت اجرایی درگاه ملی انرژی را نیز بر عهده دارد، درباره ترازنامه هیدروکربوری کشور گفت: این ترازنامه دربرگیرنده تمام اطلاعات حوزه انرژی به‌صورت سالانه در سیستم انرژی کشور است. این اطلاعات، داده‌های مربوط به اکتشاف، حفاری، تولید، انتقال حامل‌های اولیه، فرآورش، پالایش، تبدیل در نیروگاه، انتقال، توزیع، ذخیره‌سازی و مصرف نهایی را شامل می‌شود. به گفته حوری‌جعفری «ترازنامه سالانه انرژی مرجعی مورد تایید است که اطلاعات آن با استعلام رسمی از سوی سازمان‌های مرتبط در دسترس عموم مردم و پژوهشگران قرار گرفته است.»

دسترسی به داده‌های حوزه نفت و گاز کشور از این جهت از اهمیت بسزایی برخوردار است که می‌توان بر اساس این داده‌ها، مسیر انرژی کشور در «تولید» و «مصرف» را مشخص کرد. از نگاه مبینی‌دهکردی «اگر ما در جامعه نیازمند ایجاد اشتغال هستیم، باید بدانیم منابع ما در کجا هدر می‌رود تا بتوانیم جلوی هدررفت آن را بگیریم. اگر با مشکل آلایندگی مواجه هستیم، باید عنصر آلاینده را پیدا کنیم و بدانیم چطور این عنصر به جای ثروت‌آفرینی برای کشور هزینه‌سازی می‌کند. به این ترتیب اگر مصرف انرژی در کشور، به واسطه داده‌های موجود مدیریت شود، هزینه سرمایه‌گذاری برای توسعه بالادست صنعت نفت یا ایجاد اشتغال به میزان قابل توجهی تامین می‌شود.»

بر اساس اطلاعاتی که روز گذشته در این نشست اعلام شد، در ایران روزانه بیش از یک میلیون بشکه معادل نفت خام، تنها در بخش خانگی (که بخشی غیرمولد است) مصرف انرژی داریم. این رقم ۳ تا ۴ برابر متوسط مصرف دنیا است. علت رتبه‌دار بودن ایران در مصرف انرژی در بخش خانگی این است که در این بخش اشکالات فراوانی در عایق‌بندی‌ها، تاسیسات گرمایشی و لوازم خانگی وجود دارد که باعث تلفات ۷۰ درصدی انرژی می‌شود. این در حالی است که می‌توان با افزایش آگاهی در این زمینه به وسیله آمارهای موجود و جلب مشارکت مردم، ۴۰ تا ۵۰ درصد از هدررفت را ذخیره کرد. به‌طور کلی شدت مصرف انرژی در ایران از میانگین جهانی ۵/ ۴ برابر بیشتر است که پژوهشگران موسسه مطالعات انرژی امیدوارند با استفاده از اطلاعات درگاه ملی انرژی، هوشیاری کافی برای پیشگیری از این روند مخرب ایجاد شود. آدرس اینترنتی درگاه ملی انرژی www.iranenergy.info.ir است.