به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات روز گذشته تحت تاثیر اقدامات شدیدتر چین برای وضع تعرفه بر کالاهای آمریکایی قرار گرفت. بر اساس این گزارش چین اعلام کرده است برای ۱۰۶ قلم دیگر از کالاهای آمریکایی از جمله محصولات کشاورزی خودرو، محصولات شیمیایی، پلاستیک و... ۲۵ درصد تعرفه اعمال خواهد کرد. این اقدام چین پاسخی به سیاست اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا است که اخیرا با دستور دونالد ترامپ با هدف حمایت از تولید داخلی اجرایی شده است.

با آغاز جنگ تجاری میان چین و آمریکا به‌عنوان دو قدرت اقتصادی، این پیش‌بینی وجود دارد که رشد جهانی اقتصاد تحت تاثیر منفی این رویدادها قرار گیرد. کند شدن رشد جهانی اقتصاد می‌‌تواند منجر به کم شدن تقاضای نفت شود.از دیگر سو انتظار برای افزایش سطح انبارهای نفتی آمریکا نیز در روز گذشته تبدیل به عاملی برای افت قیمت‌ها شد. آمار رسمی سطح ذخایر انبارهای نفتی آمریکا چهارشنبه شب (به وقت ایران) اعلام می‌شود و تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز اطلاعات رسمی اعلام نشده‌اند.

 با این حال با توجه به قرار داشتن در فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها و همچنین رشد روزافزون تولید نفت خام در آمریکا، این انتظار وجود دارد که مانند هفته قبل، سطح ذخایر نفت خام آمریکا همچنان با رشد همراه باشد. پیش‌بینی‌ها رشد ۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام تجاری آمریکا را تخمین می‌زنند.به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات روز گذشته (تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت ۱۸ به وقت تهران) ۲۰/ ۱ دلار کاهش داشته و به ۹۲/ ۶۶ دلار بر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز تحت تاثیر عوامل منفی روز گذشته با افت ۲۹/ ۱ دلار در هر بشکه مواجه شد تا به قیمت ۲۵/ ۶۲ دلار بر هر بشکه معامله شود.

 

نقاط قوت بازار

اگرچه بازار جهانی نفت روز گذشته در مقابل عوامل منفی بازار مقاومت خود را از دست داد، اما نقاط مثبتی نیز برای تکیه کردن به آنها دارد. تحرکات روسیه و اوپک برای یک همکاری بلندمدت و تشکیل یک کارتل نفتی جدید یکی از این نقاط مثبت است. آن‌طور که وزیر انرژی روسیه اعلام کرده، ممکن است بعد از انقضای زمان اجرای توافق کاهش تولید نفت در پایان سال ۲۰۱۸ یک سازمان مشترک برای همکاری بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تشکیل شود. از دیگر سو آمارهایی که از «کمترین میزان تولید اوپک در طول اجرای طرح کاهش تولید حکایت دارد» عامل دیگری است که بازار می‌تواند به آن خوش‌بین باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تولید نفت اوپک در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ به میزان ۴۲۵ هزار بشکه در روز نسبت به میانگین تولیدات در سال ۲۰۱۷ کاهش داشته است. این آمار از سوی شرکتی که عرضه تولیدات اوپک را پیگیری و پیش‌بینی می‌کند، در روز سه‌شنبه به رویترز اعلام شده است. بر اساس اطلاعات موجود، عرضه نفت از سوی ۱۴ کشور عضو اوپک در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ به‌طور میانگین ۲۷/ ۳۲ میلیون بشکه در روز بوده است که کاهش ۴۲۵ هزار بشکه‌ای در روز را نشان می‌دهد. طبق اعلام شرکت Petro-Logistics این میزان کاهش، کمترین سطح از حدود ۱۵ ماه قبل به این سو است. یکی از عوامل تاثیرگذار بر این میزان کاهش در تولیدات اوپک، افت غیرارادی تولید نفت در ونزوئلا ارزیابی می‌شود. بحران اقتصادی در ونزوئلا فشار زیادی بر صنعت نفت این کشور وارد کرده و روند تولید آن را در سراشیبی قرار داده است.

طبق یک نظرسنجی از سوی بلومبرگ، تولید نفت ونزوئلا در ماه مارس نسبت به فوریه با کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای همراه بوده و احتمالا به ۵۱/ ۱ میلیون بشکه رسیده است. به این ترتیب است که در مقایسه با سه ماهه سال گذشته، عرضه نفت از سوی اوپک با کاهش ۱۱۳ هزار بشکه‌ای در روز همراه بوده است. کشورهای عضو اوپک، روسیه و شمار دیگری از تولیدکنندگان غیراوپک با هدف تقویت قیمت‌ها، موافقت کردند تولیدشان را از ژانویه سال ۲۰۱۷ به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز محدود کنند.در کنار عوامل یاد شده، نمی‌توان از عوامل ژئوپلیتیک به‌عنوان موتور محرک رشد قیمت‌ها چشم‌پوشی کرد. اختلافات میان عربستان و ایران و حضور عربستان در جنگ یمن که هر از چندگاهی باعث حمله به خاک این کشور از سوی حوثی‌های یمنی می‌شود، از جمله ریسک‌هایی هستند که تبدیل به سوخت رشد قیمت نفت شده‌اند.

 در تازه‌ترین اتفاق، روز سه‌شنبه حوثی‌ها به یک تانکر نفتی عربستان سعودی حمله کرده‌اند، این را عربستان اعلام کرده و محل حمله را نیز آب‌های نزدیک شهر بندری حدیده یمن اعلام کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان با تروریستی توصیف کردن این حمله در توییترش نوشت: «این حمله تاثیری بر فعالیت اقتصادی ما نخواهد داشت و عرضه نفت را مختل نخواهد ساخت.» به گفته منابع نفتی عربستان «فعالیت‌های نفتی و نقل و انتقال نفت بعد از این حمله به‌صورت عادی تداوم یافته و تدابیر امنیتی در اطراف تاسیسات نفتی، پس از حمله مذکور افزایش نیافته است.» با این حال به نظر می‌رسد سعودی‌ها نگران آینده هستند، زیرا یک منبع سعودی به رویترز گفته است: هرچند این حمله تاثیری نداشته، اما سوال اصلی این است که آیا این حملات ادامه خواهند داشت یا خیر. با وجود وقوع چنین اتفاقی که یک ریسک ژئوپلیتیک به شمار می‌رود؛ به نظر می‌رسد توجه بازار بیشتر به سمت جنگ تجاری آمریکا و چین و سطح ذخایر نفت خام تجاری ایالات متحده معطوف بوده است زیرا حمله اخیر نه باعث رشد قیمت‌ها شد و نه عاملی برای جلوگیری از ریزش بیش از اندازه آن.