غلامرضا مشایخی در مراسم معرفی مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی اظهار کرد: ۴۵ هزار روستا از مجموع ۵۳ هزار روستای کشور قابلیت گاز‌رسانی دارند که تا‌کنون به بیش از ۲۴ هزار روستا گاز‌رسانی شده است.وی ادامه داد: گاز‌رسانی به پنج هزار روستای کشور امسال در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود با گاز‌رسانی به آنها، ۲۹ هزار روستا برابر با ۸۳ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

معاون امور برنامه‌ریزی گاز‌رسانی شرکت ملی گاز ایران با یادآوری وجود یک هزار و ۲۵۷ شهر در کشور بیان کرد: یک هزار و ۱۲۰ شهر برابر با ۹۶ درصد شهرهای کشور تا‌کنون از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.مشایخی افزود: گاز رسانی به ۴۲ شهر امسال در برنامه کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد که با اتمام آن، ۹۸ درصد شهرهای کشور گاز‌دار می‌شوند. وی گفت: ۱۸۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی سال ۹۶ در کشور مصرف شد که بخش عمده آن با افزایش هشت درصدی در حوزه نیروگاهی مورد استفاده قرار گرفت.معاون امور برنامه‌ریزی گاز‌رسانی شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی سال گذشته روزانه از میدان‌های گازی کشور برداشت شد که با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و راه‌اندازی طرح‌های جدید پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۹۷ به ۹۰۰ میلیون متر‌مکعب افزایش یابد.

مشایخی ادامه داد: با توجه به زیر‌ساخت‌ها و خطوط گازی جدیدی که در حوزه گاز‌رسانی انجام شده، سال گذشته در هیچ‌یک از استان‌ها حتی در سرشاخه‌ها، قطعی گاز رخ نداد و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز قطعی اتفاق نیفتد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۶ و چهار دهم درصد از روستاهای استان مرکزی گاز طبیعی دارند. معاون امور برنامه‌ریزی گاز‌رسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: امسال ۶ و پنج دهم میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به استان مرکزی اختصاص داده شده است. استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر‌مربع نزدیک به ۲ درصد از گستره ایران را به خود اختصاص داده است. بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در مناطق گوناگون استان مرکزی فعالیت می‌کنند که ۲ هزار عدد از آنها در زمره صنایع کوچک و متوسط قرار دارند.

ابراز تاسف از مصرف بالای گاز

همچنین به گزارش «ایسنا» مدیر گاز‌رسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: طی ۲ دهه‌ گذشته گازرسانی در کشور با رشدی بین ۱۰ تا ۱۲ درصدی مواجه بوده است. سعید مومنی در مراسم تکریم و معارفه‌ مدیران قدیم و جدید شرکت گاز فارس از مصرف بالای گاز در ایران ابراز تاسف کرد و گفت: یکی از استراتژی‌های شرکت ملی گاز ایران این است که جایگاه کشور در بحث تجارت خارجی به سطح واقعی خود برسد؛ اما با مصرف بالای داخلی باید کارهای زیادی برای پیشبرد این استراتژی انجام داد. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به راندمان مصرف نیروگاه‌های کشور گفت: راندمان نیروگاه‌های کشور بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است و این به معنای هدر رفت بسیار بالا در گاز دریافتی این واحدها است، اگر نتوانیم با بهینه‌سازی نیروگاه‌ها و تجهیزات استاندارد به کیفیت در ارائه خدمات برسیم، طبیعی است که این منبع خدادادی هم از بین خواهد رفت. مومنی تاکید کرد در بخش گاز خانگی نیز باید ساخت و استفاده از تجهیزات گازی خوب را در دستور کار قرار دهیم.وی با تصریح بر این موضوع که نرخ خدمات گاز ارزان‌ترین نرخ در کشور است، گفت: در بسیاری از بخش‌ها حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان برای هر مترمکعب هزینه می‌شود، در حالی‌که میانگین استفاده برای مردم حدود ۹۶ تومان می‌شود. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه استفاه بهتر از انرژی موجب توسعه ملی، ارزآوری و رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد، به صادرات گاز ایران اشاره و اضافه کرد: روزانه حدود ۴۶ میلیون مترمکعب گاز به کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان صادر می‌شود.