سیدمحمدرضا موسوی‌خواه با اشاره به افزایش ۳/ ۱۳ درصدی مصرف سوخت در نوروز امسال گفت: با توجه به اینکه امسال قیمت سوخت تغییر نکرده بود پیش‌بینی می‌شد که مسافرت‌های نوروزی به نحو چشمگیری افزایش یابد و طبق پیش‌بینی‌ها رکورد مصرف بنزین در یک روز شکسته شد و از مرز ۱۱۶ میلیون لیتر عبور کرد. وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که توزیع روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت با نفتکش آن‌هم در شرایطی که حجم سفرها به شکل قابل توجهی افزایش یافت و تردد در محورهای مواصلاتی در بالاترین سطح جریان داشت، کار بسیار سختی بود که با اقدام‌های انجام شده، توزیع سوخت بدون هیچ مشکلی انجام شد و باید از همه افرادی که در این زمینه تلاش کردند، تشکر کرد.

وی با بیان اینکه باوجود مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز در ایام نوروز خوشبختانه مشکلی در زمینه سوخت‌رسانی وجود نداشت، گفت: با توجه به اینکه مصرف سوخت در نیمه نخست سال به واسطه سفرهای نوروزی و سفرهای تابستانی بیشتر از نیمه دوم سال است هم اکنون سوخت ذخیره به اندازه کافی داریم. وی با بیان اینکه حجم ذخایر سوختی کشور بسیار مطلوب است و کمبودی از نظر ذخایر نداریم، افزود: در نیروگاه‌ها ۷/ ۲ برابر بیشتر از پارسال ذخیره‌سازی شده است و در انبارها نیز بیش از ۲ برابر سال گذشته ذخیره‌ نفت‌گاز داریم. افزون بر این، ذخایر بنزین کشور تقریبا ۵/ ۱ برابر افزایش یافته است.  موسوی‌خواه افزود: در شرایطی حجم ذخایر سوختی کشور در وضع مطلوب قرار دارد که اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار تولید قرار نمی‌گرفت برای تامین نیاز کشور باید روزانه حداقل ۲۸ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره واردات بنزین گفت: برای سه ماه نخست امسال میانگین ۹ میلیون لیتر اعلام شده که البته نیازی به آن نیست و در صورت مصرف نشدن، بنزین وارداتی ذخیره خواهد شد، افزون بر این، به‌طور حتم مقدار واردات بنزین در سه ماه دوم امسال به نصف این رقم می‌رسد.

فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای طرح کهاب

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از انتشار فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای طرح کهاب (جمع‌آوری و بازیافت بخارات بنزین) خبرداد. موسوی‌خواه با تاکید بر اینکه تداوم اجرای طرح کهاب نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: به همین منظور فراخوانی آماده شده است که اردیبهشت منتشر خواهد شد و بر این اساس، افراد و شرکت‌ها می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در این طرح اعلام آمادگی کنند. وی افزود: با بانک تجارت در این زمینه مذاکراتی شده و این بانک یکی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در طرح کهاب است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه «کهاب» طرحی زیست محیطی است که بخارهای بنزین را جمع‌آوری و به بنزین تبدیل می‌کند، ادامه داد: پایه این طرح داخلی نیست و در ایران تجربه آن را نداشته‌ایم.   وی تاکید کرد: ما هم‌اکنون به دنبال یک سرمایه‌گذار هستیم که می‌تواند از دانش فنی یا شریک خارجی استفاده و طرح را اجرا کند، ما تضمین می‌کنیم که بنزین استحصال شده را خریداری کنیم و پیش‌بینی می‌شود سرمایه طرح همراه با سود آن ظرف مدت سه تا هفت سال بازگردد. موسوی‌خواه تصریح کرد: با این روش هم متخصصان طرح را اجرا می‌کنند، هم سرمایه‌گذار منتفع می‌شود و دولت هم هزینه‌ای بابت اجرای طرح نمی‌پردازد.