به گزارش رویترز، امین ناصر، مدیر اجرایی شرکت آرامکو موافقت‌نامه‌هایی را با شرکت‌های هانیول و تکنیپ به امضا رسانده تا فناوری تولید محصولات پتروشیمی برای استفاده در مجتمع شیمیایی چند میلیارد دلاری‌ که آرامکو در حال بررسی ساخت آن در پالایشگاه پورت آرتور است را مورد مطالعه قرار دهد.

برایان کافمن، مدیر اجرایی شرکت موتیوا گفت: «این موافقت‌نامه‌ها نشان دهنده برنامه ما برای توسعه بخش پتروشیمی شرکت است. » کافمن همچنین گفت: شرکت موتیوا در حال بررسی افزایش ظرفیت پالایشی خود از ۶۰۳ هزار بشکه به یک یا ۵/ ۱میلیون بشکه در روز است که می‌تواند این شرکت را به بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه جهان بدل کند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که در حال اتمام سفر دو هفته‌ای خود به آمریکاست، به همراه وزرای انرژی عربستان و آمریکا در مراسم امضای این موافقت‌نامه‌ها حضور داشتند. واحد آروماتیک این پالایشگاه که در آن قرار است از فناوری شرکت هانویل استفاده شود، بنزن و پاراکسیلن، به‌عنوان دو فرآورده بنزین را به سالانه ۲ میلیون تن خوراک مورد نیاز مجتمع‌های شیمیایی و پلاستیک‌سازی تبدیل خواهد کرد.

همچنین قرار است با استفاده از فناوری شرکت تکنیپ سالانه ۲ میلیون تن اتیلن تولید شود که از آن برای ساخت پلاستیک استفاده شود. شرکت موتیوا در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم نهایی در مورد سرمایه‌گذاری در مجتمع پتروشیمی پورت آرتور تا سال ۲۰۱۹ اتخاذ نخواهد شد. کافمن همچنین هیچ بازه زمانی برای توسعه احتمالی ظرفیت پالایش نفت خام پالایشگاه پورت آرتور مشخص نکرد. وی گفت: «ما در حال ارزیابی این مساله هستیم. ما داریم این موضوع را برای آینده مطالعه می‌کنیم.»