مقاومت طلای سیاه در مقابل ریزش قیمت

هرچند رشد تعداد دکل‌های حفاری به‌طور معمول به‌عنوان عامل فشار بر قیمت‌ها شناخته می‌شود اما اتفاقی همچون حمله به یک پایگاه هوایی در سوریه بر رشد قیمت نفت بی‌اثر نبوده است. به گزارش رویترز، بازارهای نفت روز گذشته به دنبال گزارش‌هایی که از حمله نیروهای آمریکایی به یک پایگاه هوایی بزرگ در سوریه حکایت داشت (و از سوی پنتاگون تکذیب شد)، به تحولات این کشور چشم دوخته‌اند.

به این ترتیب بازار نفت میان عواملی همچون ریسک‌های ژئوپلیتیک و فشار ناشی از جنگ تجاری میان آمریکا و چین در نوسان است. در این میان روز گذشته شانس بازار نفت برای رشد بیشتر بوده است. بازار نفت روز جمعه در پی شدت گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین با افت حدودا ۲ درصدی همراه شد. رئیس‌جمهور آمریکا پس از آنکه چین بر ۱۰۶ قلم کالای آمریکایی دیگر به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرد، تهدید کرد واردات کالاهای چینی تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار را هدف تعرفه‌های جدید قرار می‌دهد. چین نیز در پاسخ به آمریکا اعلام کرد «با وجود اینکه آغازگر جنگ تجاری نبوده‌ایم اما به هر قیمتی شده در مقابل آمریکا خواهیم جنگید.»

 در پی این جنگ تجاری که میلیاردها دلار از معاملات دو طرف را مشمول تعرفه کرده، احتمال آسیب دیدن رشد اقتصاد جهانی از سوی کارشناسان مطرح است. با کند شدن رشد جهانی اقتصاد که می‌تواند یکی از نتایج حاصل از جنگ تجاری باشد، تقاضای نفت با کاهش همراه شده و به واسطه مازاد عرضه‌ای که در پی آن ایجاد خواهد شد، قیمت‌ها با افت مواجه می‌شوند.بر‌اساس گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در معاملات روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) با ۲۰ سنت رشد همراه شد و به ۲۶/ ۶۲ دلار رسید. قیمت نفت برنت نیز ۴۱ سنت رشد قیمت داشت و با قیمت ۵۲/ ۶۷ دلار بر بشکه معامله شد.

نگرانی بازار نفت از جنگ تجاری

آنطور که فعالان بازار عقیده دارند، بازار نفت در حال حاضر نگران بالا گرفتن تنش‌های جنگ تجاری میان چین و آمریکا است. این فعالان همگی بر این باورند که بیشتر شدن نزاع تجاری میان چین و آمریکا می‌تواند رشد اقتصاد جهانی و رشد تقاضای نفت را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ریزش قیمت‌ها شود. در چنین شرایطی تنها نقطه امید بازار، اجرای موفق توافق کاهش تولید اوپک است. از نگاه کارشناسان وضعیت فعلی بازار نفت به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد قیمت‌ها امکان رشد بیشتر را نیز دارند زیرا کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به کاهش عرضه نفت به بازار پایبند بوده‌‌اند و به این واسطه سطح ذخایر جهانی نفت خام با کاهش همراه شده است.توافق کاهش تولید نفت از ابتدای سال ۲۰۱۷ میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک آغاز شد. بر اساس این توافق، ائتلاف کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش روزانه ۸/ ۱ میلیون بشکه از مجموع تولیداتشان متعهد شدند. این توافق به منظور جلوگیری از عرضه بیش از اندازه نفت به بازار جهانی و حمایت از رشد قیمت‌ها اجرایی شد و تا پایان سال جاری میلادی تداوم خواهد داشت.

به این ترتیب با وجود حساسیتی که نفت در برابر تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا دارد، اجرای توافق کاهش تولید و چشم‌انداز تداوم این طرح در سال ۲۰۱۹ که از سوی بزرگان اوپک اعلام شد، زمینه حمایت از قیمت طلای سیاه را فراهم کرده است.به گزارش رویترز، در بازارهای نفت فیزیکی، عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است روز دوشنبه اعلام کرد قیمت فروش نفت در ماه مه را ثابت نگه می‌دارد. از طرفی نفت خام تولید شده در غرب آسیا، برای تحویل در ماه آوریل با کاهش همراه خواهد بود. این بیشترین سطح کاهش در پنج ماه گذشته خواهد بود.

ریسک کاهش سرمایه‌گذاری

در حالی‌که تعداد زیادی از کالاهای صادراتی آمریکا به چین در حال حاضر مشمول تعرفه شده‌اند، این نگرانی از سوی فعالان بازار مطرح است که چین با بالا گرفتن اختلاف‌ها به سمت اعمال تعرفه بر نفت و گاز آمریکا نرود. استفن اینز، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: هرچند این احتمال وجود دارد که تشدید جنگ تجاری بر رشد اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد، اما نگرانی واقعی این است که چین، بر نفت وارداتی از آمریکا هم تعرفه وضع کند.صرف نظر از اثرگذاری جنگ تجاری بر قیمت‌ نفت، تحلیلگران معتقدند تداوم جنگ تجاری بین آمریکا و چین به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نفتی نیز آسیب خواهد زد. این شرکت‌ها پس از چند سال بحران، اخیرا شروع به ترمیم وضعیت خود کرده‌اند و با ریزش دوباره قیمت‌ها احتمال بازگشت آنها به جریان سرمایه‌گذاری بار دیگر با مخاطره همراه خواهد شد.