به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام در بازدید پایان هفته گذشته خود از مراحل پیشرفت طرح‌های توسعه پارس‌جنوبی و ساخت عرشه‌های دریایی در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در عسلویه و بوشهر افزود: امیدواریم تا ابتدای سال ۱۳۹۸ زنجیره دوم تولید طرح‌های در حال توسعه میدان مشترک پارس‌جنوبی تکمیل و محقق شود.

وی مراحل پیشرفت در توسعه این فازها را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته تلاش زیادی صورت گرفت و امسال نیز باید در مسیر توسعه کشور گام‌های موثری برداشته شود. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، بر سرعت‌بخشی به روند اجرای کار و به‌کارگیری نیروهای متخصص برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از فازهای باقی مانده میدان مشترک پارس‌جنوبی تاکید کرد.مشکین‌فام ادامه داد: ۹۷ سالی پرکار برای صنعت نفت ایران و به‌ویژه شرکت نفت و گاز پارس خواهد بود و همه دست‌اندرکاران طرح‌های باقی مانده پارس‌جنوبی باید تلاش کنند تا با توان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، بهره‌برداری از این طرح‌ها را به نتیجه برسانند.

وی خواستار تمرکز بر مدیریت پروژه به منظور کاهش هزینه و زمان اجرای طرح‌های توسعه پارس‌جنوبی شد و گفت: همه تلاش‌مان را به کار بسته‌ایم تا مشکلات پیش روی پیمانکاران را برطرف کنیم. مشکین فام در جریان بازدید از روند پیشرفت ساخت سکوهای دریایی طرح‌های توسعه پارس‌جنوبی در شرکت صدرا در بوشهر اظهار کرد: هم اکنون ساخت ۱۰ عرشه دریایی فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی در این شرکت در دست ساخت و از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس بیان کرد: سکوی دریایی فاز ۲۲، اسفندماه سال گذشته بارگیری شد و در مراحل نهایی مهاربندی قرار دارد. وی اضافه کرد: همچنین سکوی ۲۴ A به‌زودی آماده بارگیری و نصب در آب‌های خلیج فارس می‌شود.از ابتدای توسعه میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی تاکنون ۷۲ میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۸۷ میلیارد دلار افزایش یابد. هم اکنون ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از پارس‌جنوبی تامین می‌شود که با تولید روزانه نفت خام برابری می‌کند. پارس‌جنوبی بزرگ‌ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد، مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ۳هزار و۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، با آغاز بهره‌برداری از اولین سکوی دریایی فاز ۱۴ و دو ردیف شیرین‌سازی گاز در فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی و یک خط لوله جدید، رکورد جدیدی در تولید گاز شیرین در این میدان مشترک به ثبت رسید و ایران آماده سبقت از قطر شد. بر اساس این گزارش، هم اکنون پیشرفت ساخت فاز ۱۴ پارس‌جنوبی در دو بخش پالایشگاه ساحلی و تاسیسات دریایی به حدود ۸۵ درصد رسیده که ویژگی تکمیل مراحل توسعه این فاز مشترک گازی، نصب و راه‌اندازی ۱۸ روزه اولین سکوی دریایی آن در سال ۹۶ با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز است. بر این اساس با راه‌اندازی اولین سکو و احداث خطوط لوله دریایی و خشکی، گاز ترش این سکو به پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی برای شیرین‌سازی و انتقال به شبکه سراسری انتقال داده شده است. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود بر اساس برنامه زمان‌بندی دومین سکوی دریایی این فاز مشترک گازی اردیبهشت ماه امسال برای نصب و راه‌اندازی روانه آب‌های خلیج فارس شود.در مجموع با بهره‌برداری از اولین سکوی دریایی فاز ۱۴ پارس‌جنوبی و افزایش تولید روزانه ۵/ ۱۴ میلیون مترمکعبی برداشت گاز ترش و سپس شیرین‌سازی آن، در مجموع با ثبت یک رکورد جدید ظرفیت تولید گاز شیرین ایران در پارس‌جنوبی به حدود ۵۶۵‌میلیون مترمکعب افزایش یافته است.