هدایت‌الله خادمی با اشاره به شایعه افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: بر‌اساس قانون هدفمندسازی یارانه‌‌ها دولت از سال ۹۲ این اختیار را داشت تا قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد. اما در طول چند سال این کار را انجام نداد. وی در ادامه بیان کرد: در لایحه بودجه ۹۷ دولت خواهان افزایش قیمت حامل‌های انرژی شده بود که مجلس با رقمی که از سوی دولت پیشنهاد شده بود موافقت نکرد و آن رد شد. اما پیش‌بینی می‌شد که در ۶ ماه اول سال ۹۷ یا ۶ ماه دوم آن قیمت‌ حامل‌های انرژی افزایش یابد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: مجلس نهم و حتی مجلس دهم دست دولت را هم در زمینه کارت سوخت و هم در زمینه دونرخی کردن نرخ سوخت باز گذاشته است. دولت نیز می‌تواند نرخ سوخت را دو نرخی کند و تا حدود ۵ تا ۱۰درصد افزایش قیمت داشته باشد.

رشد مصرف بنزین به ۱۰درصد رسید

قیمت بنزین در ایران از خرداد ۹۴ بدون تغییر روی ۱۰۰۰ تومان به ازای هر لیتر باقی مانده و این موضوع به افزایش شدید رشد مصرف بنزین در کشور منجر شده است. به‌طوری‌که میزان مصرف بنزین که در سال گذشته رشد کم‌سابقه حدود ۸ درصدی را تجربه کرده بود، امسال احتمالا با رشد بیشتری مواجه خواهد شد. آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد در سه ماه ابتدای سال متوسط مصرف بنزین بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است. متوسط مصرف بنزین در سه ماه ابتدای سال جاری ۲/ ۸۵ میلیون لیتر بوده؛ در حالی که در مدت مشابه سال پیش این رقم حدود ۳/ ۷۷ میلیون لیتر بوده است. مجموع مصرف بنزین در خرداد ماه امسال با میانگین مصرف روزانه ۶/ ۸۳ میلیون لیتر، به بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر رسید که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر اعلام شده و رشد ۲/ ۱۱ درصدی را در این مدت به همراه داشته است.

در خردادماه امسال روزانه به‌طور میانگین، ۶۸ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بوده که بیانگر کاهش ۸/ ۰درصدی در مصرف این فرآورده است. از ابتدای سال تا پایان خردادماه، روزانه به‌طور میانگین ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر نفت‌گاز مصرف شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل، ۶۴ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بوده و بیانگر رشد ۵/ ۲درصدی مصرف گازوئیل است.