هرچند بیژن زنگنه افزایش کیفیت خودروهای تولیدی را بخش مهمی از جریان کنترل مصرف سوخت می‌داند، اما بسیاری از کارشناسان قیمت‌گذاری اشتباه سوخت در ایران و اختصاص یارانه به آن را از علت‌‌های اصلی مصرف افسارگسیخته سوخت در کشور می‌دانند. «دنیای‌اقتصاد» در سلسله گزارش‌هایی به بررسی چرایی افزایش مصرف سوخت در کشور پرداخته و به طرح پیشنهادهایی نیز پرداخته است. به گفته زنگنه «میانگین مصرف بنزین در کشور در سال ۹۱ روزانه ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین بوده که این مقدار در خردادماه ۹۷ به روزانه ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده و در ماه‌های آینده به این رقم افزوده خواهد شد.» رقم افزایش بنزین در کشور سالانه ۸ تا ۹ درصد است. مراسم افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پنج‌شنبه گذشته با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت، علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، فرماندار و استاندار هرمزگان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد صنعت نفت کشور به‌طور رسمی انجام شد. با بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ به کل تولید بنزین کشور افزوده می‌شود. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در قالب سه فاز تعریف شده که هر فاز قابلیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین مطابق استانداردهای روزآمد اتحادیه اروپا را دارد. به گفته بیژن زنگنه «افتتاح این پالایشگاه به معنای این است که ما در مقابله با تهدیدهای خارجی مقاوم شده‌ایم.»

   زنگنه: مصرف بنزین باید مهار شود

وزیر نفت در بدو ورود به بندرعباس و پیش از افتتاح فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته کشورهای خارجی با تحریم روی کمبود بنزین فشار می‌آوردند، اما با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و رسیدن به رقم تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر، وضع باثباتی خواهیم داشت و از بابت تحریم نگرانی نداریم. زنگنه همچنین در مراسم گشایش رسمی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، با اشاره به لزوم کاهش مصرف بنزین در کشور گفت: با افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود، اما نمی‌توانیم سالی یک فاز برای افزایش مصرف بنزین در کشور در مدار قرار دهیم و باید پس از این خودکفایی بنزین، این خودکفایی در کارخانه‌های خودروسازی پیگیری شود. او در ادامه تاکید کرد: اگرچه بنزین و نفت‌گاز باکیفیت در کلانشهرها توزیع می‌شود و طرح‌های افزیش کیفیت فرآورده‌های نفتی به منظور افزایش کیفیت هوا یکی پس از دیگری به بهره‌برداری می‌رسد، اما مهار و مدیریت مصرف بنزین در داخل کشور امری حیاتی است. به گفته وزیر نفت، ستاره خلیج فارس در ابتدا کلاف پیچیده‌ای بود که باز‌کردن گره‌های آن صبر و حوصله زیادی می‌خواست که با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (اویکو)، این طرح با ظرفیت پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی سرانجام به ثمر رسید.

   افزایش ۱۳ برابری تولید بنزین یورو۴ و ۵

رئیس‌جمهوری نیز در مراسم افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کرد که کل تولید بنزین کشور در پنج سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافته و در همین بازه زمانی تولید بنزین با کیفیت‌های یورو ۴ و ۵، ۱۳ برابر شده است. حسن روحانی  گفت: این مهم با کار و فعالیت همه کارگران، مهندسان و طراحان و همه آنهایی که در این هوای گرم عرق می‌ریزند حاصل شده است. وی افزود: امیدوارم تا پایان سال فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به بهره‌برداری برسد و اگر در مصرف بنزین نیز صرفه‌جویی‌های لازم را انجام دهیم و مصرف بیش از حد را مهار کنیم، صادرکننده بنزین خواهیم شد. وی با انتقاد از افزایش مصرف انرژی به‌ویژه بنزین در کشور گفت: ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین در کشور سوزانده می‌شود، در کجای دنیا با چنین مصرفی رو‌به‌رو هستیم؟

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این‌ حامل‌های انرژی سرمایه‌های کشور هستند، ما واقعا بد مصرف می‌کنیم، ارز و دلار همین‌جاست، در این دوران اگر کمی مراعات کنیم به‌طور حتم در تامین بنزین مورد‌نیاز کشور به خودکفایی خواهیم رسید.

   افزایش ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور به ۱۰۰ میلیون لیتر

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش نیز گفت: ظرفیت تولید بنزین کشور تا پایان پاییز ۹۷ روزانه به ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد. علیرضا صادق آبادی، شامگاه پنج‌شنبه (هفتم تیرماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد: واحد تقطیر فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس مهرماه امسال راه‌اندازی می‌شود. وی افزود: تولید روزانه بنزین یورو ۴ کشور امسال به ۵۴ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: با راه‌اندازی فاز سوم ستاره خلیج فارس، روزانه ۱۲ میلیون لیتر دیگر به حجم بنزین یورو ۵ تولیدی ایران افزوده خواهد شد و تلاش بر این است که روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تولید کنیم و به هدف ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر نزدیک شویم. صادق‌آبادی گفت: مصرف‌کنندگان بنزین باید بدانند چنانچه خودروی آنها از استاندارد یورو ۴ و ۵ برخوردار نباشد، در صورت استفاده از بنزین عادی یا یورو ۴ و ۵ میزان آلایندگی آنها تفاوتی ندارد و عملکرد موتور خودرو تغییری نمی‌کند.  وی افزود: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به تامین و رفع نیازهای پتروشیمی داخلی هم کمک شایانی می‌کند به گونه‌ای که اگر ستاره خلیج فارس راه‌اندازی نمی‌شد پس از اعمال تحریم‌های احتمالی جدید بر ایران، فروش ۲۴۰ هزار میلیون لیتر میعانات گازی پارس‌جنوبی کار دشواری می‌شد، از این‌رو آثار جانبی این پالایشگاه بسیار بیشتر از تولید روزانه ۸۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵ است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هدف ما از تولید مازاد بنزین مصرفی کشور، ذخیره‌سازی راهبردی برای کشور است و برای صادرات برنامه‌ای نداریم.