امیدواری کره‌جنوبی به ادامه همکاری نفتی با ایران

وزیر امور خارجه کره‌جنوبی با ابراز نارضایتی از تحریم‌های ضد‌ایرانی آمریکا، اعلام کرد که کره‌جنوبی تلاش می‌کند از این تحریم‌ها مستثنی شود.به گزارش شانا به نقل از روزنامه اکسپرس، کانگ کیونگ‌وا، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی، با اشاره به تهدید آمریکا برای بازگشت تحریم‌های ضدایرانی گفت: نگرانی فوری این است که برای فعالیت‌های تجاری پس از توافق، چه اتفاقی می‌افتد. وی افزود: بسیار امیدوار هستم که توافقی با همه طرف‌ها و آمریکا به دست بیاید. وزیر امور خارجه کره‌جنوبی درباره تحریم‌های ضدایرانی آمریکا گفت: این یک چالش بزرگ است؛ کره‌جنوبی نفت خام زیادی از ایران وارد می‌کند. کیونگ وا اعلام کرد کره‌جنوبی مشتاق است در برخی زمینه‌ها، از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا معاف شود. از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری یونهاپ از سئول، وزارت امور خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد در مذاکره با آمریکا درباره تحریم‌های ضد ایرانی، بر دو مساله، یعنی روحیه اتحاد میان سئول و واشنگتن و وضع ویژه‌ای که کره‌جنوبی با آن رو‌به‌رو است، تاکید شده است.

کره‌جنوبی هیاتی از مسوولان نهادهای مختلف را به سرپرستی یون‌کانگ-هیون، معاون وزیر امور خارجه این کشور، به واشنگتن اعزام کرده است تا درباره مساله تحریم‌های ضد ایرانی، مذاکره کنند. طبق اعلام وزارت امور خارجه کره‌جنوبی، نماینده این کشور در مذاکره با مسوولان آمریکایی، ضمن حمایت از حل‌وفصل صلح‌آمیز مساله هسته‌ای ایران، تاکید کرده است که کره شمالی باید از تحریم‌‌های ضدایرانی معاف شود تا پیامدهای منفی این اقدام برای شرکت‌های کره‌ای، حداقل شود. وزارت امور خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد با وجود تاکید آمریکا بر سختگیری در اعطای معافیت، مسوولان آمریکایی قول داده‌اند که وضع کره‌جنوبی را در نظر گیرند.

   صادرات میعانات گازی کاهش یافت

افزایش ارزش دلاری میعانات گازی ایران سبب شده به‌رغم کاهش ۲۶ درصدی صادرات، ارزش دلاری آن کاهش چشمگیری نداشته باشد.به گزارش «ایسنا» براساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی سه ماه نخست سال جاری، در بهار امسال دو میلیون و ۹۹۲ هزار تن میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار از ایران صادر شده است. بر اساس این آمار منتشر شده، صادرات میعانات گازی از لحاظ وزنی ۷۳/ ۱۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۱/ ۱۳درصد از کل صادرات ایران را دربرگرفته است؛ به عبارت دیگر ۴۱/ ۱۳ درصد از کل ارزآوری صادرات برای ایران از طریق میعانات گازی تامین شده است.

این در حالی است که در سال گذشته میزان صادرات میعانات گازی ایران، چهار میلیون و ۷۶ هزار تن بوده که ارزش آن رقمی برابر با یک میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار است و سهم میعانات گازی از کل صادرات ایران در سه ماه نخست سال گذشته نیز ۵/ ۱۴ درصد از نظر وزنی و ۹۱/ ۱۵ درصد از نظر ارزش بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت که صادرات میعانات گازی در سال جاری با کاهش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است، به‌طوری‌که صادرات این مواد از نظر حجمی با ۲۶ درصد کاهش همراه بوده است. در عین حال ارزش صادرات میعانات گازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۵۷/ ۲ درصد، کاهش را تجربه کرده است و بر این اساس به رغم کاهش ۲۶ درصدی صادرات میعانات گازی، افزایش ارزش دلاری صادرات این مواد سبب شده تا تاثیر چندانی بر ارزآوری صادرات این مواد حاصل نشود.

ادامه واردات نفت بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه ترکیه از ایران

بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه ترکیه با وجود تهدید تحریم‌های آمریکا، به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد اما میزان خرید خود را در ماه‌های آینده کمتر خواهد کرد.  به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، ترکیه که عضو ناتو است، برای تامین نیازهای انرژی خود به ایران به شدت وابسته است و ایران به دلیل نزدیکی، کیفیت نفت و قیمت مناسب، یکی از منابع اصلی تامین نفت ترکیه بوده است. طبق گزارش دیده‌بان انرژی ترکیه (EPDK)، توپراس که بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه ترکیه است، در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۸ به‌طور متوسط ۱۸۷ هزار و ۱۹۶ بشکه در روز نفت ایران را خریداری کرد. توپراس تنها در آوریل هشت محموله نفت معادل بیش از ۲۴۰ هزار بشکه در روز، از ایران وارد کرد.  اما از ماه مه که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج شد و بازگشت تحریم‌ها را اعلام کرد، خرید نفت توپراس از ایران کاهش یافته است. بنا بر آمار کشتیرانی، ایران در ماه‌های مه و ژوئن، هر ماه چهار محموله نفت خام معادل حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز به توپراس ارسال کرده است که در مقایسه با ۶ تا ۸ محموله در ابتدای سال کاهش داشته است. توپراس از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون سه محموله نفت خام ایران را خریداری کرده است. یک منبع آگاه به رویترز گفت: تصمیم آمریکا دلیل اصلی افت خرید توپراس از ایران از ماه مه بوده اما این پالایشگاه احتمالا همانند دور قبلی تحریم‌ها، به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد. توپراس در دوران تحریم‌های قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۱، هر ماه سه تا چهار محموله نفت ایران را خریداری می‌کرد و این بار نیز احتمالا به جای توقف کامل واردات، همچنان به خریدش ادامه خواهد داد.

خبری بد برای ایتالیا

اختلالات در عرضه نفت لیبی تاثیری منفی بر ایتالیا، یکی از مشتریان اصلی نفت این کشور گذاشته، اما آمریکا با وضع تحریم‌های نفتی علیه ایران موجب شدید‌تر شدن این فشار بر ایتالیا خواهد شد.به گزارش خبری اویل پرایس،  صادرات نفت لیبی به ایتالیا از ۷۳/ ۹ میلیون بشکه در ماه مه ‌‌به ۴۵/ ۳ میلیون بشکه در ماه ژوئن کاهش یافته است. کاهش صادرات نفت لیبی به خصوص از این جهت در مقطع زمانی بعدی اتفاق می‌افتد که ایتالیا به دلیل تحریم‌های آمریکا وادار شده خرید نفت خود از ایران را کاهش دهد. منابع تجاری در ایتالیا که معمولا از ایران نفت خریداری می‌کنند به موسسه پلاتس گفته‌اند، خرید نفت از ایران در ماه آگوست احتمالا آخرین خرید آنها خواهد بود، زیرا موانع مالی، کشتیرانی و بیمه‌ای ناشی از تحریم‌ها خرید نفت از ایران را برای پالایشگاه‌های اروپایی دشوار خواهد ساخت.