این کارشناس ارشد صنعت نفت با تاکید بر نامشخص بودن توان عربستان در تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز، درباره نقش اوپک در بازار جهانی نفت گفت: بازار جهانى نفت سخت مدیون خدمات اوپک است. اوپک با همکاری سازنده و قدرتمند با بازیگران بازار، در سخت‌ترین شرایط، ثبات بازار جهانى نفت را حفظ کرده است. موفقیت‌هاى اوپک سخت مدیون ایران و عربستان است و در پیچیده‌ترین شرایط بازار نفت را از سقوط حتمى نجات دادند.

 مدیر اسبق امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت عقیده دارد: باید گفت رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم گرفته است ممنوعیت صادرات نفت ایران را از ۴ نوامبر اجرایی کند، اما تصمیم‌گیرى رئیس‌جمهوری آمریکا با تایید مجلس نمایندگان و مجلس سناى این کشور تقریبا با انتخابات میان دوره‌ای تا حدى با یکدیگر هم‌پوشانى دارد. با توجه به مشکلاتى که ترامپ با آنها روبه‌روست، به احتمال قوى تعدادى از هواداران خود را حتى از حزب جمهوری‌خواه از دست خواهد داد و در بهترین شرایط احتمالا تنها به بخشى از خواسته‌هاى خود براى اعمال فشار بر ایران دست می‌یابد. شکست ترامپ در مقابل پوتین در هلسینکى فنلاند شانس موفقیت او را در کسب اکثریت سنا و مجلس نمایندگان آمریکا کاهش خواهد داد که بى‌تردید، فشار مورد انتظار او بر جمهورى اسلامى ایران را محدود خواهد کرد. از نگاه برکشلی «نفت ایران تحریم‌پذیر نیست».  او تاکید دارد «اگرچه آمریکا با اشراف بر سیستم سوئیفت می‌تواند جلو انتقال بخشى از وجه حاصل از فروش نفت ایران را بگیرد و پیش‌تر هم این کار را کرده است، اما باید برای این مشکل، راهکار یافت که در این زمینه مذاکرات سودمندى با کشورهاى اروپایى جریان دارد و باعث خوش‌بینى است.»

 این کارشناس ارشد حوزه نفت همچنین عقیده دارد «نظام بازاریابى شرکت ملى نفت ایران، بهترین و قدرتمندترین بازاریاب‌هاى خبره نفتى دنیا را در اختیار دارد که در سخت‌ترین شرایط از زمان جنگ تحمیلى تا به امروز کارنامه ارزشمندى دارند.»

چالش ۱۲ میلیون‌بشکه‌ای برای عربستان

به گفته برکشلی عربستان سعودى بیش از ٢٠ سال است که ادعاى ظرفیت تولید ١٢ میلیون بشکه در روز نفت را دارد، اما هرگز شخصی این سطح از تولید را ندیده است. حتى در هنگام حمله رژیم صدام به کویت که ناگهان حدود ٦ میلیون بشکه نفت در روز از شبکه تولید خارج شد، شخصی نمایش ١٢ میلیونى عربستان را ندید.

 مدیر اسبق وزارت نفت در ادامه گفت: این تجارب در محافل نفتى بین‌المللى، توانایى عربستان در تولید روزانه بیش از ۵/ ۱۰ میلیون بشکه را زیر سوال برده، بنابراین یکی از کاندیداهای جایگزینى نفت ایران یعنى عربستان به حاشیه رانده شده است. روسیه هم شرایط مشابهى دارد و شاید بتواند از ذخیره‌سازی‌های نفتى خریدارى شده و تولیدى از ترکمنستان یا قزاقستان وارد بازار کند. البته عربستان هم ذخیره‌سازی‌های نفتى روى آب و در مخازن خشکى هم دارد که مى‌تواند وارد بازار کند. آنچه مى‌توانم بگویم، این است که تولیدکنندگان انواع نفت خام متعارف، کم و بیش به حداکثر ظرفیت تولیدى خود رسیده‌اند و توان افزایش ظرفیت مازاد ندارند. در نهایت برکشلی عقیده دارد «به نظر می‌رسد ٢٤ کشور عضو اتحاد نفتى در مجموع مى‌توانند یک میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه کنند. البته باید توجه کرد که تولید نفت ونزوئلا و لیبی با کاهش بیش از یک میلیون بشکه همراه شده و نیجریه، آنگولا و گابن در تولید با مشکل روبه‌رو هستند.»