بیژن زنگنه صبح روز گذشته در پاسخ به پرسش نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره واردات بی‌رویه لوله‌های درزدار با یادآوری اینکه واردات لوله‌های درزدار از زمان دولت‌های گذشته انجام می‌شده و غیرقابل انکار است، اظهار کرد: در حال حاضر لوله‌های فولادی درزدار از سوی چهار شرکت داخلی ساخته می‌شود، آقای قاضی‌پور اعلام کند ما کدام لوله درزدار را می‌توانستیم از داخل بخریم، اما از خارج وارد کردیم؟ وزیر نفت گفت: صنعت نفت به لوله‌های بدون درز (CRA) نیاز دارد؛ بنابراین قرارداد ۵۵۰ میلیون یورویی ساخت لوله‌های CRA که پارسال با کنسرسیوم ایرانی و یک شرکت معتبر خارجی امضا شد، از افتخارات وزارت نفت به شمار می‌رود و آورده شرکت ایرانی در این قرارداد ۱۰۰ میلیون یورو خواهد بود. وزیر نفت در واکنش به برخی ابهام‌ها مبنی بر خرید تجهیزات مورد نیاز وزارت نفت از شرکت‌های خارجی گفت: سربسته می‌گویم برخی دوستان تصور می‌کنند که اگر از شرکت‌های داخلی خرید نمی‌کنیم، لابد از خارج وارد می‌کنیم در حالی که این‌گونه نیست.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران، ۳ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی به پیمانکاران دارد که باید فکری برای آن کرد، افزود: به دلیل کمبود منابع به کارخانه‌های داخلی سفارش نمی‌دهیم، نه به دلیل اینکه از خارج خرید می‌کنیم. زنگنه به تاکیدهای قاضی‌پور بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی هم اشاره کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی بسته‌ای به هم پیوسته است و فقط به معنای ارجاع کار به پیمانکاران داخلی نیست، بلکه بر لزوم افزایش صادرات، توسعه میدان‌های مشترک، تامین سوخت مورد نیاز داخل و... نیز تاکید دارد. وی درباره عملکرد شرکت‌های پتروشیمی غدیر و شیراز هم که جزو موارد مطرح شده از سوی قاضی‌پور بود، اظهار کرد: وزارت نفت مسوول نظارت بر عملکرد این شرکت‌ها نیست و آنها خود مسوول دارند. وزیر نفت درباره دلیل واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و حمایت نکردن از شرکت‌های تولیدکننده داخلی که دارای توان و محصول باکیفیت‌تر هستند، هم توضیح داد: پمپ و کمپرسور در صنعت نفت همانند قلب در بدن انسان عمل می‌کنند. پمپ در فرآیند نفت، گاز و پتروشیمی قطعه‌ای حیاتی است و کیفیت آن برای صنعت بسیار اهمیت دارد. وی ادامه داد: بنده طبق مصوبه هیات‌ وزیران بخشنامه خرید پمپ از شرکت‌های داخلی را صادر کرده‌ام. زنگنه با انتقاد از ادعای نماینده ارومیه درباره واردات تجهیزات در فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد: مسوول توسعه فاز ۱۳ و فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرارگاه خاتم‌الانبیا‌(ص) است، حال اینکه بگوییم آنها که همه تلاش‌شان استفاده از تجهیزات داخلی است، اقدام به واردات می‌کنند، بی‌انصافی است. وزیر نفت بر ضرورت توجه به کیفیت، زمان و هزینه ازسوی سازندگان کالاهای داخلی تاکید کرد و گفت: اسمی از شرکت‌های داخلی که تولیدات‌شان کیفیت خوبی ندارد، نمی‌برم. برخی از این شرکت‌ها که قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری پمپ‌های انتقال پروپان و بوتان را دارند به دلیل طولانی شدن زمان ساخت و بی‌کیفیت بودن تولیدات‌شان به شرکت ملی گاز ایران زیان رسانده‌اند. چه کسی پاسخ هدر رفتن ۵۰۰ میلیون دلار کالاهای نفتی برای انجام ۱۰ میلیون دلار قرارداد از سوی شرکت‌های داخلی را می‌دهد؟

 تهمت نزنید

زنگنه در واکنش به ادعای مافیای باشگاه نفت و نیرو هم اظهار کرد: چرا مدام می‌گویید مافیای باشگاه نفت و نیرو؟ افراد محترم و متخصصی در این باشگاه در حال کار کردن برای این کشور هستند. چرا به آنان اتهام و تهمت می‌زنید؟ این کار شما قابل پیگیری است، ضمن اینکه اگر دلیلی بر مافیایی بودن آن دارید به قوه قضائیه ارائه دهید. وی تصریح کرد: در این شرایط سخت وزارت نفت به حمایت نمایندگان مجلس نیاز دارد و انتظار این است که از وزارت نفت به‌عنوان یک تولیدگر برای خدمات‌رسانی و تولید بهتر حمایت شود؛ ان‌شاءالله کماکان از این حمایت برخوردار خواهیم بود.